Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودرویی ها خوشبخت می‌شوند؟ برجام؛ شمشیر دو لبه بورس نرخ بهره بین بانکی؛ همانی که بورسی ها می خواستند صندوق تثبیت وارد می شود پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱۵ مرداد

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هر چند شاخص های مهم بازار در هفته دوم مرداد نسبت به هفته‌های گذشته به ویژه ارزش معاملات خرد تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد،‌ با این وجود دو روز پایانی هفته و به ویژه روز چهارشنبه شاهد افزایش محسوس تقاضا در برخی گروه ها بودیم که این امیدواری را ایجاد کرد تا پس از هفته ها شاهد بازگشت بازار به روند مثبت باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودرویی ها خوشبخت می‌شوند؟

سه شنبه (۱۱ مرداد ماه) خبر عرضه قطعی خودروی شاهین در بورس کالا منتشر شد و آنگونه که از خبرها بر می آید، خودروی هایما نیز به زودی در بورس کالا عرضه خواهد شد. همین موضوع منجر شد که از اواخر روز سه شنبه تقاضا در گروه خودرویی افزایش پیدا کند؛ شرایطی که در روز چهارشنبه هم ادامه یافت و نمادهای بزرگ خودرویی با صف خرید به تعطیلات آخر هفته رفتند.

 در حقیقت تحلیلگران عرضه خودرو در بورس کالا را تعدیل قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو تفسیر می‌کنند. در صورتی که این موضوع صورت پذیرد، پس از چندین سال می توان امیدوار به سودسازی خودروسازان بود؛ شرکت‌هایی که عملاً از سال ۱۳۹۷ زیان ساز شده بودند و نتیجه آن زیان انباشته بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومانی سه خودروساز بزرگ کشور(ایران خودرو،‌سایپا و پارس خودرو) در فصل بهار امسال شد.

در این شرایط و در آخر هفته هم فعلاً اخبار مثبتی از برجام به گوش می رسد و هر چند با توجه به تجربه قبلی نمی توان در خصوص آینده برجام اظهار نظر قطعی کرد اما تا لحظه انتشار این گزارش،‌ وزنه اخبار مثبت برجامی بر اخبار منفی سنگینی می کند. در این شرایط به نظر می رسد که هفته آینده در صورتی که شاهد اتفاق غیرمنتظره ای نباشیم، تقاضا در گروه خودرویی افزایش خواهد یافت و ادامه صف خرید دور از انتظار نیست. به ویژه آنکه نمادهای بزرگ خودرویی عملاً به محدوده حمایتی خود هم رسیده اند؛ موضوعی که می تواند سناریو افزایش تقاضا در این گروه را محتمل تر کند.

برجام؛ شمشیر دو لبه بورس

همانگونه که اشاره شد،‌ تا بعد از ظهر روز جمعه اخبار مثبت،‌ وزن بیش تری نسبت به اخبار منفی دارد. در صورتی که این بار برجام به هر نحوی به نتیجه برسد،‌ نمادهای بانکی و خودرویی برنده قطعی آن خواهند بود. با این وجود، تحلیلگران در خصوص اثر کلی برجام بر روی سایر صنایع به ویژه صنایع کامودیتی و کلیت بازار، اتفاق نظر ندارند.

برخی بر این باورند که اولاً بورس نسبت به رشد قیمت دلار و تورم به ویژه طی چند ماه گذشته عقب مانده و عملاً اصلاح احتمالی ناشی از تعدیل قیمت دلار را پیشخور کرده است. ثانیاً آنچه که برای بازار و سودآوری شرکت های صادرات محور اهمیت دارد، ‌نرخ نیمایی است که در حال حاضر فاصله زیادی با نرخ بازار آزاد دارد و بعید به نظر می رسد که در صورت دستیابی به توافق احتمالی،‌ نرخ بازار آزاد به کم تر از نرخ دلار نیمایی برسد. در نقطه مقابل،‌ دستیابی به توافق، هزینه بسیاری از شرکت ها را کاهشی می کند و با کم شدن محدودیت های تجارت خارجی،‌عملاً فروش شرکت ها بیش تر و هزینه دور زدن تحریم ها کم تر می شود. بنابراین این گروه از تحلیلگران بر این باورند که دستیابی به توافق نه تنها بازار را کاهشی نمی کند بلکه به عنوان عاملی برای بازگشت به روند صعودی در نظر گرفته می شود.

در نقطه مقابل،‌ گروهی دیگری از کارشناسان قرار دارند که هر چند استدلال های گروه اول را درست می دانند اما معتقدند که این تفکر در بازار وجود دارد که احیای برجام منجر به ریزش بازار خواهد شد. استدلال دیگر این گروه کاهش قیمت بازارهای کامودیتی با بازگشت ایران به بازارهای جهانی است. به ویژه در شرایطی که بسیاری از بازارهای جهانی به دلیل ترس از رکود، در شرایط اصلاحی قرار دارند. بر اساس نظر این گروه از تحلیلگران، هر چند در میان مدت دستیابی به توافق منجر به بهبود شرایط بازار می شود اما انتظارات معامله گران، اصلاح کوتاه مدت بازار را به همراه خواهد داشت.

نرخ بهره بین بانکی؛ همانی که بورسی ها می خواستند

پس از آنکه اعتراضات گروهی از فعالان بازار سرمایه نسبت به افزایش نرخ بهره بین بانکی شدت گرفت،‌ حالا شاهد کاهش قابل توجه این نرخ هستیم. هر چند بارها گفته شده است که این نرخ با توجه به ساختار اقتصاد ایران و نظام بانکی کشور بر بازار سرمایه بدون تاثیر و یا دارای تاثیر حداقلی است اما این ذهنیت میان فعالان بازار شکل گرفت که افزایش نرخ بهره بین بانکی منجر به اصلاح بازار سرمایه شده است. حالا باید دید که روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی به تعدیل انتظارات منفی معامله گران و افزایش تقاضا در بازار سرمایه منجر خواهد شد.

صندوق تثبیت وارد می شود

چهارشنبه دوازدهم مرداد ماه، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بیان کرد که طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با مسوولان صندوق توسعه ملی قرار است روز شنبه ۱۵ مرداد، رقمی معادل یک هزار میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. با این وجود عملکرد این صندوق همواره مورد انتقاد بازار بوده است و مروری بر ۵ واریز قبلی به حساب این صندوق نشان می دهد که شاخص کل در غالب موارد روند کاهشی در پیش گرفته است و بازار نسبت به این موضوع ذهنیت مثبتی ندارد.

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱۵ مرداد

به نظر می رسد که این هفته شاهد بازار مثبتی باشیم و در صورتی که اخبار جدیدی تا فردا منتشر نشود،‌ خودرویی ها و بانکی ها در مرکز توجه بازار روز شنبه قرار بگیرند. با این وجود شاخص اصلی این روزهای بازار، ارزش معاملات خرد و وجود تقاضا در رنج های مثبت است. تا زمانی که ارزش معاملات حداقل به میانگین سال خود یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان نرسد و در رنج های مثبت شاهد افزایش عرضه و عقب نشینی قیمت ها باشیم، انتظار بازگشت پرقدرت بازار دور از انتظار به نظر می رسد.

 

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر خودرو بازار سرمایه برجام شاخص کل بورس پیش بینی بورس اخبار مرتبط پیش بینی بورس با نیم نگاهی به برجام ۱۴۰۰/۱۲/۲ آینده برجام و بلاتکلیفی بورس / پیش بینی هفتگی بورس + فایل صوتی ۱۴۰۰/۱۱/۲۲ پیش بینی بورس هفته آینده / رشد شاخص کل ادامه دار است؟ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ بورس؛ زیر سایه مذاکرات / بازار هفته آینده به کدام سو می‌رود؟ + فایل صوتی ۱۴۰۰/۹/۱۱ شاخص کل به رنگ سبز متالیک! / بازگشت بورس به روند صعودی؟ ۱۴۰۱/۵/۱۲ پیش بینی بورس؛ شاخص کل از جاده مخصوص بر می گردد؟ ۱۴۰۱/۵/۱۱ آخرین ویدیو ها حرکت جنون آمیز روی شیشه خودرو + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۸:۱۴ کوتاه ترین انیمیشن برنده اسکار + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۷:۲۴ زندگی در مریخ چگونه است؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۶:۱۳ خوانندگی نیکی کریمی در یاغی سوژ خنده شد! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۸ مداحی بهاره رهنما بالای منبر در محرم! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۸:۳۶ باج گیرهای عاطفی را شناسایی کنید + راه های مقابله ۱۸:۱۴ حرکت جنون آمیز روی شیشه خودرو + فیلم ۱۸:۱۱ مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر با چه کسی است؛ خودروساز یا خریدار؟ ۱۸:۰۳ عزاداری در شهرهای قرمز و نارنجی چگونه برگزار می شود؟ ۱۷:۴۶ افرایش حقوق بازنشستگان کی عملیاتی می شود؟ ۱۷:۳۷ در انتظار تصویب قانون ماینینگ در کمیسیون اقتصادی دولت هستیم / برگزاری کنفرانس هایی مانند تکنوبلاک کمک به بالا رفتن دانش است ۱۷:۲۴ کوتاه ترین انیمیشن برنده اسکار + فیلم ۱۷:۲۰ خبر ضرب الاجل ۷۲ ساعته کذب است ۱۷:۰۶ سیاست ارزی جدید کالاهای وارداتی مصر را کمیاب کرد ۱۷:۰۰ امیرعبداللهیان: در مذاکرات به ۳ اصل مهم توجه داریم ۱۶:۴۶ چین سفرای کشورهای عضو گروه هفت را احضار کرد ۱۶:۴۴ با این گیاه به راحتی سرفه را درمان کنید ۱۶:۳۱ ‎پشت پرده کمبود عرضه شکر، قند و برنج در سایت های فروش آنلاین ۱۶:۱۳ زندگی در مریخ چگونه است؟ + فیلم ۱۶:۰۴ با میوه ای خاصی به جنگ آلزایمر بروید ۱۵:۳۱ حذف ویژگی خرید زنده فیسبوک به نفع ریلز اینستاگرام ۱۵:۲۶ اپیزود پانزدهم اقتصادینو؛ «نویز: نقصی در قضاوت انسان» ۱۵:۱۷ چرا قیمت خودرو کاهش نمی ‎‌یابد؟ ۱۵:۰۸ نرخ پایین زعفران در بورس اجحاف در حق کشاورزان است ۱۵:۰۶ آمریکا سفیر چین را احضار کرد ۱۵:۰۴ شیوه نامه صادرات دام اشکالات فراوان دارد ۱۵:۰۲ خطیب جمعه تهران: آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد ۱۴:۵۲ نقش راهبردی فولاد مبارکه در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ۱۴:۴۷ ساز و کار پامپ و دامپ رمزارز چگونه است؟ ۱۴:۲۷ آخرین آمار کرونا در ایران / ۴۷ نفر فوت شدند ۱۴:۲۲ معدنی ها چقدر برای کشور ارزآوری کردند؟ ۱۴:۱۷ تلاش توییتر برای احیای Spaces با برخی تغییرات ۱۴:۱۴ ویدیویی خارق العاده از موزه آینده در دبی ۱۴:۰۶ علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن ۱۴:۰۰ قیمت یخچال فریزر بوش چند؟ (جدول) ۱۳:۵۴ شکایت از بانک هایی که برای پرداخت تسهیلات مسکن همکاری نکنند ۱۳:۴۶ رونمایی از اسب ۱۵ میلیاردی آزمون تا اولین قهرمانی در استرالیا ۱۳:۳۹ یک مقام اروپایی: برای نهایی کردن متن توافق در وین هستیم ۱۳:۳۵ ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور ۱۳:۳۳ سامانه مودیان به تنهایی برای شناسایی فرار مالیاتی کافی نیست ۱۳:۲۹ برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی ۱۳:۲۳ ایران و آمریکا هر دو خواهان احیای برجام هستند ۱۳:۰۸ وزارت ارتباطات بسته اینترنتی رایگان به خبرنگاران می دهد ۱۲:۴۳ تمسخر مهاجم پرسپولیس از سوی پیشکسوت جنجالی + عکس ۱۲:۳۹ علائم و خطراب کم آبی در بدن نوزادان + عکس ۱۲:۳۵ یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو یعنی رانت و فساد ۱۲:۱۶ آب باران در هیچ کجای جهان آشامیدنی نیست ۱۲:۰۱ دلایل و راهکار‌های بالا نیامدن گوشی ۱۱:۵۹ دستاورد کنفرانس بین المللی تکنوبلاک چه بود؟ ۱۱:۵۵ یک ریال هم در صندوق ملی مسکن پول نیست ۱۱:۲۷ سرقت اطلاعات با استفاده از تلگرام و واتساپ فیک! ۱۱:۲۴ خطر گرما برای بیماران قلبی ۱۱:۲۲ برخورد صاعقه به برج ساعت در مکه + عکس ۱۱:۱۷ آنتی بادی مالاریا خطر عفونت را کاهش می دهد ۱۱:۱۳ لاوروف: طرح آمریکا برای اصلاح برجام غیرقابل قبول است اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو بازار سرمایه برجام شاخص کل بورس پیش بینی بورس نرخ بهره بین بانکی دستیابی به توافق پیش بینی بورس نظر می رسد بازار سرمایه صندوق تثبیت شرکت ها شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار گرفت و هفته دوم اردیبهشت را با سبزپوشی آغاز کرد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱ هزار و ۳۹۵ واحدی در ارتفاع ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۵۶ هزار و ۶۶۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد فملی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۸۵ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۹۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۱۶ هزار و ۷۹۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه، فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد‌های تجلی، حسینا و فجهان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت