Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@00:06:58 GMT

موشک‌های «بوک.ام-3» روسیه قاتل هیمارس‌های آمریکا در اوکراین + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۸۹۴۹

موشک‌های «بوک.ام-3» روسیه قاتل هیمارس‌های آمریکا در اوکراین + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اولین سامانه‌های موشکی آمریکایی «هیمارس» (سامانه توپخانه‌ای با تحرک بالا) در ماه ژوئن تحویل نیروهای اوکراینی شد، نیروهایی که در منطقه «دونباس» متحمل تلفات زیادی به دست ارتش روسیه شده بودند و از قدرت کم آتش‌باری خود گلایه داشتند.

در آن زمان رسانه‌های غربی به شدت شروع به تبلیغات کرده و نقش این راکت‌اندازها در تغییر شرایط میدانی جنگ را حیاتی خواندند، اما غافل از اینکه سامانه‌های پدافند هوایی روسیه به راحتی این راکت‌ها را علی‌رغم چابکی بالا و حجم کوچکشان شکار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا وزارت دفاع روسیه در تاریخ ۲۴ جولای (دوم مرداد) خبر داد که سامانه‌های ضد موشکی این کشور بیش از ۱۰۰ فروند موشک هیمارس ساخت آمریکا را در منطقه «دنیپروپتروفسک» اوکراین ره‌گیری و منهدم کرده‌اند. پس از آن نیز گزارش‌های مختلفی از انهدام سامانه‌های هیمارس و دیگر تسلیحات اهدایی غربی‌ها در اوکراین منتشر شد.

سامانه پدافند هوایی پیشرفته «بوک.ام-۳» (Buk-M۳) یکی از سامانه‌های پدافند هوایی ارتش روسیه است که توانسته امتحان خود را در ره‌گیری و انهدام موشک‌های «هیمارس» آمریکا به خوبی پس بدهد.

در این خصوص یک افسر ارتش روسیه در یگان ضد هوایی به خبرگزاری ریانووستی گفت که برای انهدام راکت‌های هیمارس به وسیله سامانه Buk-M۳ آموزش دیده است و این سامانه اغلب راکت‌های هیمارس بر فراز منطقه «دونباس» را ساقط می‌کند.

به گفته این افسر ارتش روسیه، راکت‌های هیمارس به دلیل حجم کوچک، سرعت بالا و پرواز در ارتفاع پایین اهداف سختی در آسمان هستند، اما سامانه‌های Buk-M۳ این راکت‌ها را در ۲۲ کیلومتری و در عرض ۱۰ ثانیه هدف قرار می دهند و از آن‌جایی که برد موشک‌های هیمارس نسبتا کم است، زمان کمی برای رهگیری وجود دارد.

به گفته شرکت صنایع تسلیحاتی «آلماز-آنتی» که شرکت طراح این سامانه‌هاست، سیستم موشکی دفاع هوایی Buk-M۳ بهبود یافته Buk-M۲ است و  قادر به نابودی هر هدفی در برد ۷۰ کیلومتری، ۱۵ تا ۳۵ هزار متر ارتفاع با سرعت گیری تا ۳۰۰۰ متر بر ثانیه است.

 

 

مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همواره در رسانه‌ها گفته‌اند سیستم راکت‌های هیمارس می توانند تحولی قابل توجه در نابودی مراکز فرماندهی روسیه و مواضع ارتش این کشور در خط مقدم به وجود آورد؛ با این حال تحلیلگران نظامی غربی معتقدند که ۱۶ سامانه‌ای که امریکا در اختیار اوکراینی قرار داده است، به اندازه‌ای نیست که بتواند تغییر ملموسی در سطح میدان ایجاد کند.

طبق گزارش رسانه‌های غربی، سامانه توپخانه‌ای با تحرک بالا (هیمارس) به نیروهای اوکراینی این امکان را می‌دهد که با سرعت و دقت بالایی مواضع مقابل را هدف قرار دهند. این راکت‌ها بر کامیون‌های سریع و چابکی تعبیه شده‌‌اند که قدرت جابه‌جایی و مانور بالایی دارند و با سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) هدایت می‌شوند و این قابلیت را دارند که هدفی را در فاصله ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) هدف قرار دهند.

در مقابل اما سامانه موشکی پیشرفته « Buk-M۳» روسیه قرار دارد، سامانه‌ای که موشک‌هایی با سرعت ۱۰۸۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد و می‌تواند طیف وسیعی از پرنده‌ها از جنگنده تا موشک‌ها و راکت‌ها را ره‌گیری و منهدم کند. گفته می‌شود که این موشک‌ها در سوریه نیز به خدمت گرفته شده و در چندین مورد توانسته موشک‌های هوا به زمین شلیک شده از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را منهدم کند.

در ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ نیر  آمریکا، انگلیس و فرانسه در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی به منطقه «دوما» در اطراف دمشق، بیش از ۱۰۵ موشک هوا به زمین و موشک‌های کروز را به سمت استان‌های حمص و دمشق شلیک کردند و وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه «بوک.ام-۲» ۲۹ موشک شلیک کرده و توانسته ۲۴ موشک مهاجمان را سرنگون کند.  

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بوک ام 3 جنگ اوکراین موشک های هیمارس راکت های هیمارس ارتش روسیه راکت ها موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که کمک‌های آمریکا در آینده نزدیک وضعیت اوکراین را تغییر نخواهد داد.

طبق گزارش فایننشال تایمز سالیوان اشاره کرد که همچنان انتظار دارد ارتش روسیه در پیشروی در خاک اوکراین در آینده نزدیک موفق شود.

به گفته سالیوان «انجام یک ضدحمله جدید از سوی اوکراین قبل از سال ۲۰۲۵ ضروری نیست.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که حمله جدید اوکراین تا حد زیادی به موافقت کنگره و کاخ سفید برای ارسال بسته‌های کمکی جدید بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: کمک‌های دریافتی کی یف به تحکیم موقعیت ارتش اوکراین در جبهه جنگ کمک می‌کند و راه را برای عملیات‌های جنگی آینده هموار می‌کند.

در ۲۴ آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانونی را برای ارائه کمک‌های اضافی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین برای ادامه رویارویی با روسیه امضا کرد.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین اعلام کرد که نیرو‌های روسی در حال بهبود مواضع خود در منطقه عملیات ویژه نظامی هستند و کمک آمریکا به اوکراین این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز شنبه در سخنانی کمک‌های نظامی جدید این کشور به اوکراین را سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۲ میلیارد دلار به منزله سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا خواهد بود. تقریبا تمامی دارایی‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در ایالات متحده و بخش صنعتی ما باقی خواهد ماند. این موضوع شغل‌های جدیدی را در آمریکا ایجاد می‌کند و از این طریق می‌توانیم به اوکراین کمک کنیم.

چندی پیش مجلس سنا آمریکا قانون کمک‌های خارجی این کشور به هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله، اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را به تصویب رساند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر/ پیش بینی روزهای سخت در انتظار ارتش اوکراین
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • آلمان سامانه پدافند هوایی اوکراین را تقویت می‌کند
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه؛ خسارت سنگین روس‌ها + ویدئو
  • حمله یک پهپاد انتحاری اوکراینی به حامل موشک یدکی برای سامانه پدافند هوایی بوک روس ها (فیلم)
  • ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه