Web Analytics Made Easy - Statcounter

وظیفه آموزش و پرورش، تربیت نسل‌های آینده است و در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد، کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج امتحانات نهایی و اعلام وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور سراسری، از مصادیقی است که می‌تواند فاصله میان دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی با دیگر مدارس خاص را به خوبی به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چند سال گذشته که سهم دانش‌آموزان مدارس خاص در گردونه برترین‌های «کنکور سراسری» به طور مشهودی افزایش یافت، زنگ خطر تشدید بی‌عدالتی آموزشی نیز به صدا درآمد. براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور «از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند ۲۹ داوطلب در مدارس سمپاد، ۹ داوطلب در مدارس غیردولتی، یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی و یک دانش‌آموز در دبیرستان نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند.»

هرچند دور از ذهن نیست که نفرات اول کنکور سراسری در هر کدام از رشته‌ها، نخبگان دانش‌آموزی باشند و نتوان با اتکای صرف به نتایج کنکور، تحلیلی همه‌جانبه از وضعیت آموزشی کشور به دست آورد، اما عواملی چون طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابری‌های اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را نیز نمی‌توان در بروز چنین نتایجی بی‌اثر و کم‌رنگ دانست، آن هم در شرایطی که هرساله بر آمار نفرات برتر کنکوری برآمده از دل مدارس سمپادی و غیردولتی افزوده می‌شود.

ایجاد تحول اساسی در مدارس دولتی، مطالبه‌ای است که رهبر معظم انقلاب هم بارها بر آن تاکید داشته‌اند؛ مصداق آن بیانات شهریورماه سال ۹۹ در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش، که فرمودند: «یک نکته در باب عدالت آموزشی، بحث مدارس دولتی است که مراقب باشیم مدارس دولتی طوری نباشد که دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، احساس کند که مثلاً فرض کنید امکان قبولی‌اش در کنکور کمتر است؛ این [طور] نباید باشد. یعنی باید سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، طوری بالا بیاوریم که خود آن دانش‌آموز احساس اعتماد کند، خانواده او هم که می‌خواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بی‌پناه می‌فرستند و رها می‌کنند؛ باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود.» پیرامون شناسایی مؤلفه‌های کیفیت که محوری‌ترین موضوع در امر آموزش و پرورش و مدارس است با علیرضا رحیمی کارشناس آموزشی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

کیفیت آموزش در مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع از چند بعد قابل بررسی است چراکه مسئله کیفیت آموزش در مدارس ماجرای امروز و دیروز نیست. متأسفانه هرچه از اوایل انقلاب اسلامی دورتر شدیم افرادی که به آموزش و پرورش ورود پیدا کردند افرادی با تخصص‌های کمتری بودند که برخی به هیچ‌وجه آموزش و پرورش را درک نمی‌کنند و این نهاد اجتماعی را به فضای سیاسی تبدیل کردند. روی دیگر سکه این حکایت، بهره‌گیری از دانش تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش است که متأسفانه آموزش معلمان در مدارس در سطح ضعیفی قرار دارد.

در کنار این موارد توجه چندانی به امر آموزش معلمان نیست همچنین مسئولان سازمان آموزش و پرورش نیز اغلب تخصص و تجربه مرتبط در امور آموزشی را ندارند و درکل در آموزش و پرورش هرگز گام به گام با تحولات علمی جهان پیش نمی‌رویم. سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگه داشتن محیط آن از دسته‌بندی‌های سیاسی تأکید دارد اما در عمل دغدغه‌ها، فشارها و مسائل پیرامون این وزارتخانه سبب تبدیل یک نهاد اجتماعی به فضای سیاسی شده است.

مفهوم کیفیت آموزشی شامل چند بعد است که کارکردها و فعالیت‌های مدرسه از قبیل فرآیند یاددهی، یادگیری دانش آموزان؛ معلمان و دست اندرکاران آموزشی؛ دانش‌آموزان و مخاطبان؛ امکانات و تجهیزات آموزشی هستند؛ که کیفیت آموزشی متأثر از کیفیت درون دادها و فرآیندها است که باعث می‌شود که برون دادهای ما از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

شیوع ویروس کرونا بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان چه تأثیری داشت؟

با همه‌گیری کرونا و اهمیت حفظ سلامت دانش‌آموزان ناگزیر آموزش در مدارس غیرحضوری و مجازی شد، اما نحوه تعلیم معلمان و کیفیت آموزش‌ها در کلاس‌های تدریس برای والدین به وضوح شفاف و آشکار شد. به هیچ‌وجه مسئله اصلی آموزش مجازی و غیرمجازی نیست بلکه موضوع مهم این است که آموختن تنها کلاس درس نیست، زیرا توانایی‌های مهم یک آموزگار، کیفیت مدرسه، ارزش پایه تحصیلی و توانمندی مدیریت آموزشی باید وجود داشته باشند که بخشی از آن‌ها به دلیل مشکلات از راه دور نمایان شد و بخشی دیگر هنوز از دید خانواده‌ها پنهان است.

از سوی دیگر معلمان نیز برای رشد و ارتقای کیفیت آموزش خود در مدارس تعلیمات کافی ضمن خدمت ندیده‌اند هرچند برخی معلمان در این دوران خود به دنبال آموزش‌هایی بودند که این میزان کافی نیست و آموزش و پرورش باید اقدام جدی برای آموزش معلمان داشته باشد و با تکیه بر دانش و علوم تربیتی، دوری از سیاست‌کاری و نوآوری‌های غیرکارشناسی و غیر تخصصی این موارد را به سرانجام برساند.

وضعیت عدالت آموزشی در مدارس دولتی چگونه است؟

عدالت آموزشی شعار تبلیغاتی است که برخی از آن بهره می‌برند. در دنیا به‌دنبال عدالت آموزشی هستند اما متأسفانه در کشور ما در همان ابتدا آن را خراب و نابود کردیم و اکنون به منظور برابری شعارهایی داده می‌شود. واقعیت امر این است که مدارس دولتی ما توانایی آموزش مناسب ندارند و گرایش خانواده‌ها برای ایجاد موقعیت بهتری برای آینده فرزندانشان به سمت و سوی مدارس غیرانتفاعی سوق داده شده است که همین ایجاد مدارس خاص یا غیرانتفاعی دلیلی برای نبود عدالت آموزشی است و عملکرد آن‌ها در برابر مدارس دولتی را بیشتر مورد تأیید قرار داده است.

عدالت آموزشی هنگامی حاصل می‌شود که کیفیت آموزشی به طور صحیح اجرا شود. البته این موضوع هیچ‌گونه پیوستگی به موقعیت دانش‌آموز ندارد که مدرسه او دولتی یا غیرانتفاعی، درون شهر یا روستا قرار دارد، چراکه عملکرد و کیفیت تعلیم بسیاری از مدارس غیرانتفاعی از دولتی‌ها عقب‌تر است.

آیا مطالب کتب درسی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند؟

کتب درسی براساس یکسری تفکرات و تصوراتی تألیف می‌شود که برخی از آن‌ها اشتباه و بعضی دیگر صحیح است اما در عمل اجرای آن‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو است چراکه ظرفیت به‌کارگیری آن از سوی معلم امکان‌پذیر نیست و همین امر فاصله عمیق و شدیدی بین محتوای کتاب‌ها و آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

چرا رتبه‌بندی معلمان بیش از کیفیت آموزشی اهمیت دارد؟

طرح رتبه‌بندی معلمان، مطالبه‌ای به حق است اما وزارت آموزش و پرورش به جای رسیدگی و ارتقای کیفیت آموزشی مطلوب‌تر در مدارس این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

موضوع کنکور و قبولی دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این دست و پا زدن‌ها و بازی با کنکور تنها به ضرر دانش آموزان و فرزندان ما است. اکنون چند برابر شرکت‌کنندگان برای حضور در کنکور صندلی در دانشگاه‌های کشور داریم. اما ۷۰ درصد این دانشگاه‌ها کیفیت آموزشی ندارند و باید تمام آن‌ها از سطح کشور جمع‌آوری شوند اما برای جذب جوانان و کسب هزینه‌های هنگفت و ارائه مدرک تنها به‌منظور دلخوشی احداث و راه‌اندازی شده‌اند.

اکنون با افت کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها، خانواده‌ها هم فرزندان خود را همانند دیگر کشورها در هر دانشگاهی ثبت‌نام نمی‌کند. در کشورهای دنیا رقابت مناسب برای ورود به دانشگاه‌ها با انتخاب دانشجو و اساتید صورت می‌گیرد، اما در کشور ما دست دانشگاه‌ها بسته است.

عدالت آموزشی این است که هر فردی با توان علمی بالا و کسب امتیاز موردنظر بتواند به بهترین دانشگاه ورود پیدا کند اما در بسیاری موارد غیر از این موضوع دیده می‌شود که حق دانش آموزان پایمال می‌شود و برخی حرکات در کشور ضد عدالت آموزشی است و این موضوع مغفول مانده است.

کد خبر 594138

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کنکور ۱۴۰۱ اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱ وضعیت مدارس ایران کیفیت مدارس ایران وزارت آموزش و پرورش مدارس غیر انتفاعی بی عدالتی آموزشی عدالت آموزشی توسعه عدالت آموزشی عدالت آموزشی و کنکور عدالت آموزشی و کیفیت مدارس دولتی تحقق عدالت آموزشی کیفیت آموزشی افزایش کیفیت آموزشی بی عدالتی در کنکور آموزش و پرورش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدارس دولتی آموزش و پرورش کیفیت آموزشی عدالت آموزشی کیفیت آموزش دانش آموزان دانشگاه ها دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی

به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال وزیری در نشست خبری ظهر دوشنبه خود با حضور رسانه ها به میزبانی آموزش و پرورش استان سمنان، ضمن اشاره به توسعه ظرفیت های آموزشی و ورزش مدارس در استان طی دولت سیزدهم، تاکید کرد: توسعه کیفی و کمی زیرساخت ها در مدارس استان سمنان در زمره برنامه های دولت سیزدهم بوده است.

وی از افتتاح ۱۴ زمین چمن مصنوعی در استان سمنان خبر داد و افزود: سرانه فضاهای ورزشی استان سمنان به ازای هر دانش آموز ۶۱ سانتی متر مربع است در حالی که در بهترین حالت این شاخص تا سال های قبل ۴۶ سانتی متر مربع بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از توزیع شیر رایگان در مدارس استان برای نخستین بار و در راستای طرح ارتقای سلامت خبر داد و ابراز کرد: شیر به همت دولت سیزدهم در ۴۰۰ آموزشگاه ابتدایی دولتی استان توزیع می شود.

وزیری با اشاره به اینکه افتتاح «کانون یاریگران» برای نخستین بار در کشور و در استان سمنان یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان است، گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خصوص مواد مخدر و اجرای برنامه های با نشاط و مشاوره ای در زمره فعالیت های این مرکز است.

وی از توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کار دانش به عنوان دیگر رویکرد و دستاورد آموزش و پرورش در دو سال اخیر یاد کرد و بیان داشت: استان سمنان در شاخص توسعه متوازن رشته های فنی که نیاز امروز کشورمان نیز برای تربیت نیروی کار محسوب می شود، در زمره پنج استان برتر ایران است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ضمن اشاره به توجه به رشته های فنی و کار دانش به عنوان یکی از راهبرد های این اداره کل، تاکید کرد: ۱۷ هزار دانش آموز در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می کنند.

وزیری با بیان اینکه ارتقای زیرساخت های مورد نیاز کیفیت بخشی آموزش در مدارس استان سمنان از دیگر اقدامات اداره کل است، گفت: در اتصال مدارس به شبکه فیبرنوری خوشبختانه مدارس استان سمنان توانسته اند رتبه اول کشور را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در کنار این مسائل به رویکرد های دینی، تربیتی و معنوی دانش آموزان استان سمنان نیز تاکید فراوانی شده است، بیان کرد: ۹۵۰ اردوی تربیتی برای دانش آموزان استان طی سال تحصیلی جاری برگزار شده و مورد استقبال خوب دانش آموزان و خانواده ها هم قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه از صدور مجوزها برای مولدسازی ۶۱ ملک این اداره کل در قالب واگذاری ساختمان های دولتی و طرح مولد سازی خبر داد و بیان کرد: میزان مولدسازی که برای آموزش و پرورش از سوی سازمان برنامه و بودجه مشخص شده بود ۳۷۵ میلیارد تومان بود که بیش از این میزان هم در مقوله مولد سازی استان محقق می گردد.

وزیری در ادامه به برنامه های هفته معلم نیز در استان سمنان اشاره کرد و گفت: تقدیر از یک هزار معلم در یک هزار مدرسه استان سمنان یکی از محوری ترین برنامه های هفته معلم در سراسر استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه انتخاب ۳۳ معلم برتر در ۳۳ حوزه آموزش و پرورش استان سمنان برای تقدیر از آنها دیگر برنامه هفته معلم در استان است، افزود: سه معلم استانی نیز برای تقدیر در سطح کشور، طی این هفته انتخاب خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از غبارروبی گلزارهای شهدا در سراسر استان با حضور معلمان و دانش آموزان خبر داد و ابراز کرد: در این هفته برنامه هایی مانند دیدار با خانواده‌های شهدای معلم و دانش‌آموز و حضور در نماز جمعه نیز برنامه ریزی شده است.

وزیری از اجرای برنامه‌های ورزشی و مسابقات فرهنگی و هنری، نمایشگاه ها و رویداد های علمی و آموزشی و تربیتی در هفته معلم در سراسر استان خبر داد و بیان کرد: نواختن «زنگ سپاس معلم» آغازگر برنامه های هفته معلم در استان است.

کد خبر 6092270

دیگر خبرها

  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای