Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:44:48 GMT

تولید بیش از ۷۰ هزار تن خشکبار در استان همدان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۰۸۱۹

تولید بیش از ۷۰ هزار تن خشکبار در استان همدان

ایسنا/همدان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تولید بیش از ۷۰ هزار تن خشکبار در این استان در سال گذشته خبر داد.

رضا بهراملو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه گردو، بادام آبی، بادام دیم، پسته و سنجد از مهمترین تولیدات خشکبار استان همدان به شمار می رود، گفت: در رابطه با تولید گردو به دلیل سرمازدگی و خشکسالی که امسال با آن مواجه شدیم کاهش تولید این محصول در سال جاری محتمل خواهد بود که البته برخی از ارقام جدید گردو که در استان محقق شده و این نوع از ارقام دیر گل هستند محصول بهتری داشته‌اند و موجب آن بود که در سرمازدگی امسال دچار خسارت نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: سطح زیر کشت باغات گردو استان ۱۹ هزار و ۶۰۰  هکتار بوده که در سال گذشته از این میزان سطح  بیش از ۶۱ تن به طور متوسط هر هکتار ۳.۳ تن محصول گردو برداشت شد.

  بهراملو در ادامه تصریح کرد:از سطح باغات ۳ هزار و ۴۰۰  هکتاری بادام آبی استان در سال گذشته ۶۸۰۰ تن،از سطح باغات ۳۹۰۰ هکتاری  بادام دیم ۲۰۰۰ تن ،از سطح باغات ۲۱۰ هکتاری پسته ۴۳ تن و از سطح باغات ۷۲ هکتاری سنجد استان ۵۷ تن محصول در سال گذشته برداشت شد.

وی ادامه داد:انواع خشکبارهای مختلفی نیز چون بادام زمینی در سطح استان همدان کشت می‌شود اما سطح زیر کشت این محصولات چندان قالب و سطح کشت بالایی نیست.

سطح زیر کشت ۳۰۰ هکتاری امسال باغات پسته استان همدان

بهراملو  با بیان اینکه کشت پسته به عنوان کشت‌های جدید استان همدان  در چند سال اخیر بوده و موضوع خشکسالی و کم آبی  ما  را به سمت کشت این محصول کم آب بر سوق داد و گمان آن نبود که این محصول در استان به ثمر برسد، تصریح کرد: در سال جاری سطح زیر کشت پسته استان به ۳۰۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط خشکسالی باید به سمت کشت‌های کم آب بر مختلف  چون گیاهان دارویی، کشت پسته، زعفران ،گلمحمدی و تولید هر گونه محصولاتی که با شرایط خشکسالی سازگار هستند پیش رفت و با شرایط موجود و (راهکار طبیعت محور)  بهره برداران کشاورزی خود را وفق  دهند،ادامه داد: اهمیت ویژه به آب و افزایش تولید از اولویت های مدیریت جدید در سازمان جهاد کشاورزی استان بوده و برنامه‌های مفصلی در این رابطه خواهیم داشت.

پیش بینی برداشت ۷۰۰ تن زعفران از مزارع استان همدان

این مقام مسئول با اشاره به  سطح زیر کشت ۱۶۰ هکتاری زعفران امسال استان همدان افزود: بر اساس پیش بینی از این میزان سطح زیر کشت در سال جاری زعفران کاران همدانی ۷۰۰ تن زعفران برداشت خواهند کرد.

حمایت از هر نوع فعالیت گلخانه‌ای در  استان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه اظهار کرد: با توجه به محدودیت آب باید سطح گلخانه‌های استان برای افزایش تولید توسعه یابد و به همین منظور از هر نوع فعالیت‌های گلخانه‌ای در سطح استان حمایت می‌ کنیم.

بهراملو با اشاره به اینکه با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای میزان تولید محصول در هر هکتار افزایش یافته و  توسعه گلخانه‌ها از نقش موثری در مصرف بهینه آب و مدیریت مصرف آب برخوردار است، بیان کرد: افزایش تولید و مدیریت مصرف آب در کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها عملیاتی تر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از تغییر کاربری ها جلوگیری می‌شود اما تغییر کاربری‌ها در گلخانه‌ها حمایت مورد حمایت قرار می‌گیرد، آورشد: باید به سمتی برویم که برای امنیت غذایی با آب کمتر تولید بیشتر داشته باشیم چرا که امنیت غذایی پایه امنیت ملی است .

وی تاکید کرد: اینکه گمان کنیم در بحث امنیت غذایی تنها  برای ماه‌ آینده مشکل نداشته باشیم اشتباه بوده و باید برای ۵۰ سال آینده و برای نسل آینده در این موضوع مهم امنیت غذایی برنامه ریزی داشته باشیم و از منابع طبیعی به نحوی استفاده کنیم که برای زمان برنامه ریزی شده ۵۰ سال آینده حفظ شود و به همین منظور توسعه احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی ،گلخانه‌ها،کارخانجات مختلف چون کارخانه چیپس،سردخانه ‌های صنعتی ...ضرورت دو چندانی خواهد داشت. 

نخستین واحد گلخانه پرورش  پاپایا و محصولات استوایی و گرمسیری استان همدان

بهراملو در ادامه با اشاره به نخستین واحد گلخانه پرورش و تولید  پاپایا و  محصولات استوایی و گرمسیری استان همدان در شهرک گلخانه‌ای شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: ظرفیت سالیانه تولید این گلخانه در محصولات استوایی و گرمسیری ۶۰ تن خواهد بود ضمن اینکه پاپایا، بلوبری، رزبری، آناناس و موز از عمده محصولات زیرکشت این گلخانه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:این گونه محصولات خاص در استان همدان از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار بوده و برای بهره‌برداران استان به دلیل خاص بودن از جذابیت برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها خشكبار پسته گلخانه خشكسالي بادام مغز گردو استانی اقتصادی میوه های گرمسیری پاپایا افزایش تولید مدیریت آب کشاورزی استان سال گذشته سطح باغات استان همدان امنیت غذایی سطح زیر کشت گلخانه ای گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است

ایسنا/همدان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام‌ کرد: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی اسپری شیمیایی و بهداشتی در شهرستان تویسرکان آماده راه‌اندازی و افتتاح است.

احمد شانیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو، با اشاره به مذاکرات نهایی انجام شده راه‌اندازی و افتتاح این واحد تولیدی در دهه تولید و تجارت اظهار کرد: با افتتاح فاز اول این طرح، همزمان فاز دوم طرح نیز با اشتغال ۱۵۰ نفر کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: این واحد صنعتی با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول یکی‌ از بزرگترین خطوط تولید اسپری‌های بهداشتی و شیمیایی در کشور محسوب می‌شود.

شانیان افزود: این واحد در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی فرسفج و در زمینه تولید و بسته‌بندی چسب، قوطی‌سازی اسپری، ضدیخ و روغن ترمز فعالیت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل صمت استان، مجموعه اصلی این واحد تولیدی در استان البرز فعال است و طرح توسعه این کارخانه در استان همدان فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان