Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@14:16:55 GMT

رد زباله در کوچه‌های گلشهر

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۰۹۷۲

رد زباله در کوچه‌های گلشهر

در شهر ۱۰ هزار نفری گلشهر روزانه به طور میانگین چهار تن زباله تولید می‌شود. در حالی که این میزان زباله در مبدا تفکیک نمی‌شود، چند روزی است به دلیل تمام شدن قرارداد پیمانکار قبلی و تاخیر پیمانکار جدید در جمع‌آوری زباله‌ها، کوچه پس کوچه‌های شهر مملو از زباله شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از عوامل آلودگی محیط زیست افزایش تولید زباله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتقل نکردن به‌موقع و موجودیت بیش از حد زباله در شهر موجب به وجود آمدن امراض مختلف می‌شود، چراکه گرد و غبار سطح شهر از روی زباله‌ها بلند و موجب پراکنده شدن باکتری در هوا می‌شود. انباشت زباله‌ها در محیط زیست موجب ترشح شیرابه و نفوذ به زمین می‌شود و هنگام بارندگی بوی نامطبوع زباله‌ها محدوده شهر را فرا می‌گیرد.

در شرایط کنونی که بحران‌های گوناگون، بهداشت، سلامت و امنیت عمومی را در شهرها تهدید می‌کند، جمع‌آوری نامناسب و غیراستاندارد و رعایت نکردن اصول بهداشتی انواع زباله‌ها خطرات زیست محیطی و مهم‌تر از همه، مشکلات بهداشتی و حیاتی متعددی را برای شهروندان جوامع مختلف به دنبال دارد.

در شهر ۱۰ هزار نفری گلشهر که روزانه به صورت متفاوت چهار تن زباله تولید می‌شود؛ و این مقدار نیز از مبدأ تفکیک نمی‌شود؛ نشانگر آن است که هنوز فرهنگ تفکیک زباله در میان شهروندان گلشهر جایگاه مطلوبش را پیدا نکرده است، از این‌رو چالش‌هایی پیش روی قرار می‌گیرد و لازم است با حمایت‌های مالی راهکاری مناسب برای حل معضل بیابند تا از طریق پسماندهای زباله بتوانند درآمدزایی کنند.

فعالیت غرفه‌های دریافت پسماندهای قابل بازیافت و تحویل اقلام به شهروندان در ازای پسماند زباله‌ها عاملی می‌شود تا شهروندان تشویق به جداسازی پسماند خشک شوند، و از این‌رو هم کارخانه بازیافت با مشکلات زیادی مواجه نشود، هم شهرداری درآمدزایی داشته باشد؛ اگر این فرهنگ در میان شهروندان نهادینه شود، همه کوچه‌ها تمیز و عاری از زباله خواهد شد.

پیمانکار بومی انتخاب شود

محمد یاوری یکی از شهروندان شهر گلشهر می‌گوید: در گلشهر ساعت جمع‌آوری زباله‌ها مشخص، و در محله‌های مختلف شهر متفاوت است و از ابتدای تأسیس شهرداری هیچ تغییری در ساعت جمع‌آوری رخ نداده است.

وی می‌افزاید: چند هفته‌ای است که در بعضی محلات، زباله‌ها از سوی پیمانکار شهرداری جمع‌آوری نمی‌شود و شهروندان ناچارند زباله‌های خود را در مخازن بزرگ زباله سر کوچه و خیابان رها کنند.

وی می‌گویند: قرارداد پیمانکار قبلی تمام شده است و شهرداری باید مزایده انتخاب پیمانکار جدید برگزار کند؛ البته شهرداری باید پیمانکاری انتخاب کند؛ که با موقعیت جغرافیایی شهر آشنا باشد، تا شهروندان از این وضعیت در رنج نباشند.

طرح نافرجام جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت

محمود فیاضی یکی دیگر از ساکنان شهر گلشهر می‌گوید: سرنوشت جمع‌آوری زباله‌های خشک نافرجام مانده است، از وعده شهرداری برای اجرای طرح تفکیک و جمع‌آوری زباله‌ها شش ماهی می‌گذرد، اما خبری نیست.

وی می‌افزاید: دغدغه جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت داشتیم؛ زباله‌های تر نیز به وجود آمد؛ دوره‌گردها برای پیدا کردن ظروف پلاستیکی از داخل مخازن بزرگ سرکوچه‌ها؛ زباله‌ها را بیرون می‌ریزند؛ این کار ضمن خدشه به نمای معابر شهر؛ موجب هجوم حیوانات موذی شده است.

پیمانکار قبلی جمع‌آوری زباله انصراف داد

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر اظهار می‌کند: پیمانکار جمع‌آوری پسماند زباله‌ها به کوچه‌ها مراجعه داشته است، اما زمانی که هنوز شهروندان زباله از منزل بیرون نگذاشته بودند، مثلاً اگر پسماند زباله‌های محله وداغ و کنجدجان در یک روز جمع‌آوری می‌شد، روال این طور بوده که ابتدا محله کنجدجان و سپس وداغ انجام می‌شد، در حالی که پیمانکار جدید تایم جمع‌آوری زباله در محله‌های شهر مطلع نبودند.

وی می‌افزاید: با توجه به عدم شناخت کافی پیمانکار از شهر گلشهر، و عدم تأیید عملکرد در جمع‌آوری زباله‌ها که موجب نارضایتی شهروندان شده بود؛ پس از دریافت اخطارهای لازم، انصراف دادند، اکنون پیمانکار سابق شهرداری گلشهر مجدد اقدام به جمع‌آوری پسماند زباله‌های شهر گلشهر کرده است.

شهردار گلشهر می‌افزاید: روزانه به صورت میانگین چهار تن زباله توسط دو نیرو به همراه یک دستگاه از سطح شهر گلشهر جمع‌آوری، و به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود.

محمودی با اشاره به طرح نیمه تمام جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، می‌گوید: از شهریورماه در مکان شورای سابق؛ کانکس جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت مستقر می‌شود؛ شهروندان برای تحویل پسماندهای قابل بازیافت مراجعه کنند.

پیمانکار جدید با موقعیت شهر آشنا نیست

روح‌الله نیکبخت، رئیس شورای اسلامی گلشهر اظهار می‌کند: در روزهای اخیر زباله‌های بعضی محلات شهر جمع‌آوری نشده و انباشته شدن این پسماندها مشکلات زیادی برای شهروندان این محلات به وجود آورده است. آنان اعتراض خود را نسبت به این موضوع بیان کردند.

وی تاکید می‌کند: وقفه‌ای که در جمع‌آوری زباله طی دو هفته اخیر در کوچه‌های فرعی شهر داشتیم، به این دلیل است که پیمانکار جدید شهرداری با موقعیت شهر آشنا نبود؛ با اخطار شهرداری به پیمانکار، وی انصراف داد، در حال حاضر پیمانکار در حال جمع‌آوری زباله‌ها است.

شهروندان با سازمان محیط زیست همکاری کنند

شهاب برهانی، رئیس محیط زیست گلپایگان نیز می‌گوید: آلوده شدن محیط زیست، سبب به وجود آمدن امراض گوناگون برای ساکنان همان محل می‌شود.

وی می‌افزاید: محیط آلوده برای حیات انسان خطر ساز است، افزایش زباله‌ها در سطح شهر، سبب انتشار مریضی برای شهروندان و آلودگی محیط می‌شود. شهروندان با پاک نگه داشتن محیط زیست و نریختن زباله در طبیعت و تفکیک زباله‌ها با محیط زیست همکاری کنند.

کد خبر 593943

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلشهر گلپایگان شهردار گلشهر شهرداری گلشهر زباله های شهری تفکیک زباله از مبدا جمع آوری زباله های شهری كارخانه بازيافت زباله محيط زيست شهرهاي ايران مشارکت شهروندان سازمان محیط زیست زیست بوم شهری شهر مدیریت شهری شهرداری شهرداری ها پروژه های شهری پروژه زباله مدیریت زباله پسماند شهري پسماند مدیریت پسماند تفکیک پسماند پسماند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جمع آوری زباله های قابل بازیافت جمع آوری زباله ها پسماند زباله ها پیمانکار جدید محیط زیست شهر گلشهر کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه در عملیات لوله گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، متاسفانه دو کارگر پیمانکار مربوطه فوت کردند.
رضا جاویدی با بیان اینکه این حادثه پیش از ظهر امروز رخ داده است، افزود: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه ۵ در حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاکبرداری دچار حادثه شدند.
او اضافه کرد: با حضور نیرو‌های آتش نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد، اما با وجود عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.
سخنگوی شهرداری افزود: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضایی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوط شده است.

دیگر خبرها

  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • ریه‌های محلات نفس تازه می‌کنند؟