Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@13:06:47 GMT

او وجدان بیدار زمانه‌اش بود

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۰۱۶۰

او وجدان بیدار زمانه‌اش بود

«از رهبران و مردان قدرت گرفته تا بسیاری از مردم عادی به نوشته‌های رومن رولان اعتنا نمی‌کردند و بیشترشان این نویسنده پنجاه‌ساله مدافع صلح را جدی نمی‌گرفتند. اما او به قول اشتفان تسوایگ وجدان بیدار آن مقطع از تاریخ بود.»

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه اعتماد نوشت: «در رمان ژان کریستف، از زبان یکی از شخصیت‌ها می‌گوید «مدت‌هاست که از جنگ می‌ترسم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دوران کودکی جنگ کابوسی بود که فکر و خیالم را زهرآلود می‌کرد.» حرف، حرف خود رومان رولان بود. در همین رمان، پرسش مهم دیگری را هم پیش می‌کشید. اینکه «چگونه می‌توانم با کسی دشمن باشم که کینه‌ای از او در دل ندارم؟» اوت ۱۹۱۴ در چنین روزهایی در دفتر خاطراتش نوشت: «رنج می‌برم و عذاب می‌کشم. دلم می‌خواهد بمیرم و شاهد چنین روزهایی نباشم و مجبور نباشم در میان چنین انسان‌های مجنون‌صفتی زندگی کنم که حاصل تمدن خود را از بین می‌برند. این جنگ، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ بشر است. ما به برادری انسان‌های روی زمین می‌اندیشیم و حالا به چشم خود می‌بینیم که همه آرزوها و امیدهای ما بر باد می‌رود.»

از جنگ اول جهانی صحبت می‌کرد؛ از آن جنونی که اروپا را فراگرفت و بعد به قاره‌های دیگر هم کشیده شد. او از جنگ و سوءاستفاده از شعارهایی مثل عمل به وظیفه ملی متنفر بود و می‌دید آنچه از آن نفرت دارد در عمل اتفاق افتاده است. «یک ملت بزرگ جز برای حفظ مرزهایش نیازی به دفاع ندارد. چنین ملتی را باید به صحنه عقل و دوراندیشی بازآورد و تصورات باطلی را که باعث برافروختن جنگ می‌شود باید از بین برد و هر کس باید در این هنگام در جایگاه خود قرار گیرد. سرباز برای جنگیدن به جبهه برود و اندیشمندان در صحنه تفکر مبارزه کنند و راهی برای صلح و آشتی بجویند.»

اما کسی قصد صلح و آشتی نداشت و زمانه، زمانه چنین چیزهایی نبود. رولان آن زمان در سوییس اقامت داشت. در جای دیگری از همان دفتر خاطراتش نوشت: «احساس می‌کنم استخوان‌هایم در میان پنجه‌های هلاکت‌بار رنج و عذاب شکسته می‌شود و به‌ زحمت نفس می‌کشم. این جنگ باعث ویران‌شدن و درهم‌شکستن فرانسه خواهد شد. دوستان و آشنایان من در فرانسه یا کشته خواهند شد یا زخمی و معلول. این جنگ میلیون‌ها انسان بدبخت و بینوا را نابود خواهد کرد. این جامعه بشری دیوانه‌صفت، گرانبهاترین گنجینه‌هایش را با دست خود از بین خواهد برد و افتخارات خود را بر باد خواهد داد. نوابغ و دانشمندانش در آتش جنگ خواهند سوخت و دیگر کسی باقی نخواهد ماند که جامعه را به سوی ترقی و تعالی ببرد. زیرا همه دلاوری‌ها و قهرمانی ملت‌ها در پیشگاه این بت وحشت‌آفرین نثار خواهد شد و جز پشیمانی و عذاب چیزی برای ملت‌ها نخواهد ماند. دلم می‌خواهد همین حالا به خواب بروم و دیگر از خواب بیدار نشوم و چشم به چنین دنیایی نگشایم.»

اما زنده ماند و پایان نخستین جنگ جهانی را - که آن زمان آن را جنگ بزرگ می‌نامیدند  - به چشم دید. در تمام طول جنگ، با تنها سلاحی که در دست داشت، از زشتی‌های آن نوشت و در دنیایی که در آن آتش ناسیونالیسم و نظامی‌گری شعله می‌کشیدند، از صلح و همزیستی و کنارگذاشتن سلاح گفت. بدیهی بود که کسی صدایش را نشنود و اعتنایی به نوشته‌های او نکند. از رهبران و مردان قدرت گرفته تا بسیاری از مردم عادی به نوشته‌های رولان اعتنا نمی‌کردند و بیشترشان این نویسنده پنجاه‌ساله مدافع صلح را جدی نمی‌گرفتند. اما او به قول اشتفان تسوایگ وجدان بیدار آن مقطع از تاریخ بود.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تاریخ

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید

به گزارش خبرآنلاین، وقتی تا دیروقت بیدار می‌مانید، به مغز، قلب، روده‌ها، کلیه‌ها و کبدتان آسیب می‌رسانید. طبق توصیه بنیاد ملی خواب امریکا، مدت زمان خواب ایده آل برای بزرگسالان ۷ تا ۹ ساعت است. کم‌خوابی می‌تواند به عملکردهای داخلی و حتی اندام‌های بدن آسیب برساند و منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها شود:

۱. مشکلات مغزی

براساس مطالعات، بیدار ماندن طولانی، سلول‌های مغز را از بین می‌برد. خواب کافی برای بهبود عملکرد یادآوری و حافظه بسیار مهم است. کم‌خوابی و بی‌خوابی در طول شب، ریسک ابتلا به زوال حافظه و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

۲. افزایش فشار خون

افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند یا کمتر از ۵ تا ۶ ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. کمبود خواب، اثرات استرس را بر بدن تشدید می‌کند که این شرایط با افزایش فشار خون، ضربان قلب بالا و التهاب همراه است.

۳. چاقی

کم‌خوابی باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن و در نهایت باعث پرخوری و افزایش وزن می‌شود.

۴. دیابت

کمبود خواب، عملکرد بدن برای پردازش گلوکز و میزان انسولین تولیدشده توسط بدن را مختل می‌کند. از همین رو، کم‌خوابی و بی‌خوابی یک ریسک‌فاکتور مهم در ایجاد دیابت نوع ۲ به شمار می‌آید.

۵. سرطان

بر اساس مطالعات، نداشتن خواب کافی شبانه، خطر رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین خواب ناکافی با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

چرا صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شویم؟/ ۸ دلیل مهم

منابع: medium ، health

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900550

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویان آمریکا نشان‌دهنده بیداری وجدان‌های‌ جهانی است
  • مردم در دور دوم انتخابات مجلس نیز حضوری پرشور داشته باشند
  • طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرد
  • انگار ایران یک روز از خواب بیدار شد و بی‌دلیل تصمیم گرفت به اسرائیل حمله کند!
  • یکی از ثمرات طوفان‌الاقصی بیداری وجدان‌های دانشجویان است
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • کنعانی: آهِ کودکان و زنان غزه وجدان‌های بیدار را به حرکت درآورده است
  • وجدان بیدار دانشجویان آمریکایی آن‌ها را به صحنه آورده است
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • جنایت علیه فلسطین وجدان دانشجویان غیر مسلمان را به درد آورده است