Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:01:00 GMT

شیرمادر ضامن سلامت نوزادان و مادران شیرده

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۰۹۲۷

شیرمادر ضامن سلامت نوزادان و مادران شیرده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری گفت: تغذیه کودک از شیرمادر علاوه‌بر مزایای سرشاری که برای کودک دارد برای مادر نیز بسیار مفید است.

رویا چوپانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شیرمادر و نقش آن در سلامتی نوزادان و مادران، اظهار کرد: 10 تا ۱۶ مردادماه که مصادف با یک تا هفت آگوست است به عنوان هفته جهانی شیرمادر نامگذاری شده است و هرساله در این هفته شعاری به صورت جهانی برای شیرمادر درنظر گرفته می‌شود که شعار امسال نیز "قدمی به جلو در حمایت از مادران شیرده، آموزش و حمایت" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری افزود: هدف از شعاری که در هفته شیرمادر در سال جاری انتخاب شده، این است که مادران ترغیب شوند تا از شیرخود فرزندانشان را تغذیه کنند،  در مجموع تنها دو درصد از مادران نمی‌توانند به فرزند خود شیر دهند و ۹۸ درصد مادران قادرند نوزادشان را از شیر خود تغذیه کنند.

وی ادامه داد: شیرمادر مزایای فراوانی برای نوزادان به همراه دارد برای مثال بزهکاری و بیماری‌های روانی را در آن‌ها کاهش می‌دهد، موجب کاهش احتمال ابتلا به آلرژی و بیماری‌های عفونی مانند اسهال، استفراغ، عفونت گوش، خون و... در نوزادان می‌شود همچنین کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند دارای هوش بالایی نیز خواهند شد یعنی عدد آی‌کیو بچه‌هایی که از شیرمادر استفاده می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند هشت عدد بالاتر است و این درحقیقت به ایجاد یک انقلاب در فهم کودک منتهی می‌شود.

چوپانی عنوان کرد: از طرفی کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند از دید بینایی بهتری برخوردار خواهند شد و در درس ریاضی نیز نسبت به سایرین موفق‌تر عمل می‌کنند.

این فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تغذیه کودک از شیرمادر علاوه‌بر مزایای سرشاری که برای کودک دارد برای مادر نیز مفید است برای مثال از بروز کم‌خونی در مادران پیشگیری می‌شود و به مادر کمک می‌شود با سرعت بیشتری به وزن پیش از زایمان برگردد همچنین احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را در مادر کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: تغذیه نوزاد به وسیله شیرمادر از نظر اقتصادی نیز مزایایی برای خانواده به همراه دارد و هزینه خرید شیرخشک را برای والدین از بین می‌برد همچنین نبود آلودگی در این شیر و نیاز نداشتن به لوازم جانبی مانند شیشه شیر از دیگر مزایای تغذیه نوزاد به وسیله شیرمادر است، از طرفی واردات شیرخشک به کشور موجب خروج ارز از کشور می‌شود و پس‌مانده‌های این شیر مانند قوطی‌های آن‌ها نیز با ورود به محیط زیست زیان‌های فراوانی برای آن به همراه دارند چراکه اکثر این پسماندها تجزیه‌ناپذیر هستند.

چوپانی با اشاره به شعار جهانی هفته شیرمادر در سال جاری، یادآور شد: در این شعار آموزش مادران شیرده از زمان پیش از زایمان آغاز می‌شود همچنین آموزش اطرافیان این مادران به ویژه همسران آن‌ها مورد توجه قرار دارد تا همسران قادر باشند مادر را از نظر روانی، تغذیه‌ای، روحی و... به خوبی حمایت کنند، یکی دیگر از موارد آموزشی که در این شعار مورد تاکید است آموزش ارگان‌های دولتی است که محل مناسبی برای مادران شاغل درنظر گرفته شود تا در ساعات خاصی مادر امکان شیردهی به فرزند خود را داشته باشد و شیردادن نوزادان نسبت به شغل مادر در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری شیرمادر شير خشك نوزاد تغذیه با شیر مادر مادران شيرده چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،  شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلمی از بخش نوزدان بیمارستان حضرت معصومه  در قم به خبرگزاری صداوسیما مدعی شده درمان و بهداشت  در این بیمارستان نامناسب  است.

.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

چند روز است که فرزندم  در بیمارستان کودکان قم در بخش نوزادان بستری است  و شاهد وضع تاسف بار بهداشت در این بخش هستیم بخشی که نوزادان در آن بستری هستند و باید بیشترین دقت در کنترل عفونت انجام شود.بیمارستان حضرت معصومه قم.بخش نوزادان

دیگر خبرها

  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه