Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@12:35:21 GMT

مجازات جرم تهدید

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۹۲۶۱

جرم تهدید لفظی یعنی مرتکب جرم با استفاده از الفاظ، طرف مقابل را نسبت به انجام یک عمل بد و نامشروع در آینده بترساند. مجازات جرم تهدید، یکی از دو مجازات از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری یا حبس از دو ماه تا دو سال بوده؛ اما حکم مجازات تهدید همراه با اجبار هر دو مجازات 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری و حبس از سه ماه تا دو سال می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: جرم تهدید به این معنا است که یک نفر ، دیگری را به اینکه نسبت به او یک عمل بد و نامشروع را در آینده انجام خواهد داد ، بترساند . این عمل بد و نامشروع می تواند قتل ، آسیب جسمی ، آسیب به حیثیت و آبرو ، آسیب مالی و  مواردی نظیر آن باشد. البته وسیله و نحوه  تهدید کردن در این جرم اهمیت ندارد، هر چند شایع ترین شکل تهدید، جرم تهدید لفظی می باشد.

تهدید کردن اشخاص به وارد نمودن آسیب های جسمی ، مالی و حیثیتی در قوانین جزایی کشور ما  جرم محسوب شده و قانون گذاربرای این عمل ، مجازات های سنگین را در نظر گرفته است که این مجازات ها شامل شلاق و حبس می باشد. البته این مساله که تهدید همراه با اجبار باشد یا نه بر میزان مجازات اثرگذار می باشد.

با توجه به آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن این نکته که حکم مجازات جرم تهدید در موارد متفاوت، یکسان نبوده، در این مقاله به بررسی مجازات جرم تهدید می پردازیم. با این توضیح که ابتدا در مورد جرم تهدید لفظی صحبت نموده وسپس، مجازات جرم تهدید و مجازات تهدید همراه با اجبار را تحلیل خواهیم نمود.


جرم تهدید لفظی

تهدید به معنای آن است که یک نفر دیگری را بترساند. اما تهدید در صورتی جرم محسوب می شود که این ترساندن نسبت به یک رفتار بد و نامشروع در آینده باشد. برای وقوع جرم تهدید حتما لازم نیست که مرتکب جرم تهدید، از لفظ استفاده نماید، بلکه هر نوع عملی که ترساندن طرف مقابل نسبت به یک عمل نامشروع باشد، تهدید محسوب می شود. بنابراین به عنوان مثال، اگر شخص الف به کنایه به شخص ب بفهماند که اگر خانه اش را به وی نفروشد، آن خانه را آتش خواهد زد، این عمل تهدید و جرم می باشد.

با این وجود باید دانست که شایع ترین شکل تهدید، جرم تهدید لفظی می باشد. در جرم تهدید لفظی، مرتکب جرم با استفاده از الفاظ، طرف مقابل را نسبت به انجام یک عمل بد و نامشروع می ترساند. به عنوان مثال وی را نسبت به کشتن یک از اعضای خانواده می ترساند یا نسبت به بردن آبروی یکی از اعضای خانواده وی.

جرم تهدید لفظی به عنوان یکی از مصادیق جرم تهدید، در ماده 669 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است: « هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد»

همانطور که ملاحظه می شود، در ماده 669 قانون مجازات اسلامی، قانون گذار از عبارت (به هر نحو) استفاده نموده است. به این ترتیب، می توان فهمید که وسیله ترساندن در جرم تهدید بی اثر بوده و ترساندن نسبت به عمل نامشروع در آینده به هر نحو و با هر وسیله ای از جمله لفظ که شایع ترین وسیله تهدید بوده، انجام گیرد، جرم تهدید محقق شده است .
حتما بخوانید: جرم تهدید و عناصر آن

مجازات جرم تهدید

گفتیم که برای تحقق جرم تهدید، لازم است که اولا یک نفر ، دیگری را ترسانده، ثانیا، این تهدید نسبت به عمل بد و نامشروعی باشد و ثالثا، این عمل قرار باشد که در آینده انجام گیرد. اکنون اضافه می کنیم که جرم تهدید، یک جرم مطلق می باشد یعنی برای وقوع جرم تهدید لازم نیست که تهدید کننده، تهدید خود را عملی نماید. بلکه صرف ترساندن با شرایط گفته شده، باعث تحقق جرم تهدید بوده و مرتکب جرم تهدید مجازات می گردد.

درصورتی که تمام شرایط گفته شده برای جرم تهدید فراهم بوده و جرم تهدید محقق شود ، مجازات جرم تهدید در مورد مرتکب اجرا خواهد شد.  مجازات جرم تهدید در ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعیین شده است . به موجب این ماده :
« هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد »

بنا براین مطابق ماده 669 قانون مجازات اسلامی ، حکم مجازات جرم تهدید، یکی از موازد زیر خواهد بود:

۱از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری

۲حبس تعزیری از دو ماه تا دو سال

همانطور که ملاحظه می شود در ماده 669 قانون مجازات اسلامی قانون گذار از لفظ (یا) در بین دو مجازات شلاق و حبس استفاده نموده است. این به این معنا است که یکی از این دو مجازات به عنوان مجازات جرم تهدید در مورد مجرم اعمال می شود که قاضی با توجه به اوضاع و احوال و شخصیت مجرم ، یکی از این مجازات ها را برای جرم تهدید تعیین خواهد نمود.
بیشتر بخوانید : تهدید و انواع آن

 
مجازات تهدید همراه با اجبار

تهدید همراه با اجبار، عنوان مجرمانه ای است که در ماده 668 قانون مجازات اسلامی، بخش مجازات های تعزیری  مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است به موجب این ماده : « هر کس با  جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سندی و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد ، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد »

همانطور که ملاحظه می شود ماده 668 قانون مجازات اسلامی از برخی جهات متفاوت از ماده 669 می باشد. این موارد عبارتند از:

۱بر خلاف ماده 669 که مربوط به یک جرم مطلق بود، ماده 668 مربوط به یک جرم مقید به نتیجه می باشد، به عبارت دیگر، در این ماده آنچه اهمیت داشته و باعث می شود جرم محقق گردد، آن است که حتما سند یا نوشته گرفته شود و نتیجه مورد نظر مرتکب جرم تهدید همراه با اجبار محقق گردد.

۲بر خلاف ماده 669 که تنها یکی از مجازات های تعیین شده برای مرتکب جرم تهدید اعمال می گردید، در ماده 668 هر دو مجازات حبس تعزیری و شلاق در مورد مرتکب اعمال می شود. دلیل این مساله آن است که بر خلاف ماده 669 که قانون گذار از لفظ (یا) استفاده کرده بود در ماده 669 قانون گذا از لفظ (و) استفاده نموده که به معنای جمع کردن هر دو مجازات می باشد.

مطابق ماده 668 قانون مجازات اسلامی ، حکم مجازات تهدید همراه با اجبار، دو مجازات بوده که هر دو در مورد مرتکب جرم تهدید همراه با اجبار اجرا می شود:

۱ از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری

۲حبس از دو ماه تا دو سال برچسب ها: مجازات ، جرم ، تهدید

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مجازات جرم تهدید ماده 669 قانون مجازات اسلامی تا 74 ضربه شلاق تعزیری مجازات جرم تهدید دو ماه تا دو سال قانون گذار حکم مجازات دو مجازات خواهد شد ماده 668 یک عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

محمدعلی برزویی معاون خدمات شهری شهرداری کازرون اظهار کرد: پس از اخطار‌های ماموران اجرائیات شهرداری و بی توجهی ۲ واحد صنفی به اخطار‌های نیرو‌های سد معبر، طبق بند ٢ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی این واحد‌های صنفی متخلف در خیابان ابوذر و فلسطین که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند، پلمب شدند.

او گفت: سیر مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی جهت اقدامات بعدی در حال پیگیری است.

معاون خدمات شهری شهرداری کازرون از کسبه‌ها خواست جهت رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و ... برعهده شهرداری بوده و سد  معابر عمومی و اشغال و استفاده غیرمجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • این افراد امسال مشمول پرداخت مالیات می‌شوند/ جزئیات
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت اسرائیل