Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت آمریکا در قراردادهای فروش جدید موشک پاتریوت به کشورهای متحد خود، رقم های بسیار بیشتری را نسبت به قبل خواسته که این گرانفروشی، نه فقط درباره کشورهای عربی، بلکه به متحدان اروپایی هم سرایت کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، فروش سلاح پس از افزایش تنش های منطقه ای و جهانی، یکی از روش های مرسوم و هدفمند برخی کشورها از جمله آمریکا در دهه های اخیر بوده اما آنچه، ایالات متحده را در این عرصه متمایز می کند، سریال گران فروشی ها و اصطلاحا دوشیدن طرف مقابل و دوستان قدیمی توسط این کشور است که نشان می دهد متحدین آمریکا در هر نقطه جهان، هزینه سازش را باید بلافاصله و در بالاترین نرخ، پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرارداد جدید عربستان سعودی برای خرید برخی سامانه های آمریکایی نیز نشان می دهد  این حکومت دوباره مجبور به پرداخت هزینه های سنگین برای عقد قراردادهای جدید و به دست آوردن دل دولت فعلی آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید:

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

طبق اخبار منتشره در روزهای اخیر، حکومت سعودی قرار است در قراردادی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد دلار، تعداد ۳۰۰ تیر موشک پاتریوت از مدل PAC-۲ GEM-T را خریداری کند که در کنار این موشک ها، پشتیبانی های فنی و قطعات یدکی لازم نیز وجود دارد. به صورت کلی این تعداد موشک و رقم پرداختی از طرف سعودی ها ترجمه می شود به ۱۰ میلیون دلار برای هر تیر موشک.

 پاتریوت ۲ سری GEM-T

این مدل از نظر مشخصات پروازی و سرعت، نسبت با سایر پاتریوت های PAC-۲ تغییر نکرده و بیشتر در بحث نرم افزارهای هدایتی، حسگرها و عملکرد فیوزها دچار ارتقاء شده است. برد این موشک بین ۹۰ الی ۱۶۰ کیلومتر و سرعت آن در حدود ۴ ماخ است. ارتفاع درگیری عمده موشک‌های سری پاتریوت در حدود ۲۴ کیلومتر است.

نکته جالب در خصوص این موشک، اما قیمت های قبلی آن است. نگاهی به قراردادهای منعده در سال ۲۰۱۰ میلادی، اعداد قابل توجهی را در اختیار قرار می دهد. در این سال، کشور کویت دقیقا همین مدل از موشک مورد نظر برای خانواده پاتریوت را به آمریکا سفارش داد و در آن زمان، کویتی ها ۲۰۹ تیر موشک به همراه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مورد نیاز در قراردادی به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار سفارش دادند. این بدین معنی است که هر موشک در آن زمان برای کویتی ها، چیزی در حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تمام شده است.

پاتریوت های سعودی - پرتابگر سمت چپ مدل PAC ۳ و دیگر پرتابگرها مدل PAC-۲

شاید در این جا برای شما این سوال پیش بیاید که در هر صورت، ارزش پول بر مبنای دلار آمریکا بین سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۲ میلادی نیز متفاوت بوده که پاسخ مثبت است؛ اما به چه مقدار؟ بر اساس آمار رسمی، ارزش ۱ دلار در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱ دلار و ۳۶ سنت در سال ۲۰۲۲ میلادی است اما با این وجود مشاهده می کنیم آمریکایی ها تقریبا با سود بیش از دو برابر، در حال فروش موشک های پاتریوت به عربستان هستند. مسئله جالب تر اینکه، موشک های پاتریوت در سالهای اخیر در حجم بسیار بالایی در خط تولید وجود داشته و بر اساس منطق تولید، با افزایش میزان سفارش قاعدتا باید قیمت نهایی پایین بیاید ولی در این جا دقیقا شاهد یک روند عکس هستیم.

به سراغ چند نمونه جالب دیگر برویم تا فضا روشن تر شود. در سال ۲۰۱۴ میلادی، حکومت سعودی سفارش خرید ۲۰۲ تیر موشک پاتریوت، این بار از مدل PAC-۳ را به آمریکا داد که هزینه کل قرارداد به همراه پشتیبانی و قطعات یدکی، در حدود ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اعلام شد. این رقم به این معنی است که سعودی در آن سال برای هر موشک پاتریوت پک ۳ که مدل بالاتر از قرارداد فعلی است، رقمی در حدود ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار پرداخت کردند.

موشک پاتریوت پک ۳

کویتی ها در سال ۲۰۲۰ برای خرید ۸۴ تیر از همین مدل موشک رقمی در حدود ۸۰۰ میلیون پرداخت کردند که به عبارتی می شود ۹.۵ میلیون دلار برای هر تیر موشک. باز هم با توجه به فاصله زمانی شاهد این هستیم که آمریکایی ها در این مورد هم تقریبا ۱ میلیون دلار اضافه تر این بار از کویتی ها دریافت کردند. دقت داشته باشید که هر دو کشور از جمله کاربران قدیمی سامانه پاتریوت بوده و خرید های مورد اشاره صرفا مربوط به موشک ها برای این سامانه و خدمات مربوط به آنها است و شامل مواردی مثل انواع رادارها یا دیگر بخش های سیستم پاتریوت نبوده است.

اما در میان اخبار وقتی به جستجو می پردازیم در سال ۲۰۱۹ میلادی به یک روایت جالب از زبان قانون گذاران آمریکایی می رسیم. در صحبت های تابستان سال ۲۰۱۹ قانون گذاران آمریکایی اعلام شده که هر شلیک پاتریوت چیزی حدود ۵ میلیون دلار هزینه در بردارد و بهتر است ارتش این کشور به دنبال موشک های ارزان تری باشد. به فاصله یک سال بعد از این صحبت، هر موشک به کویتی ها ۹.۵ میلیون و حالا در ۲۰۲۲ میلادی هم ۱۰ میلیون دلار در حال فروش به سعودی ها است. این یعنی شرکت Raytheon و در کل، دولت آمریکا دو برابر آنچه به ارتش خود می فروشد در حال فاکتور برای متحدان نزدیک خود است.

برای این که تصویر این قرارداد و نحوه کلی برخورد آمریکا با سعودی ها بهتر روشن شود یک مثال دیگر نیز از دوره ترامپ، با یک سلاح تهاجمی ذکر می شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی سعودی ها ۶۵۰ تیر از موشک های SLAM-ER را به قیمت کلی ۱.۹۷۰ میلیارد دلار خریداری کرده اند که بهای آن تقریبا به ازای هر تیر موشک تقریبا ۳ میلیون دلار می شود. برد این موشک نیز در حدود ۲۷۰ کیلومتر است.

موشک SLAM-ER

اینجاست که باز هم نگاهی به گذشته و حال، اعداد جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. قیمت هر تیر موشک "اسلم ایی آر" در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا در حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است. اگر بر اساس تورم نرخ دلار نیز حساب کنیم، میانگین ارزش تورمی دلار در مقایسه بین سالهای ۲۰۱۳  تا ۲۰۲۰ افزایشی در حدود ۱.۳۸ درصد بوده و بدین معناست که ۵۰۰ هزار دلار سال ۲۰۱۳ میلادی در این روزها، نهایتا ارزشی در حدود ۵۵۰ هزار دلار دارد. حالا آمریکا موشکی که باید در بدترین و شاید با سود خالص، تیری ۱ میلیون دلار ارزش داشته باشد را به بهای تیری تقریبا ۳ میلیون دلار به سعودی ها به فروش می رساند.

اما این همه داستان نیست. اگر نگاهی به قیمت های اعلامی نسل جدید تسلیحات هواپرتاب آمریکا داشته باشیم و قیمت های جدید آنها را در نظر بگیریم بیشتر بتوانیم به عمق گران فروشی و سودجویی آمریکایی ها در برابر مشتریان زبون در همسایگی ایران پی ببریم. در حال حاضر نیروهای مسلح آمریکا در حال تحویل گیری نسل جدیدی از موشک های کروز هوا پرتاب حمله به اهداف زمینی یعنی سری AGM-۱۵۸ در مدل اولیه و مدل با برد افزوده است که به ترتیب ۳۷۰ و ۹۲۵ کیلومتر برد دارد. قیمت مدل اولیه در حدود ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و مدل با برد افزوده نیز در حدود ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار در سال مالی فعلی آمریکا اعلام شده است.

موشک AGM-۱۵۸

این سری از موشک ها نسبت به خانواده SLAM-ER از سطح مقطع راداری بسیار پایین تری برخوردار بوده و در عین حال برد آن ها نیز از این موشک بیشتر است و از همه لحاظ سلاحی برتر محسوب می شود. تفاوت قیمت انچه آمریکا به عنوان سلاح پیشرفته تر برای ارتش خود خریداری می کند و آنچه سلاح حداقل یک نسل عقب تر در برخی موارد به متحد خود می فروشد، نشان جالب دیگری در خصوص سیاست خارجی آمریکا و دوشیدن مشتریان پر از پول حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

گاو هلندی از سعودی پیشی گرفت!

روایت فروش به ارتش آمریکا و متحدان این کشور و تفاوت فاحش قیمت البته فقط به کشورهای منطقه غرب آسیا محدود نشده و ظاهرا در سالهای اخیر و دوره جدید زمامداران کاخ سفید گران فروشی حتی به متحدان در ناتو هم رسم شده است. حدودا ۱ ماه پیش کشور هلند به عنوان یکی از متحدین قدیمی آمریکا و کشور عضو ناتو، درخواست خرید صرفا ۹۶ تیر موشک مدل PAC-۲ GEM-T برای سامانه های پاتریوت خود را کرد و قیمت اعلامی از طرف آمریکا برای این قرارداد چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار اعلام شده است. هلند از جمله کاربران قدیمی سامانه پاتریوت بوده و در این قرارداد جدید هم صرفا به دنبال خرید موشک و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش برای آنها بوده و سفارش دیگری نداشته است. تقسیم رقم کلی به تعداد موشک ها به ما می گوید که هر تیر موشک در این قرارداد برای اهالی سرزمین لاله های نارنجی چیزی در حدود ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار دلار آب خواهد خورد!

مشخصا با بهم ریختن شرایط امنیتی در منطقه شرق اروپا و بروز جنگ از چندین ماه پیش، کشورهای مختلف اروپایی بعد از مدت ها سیاست های کاهش بودجه نظامی را کنار گذاشته و به سمت تقویت توان دفاعی خود می روند. البته کشور هلند فاقد صنایع نظامی در حد ساخت موشک های دور برد پدافندی بوده و ناچار از خرید است و حالا به نظر می رسد این بار گاوهای هلندی بسیار شدیدتر از برخی کشورهای عربی در حال دوشیده شدن هستند. مشخصا دولت های آمریکایی بویژه دموکرات هایی همچون اوباما و بایدن از طرفی با گرفتن ژست صلح طلبی و پنهان شدن پشت آتش بس تجاوز سعودی ها علیه یمن، از یک سو سعی بر پر کردن انبارهای تخلیه شدن سعودی داشته و از سوی دیگر در سکوت و آرامش، در حال دمیدن بر آتش جنگ در اروپا هستند تا این بار اعضای ناتو را با ترساندن از روسیه، بیشتر از سعودی ها سر کیسه کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت موشک پاتریوت عربستان سعودی هلند گزارش دفاعی آمریکا گاو شیرده جو بایدن اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت موشک پاتریوت قطعات یدکی میلیون دلار آمریکایی ها تیر موشک هزار دلار حدود ۱ سعودی ها ۱ میلیون کویتی ها موشک ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!

علیرغم اینکه آمریکا اخیرا بسته اعطای کمک های بی سابقه به اوکراین را تصویب کرد، اما مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ژستی نمایشی مدعی شد که آمریکا برای تقویت توان دفاعی کی‌‎یف تلاش بیشتری نمی کند.

به گزارش مشرق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به عدم تمایل آمریکا برای به خطر انداختن و تضعیف امنیت این کشور، گفت که واشنگتن در عوض بر اتحادیه اروپا و ناتو فشار وارد خواهد کرد تا قابلیت‌های دفاعی‌شان را با اوکراین به اشتراک بگذارند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به تازگی در یک نشست مجازی از حامیان غربی این کشور تقاضای «دست کم هفت سامانه پدافندی پاتریوت» کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین حامی کی‌یف، چیزی برای بذل و بخشش ندارد!

سالیوان دراین‌باره گفت: در حال حاضر سامانه‌های پاتریوت آمریکا به منظور حفاظت از نیروهای ما، به سراسر جهان از جمله خاورمیانه ارسال می‌شوند.

وی افزود: اگر توان تولید پاتریوت‌های بیشتری داشته باشیم، ارسال خواهیم کرد. با این حال، تعداد زیادی موشک مورد استفاده در این سامانه‌ها را (برای اوکراین) تامین می‌کنیم.

سالیوان در ادامه گفت: در حال حاضر، کاری که قرار است انجام دهیم این است که با شرکای اروپایی و سایر شرکای خود در سراسر جهان همکاری و بر آنها اعمال فشار کنیم تا سامانه‌های پدافندی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

پنتاگون دیروز در بسته کمک نظامی «بی‌سابقه» آمریکا به اوکراین به ارزش ۶ میلیارد دلار، مهمات پاتریوت بیشتری گنجاند. با این حال، ماه‌ها یا شاید سال‌های طول می‌کشد تا سامانه‌های پدافندی به اوکراین برسد زیرا واشنگتن قصد ندارد تا به ذخایر دفاعی خود متوسل شود. در عوض، در بیانیه کاخ سفید به این موضوع اشاره شده است که «بسته جدید آغاز رویه عقد قرارداد با صنایع دفاعی آمریکاست.»

تولید یک فروند سامانه پاتریوت «ام‌آی‌ام -۱۰۴» در شرکت اسلحه‌سازی «ریتیون» آمریکا بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد. آمریکا در طول این سال‌ها، بیش از یک هزار و ۱۰۰ موشک‌انداز پاتریوت تولید کرده است و براساس برآوردها صدها سامانه فعال و غیرفعال و دپوشده در اختیار دارد. اما تنها یک «واحد» سامانه پاتریوت به اوکراین ارسال کرده است. آلمان و هلند نیز دو سامانه در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند