Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، تکیه بر انرژی‌های نو و تجدید پذیر همواره جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) بوده است و همچنین در بند ۱۳ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که سال ۹۴ از سوی معظم‌له به قوای سه‌گانه ابلاغ شد، «افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و نوین و گسترش نیروگاه‌های پراکنده و کوچک‌مقیاس» مورد تاکید ایشان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال خراسان جنوبی با داشتن ظرفیت عظیمی همچون سه هزار و ۳۰۰ ساعت آفتابی در سال و میانگین سرعت باد بیش از ۳۳ کیلومتر می‌تواند قطب تولید انرژی‌های نو و پاک باشد اما مسیر تولید گویا ناهموار و گره‌هایی دارد. از مجوزها برای احداث نیروگاه‌ها در مقیاس بالا گرفته تا بوروکراسی‌های اداری، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، کمبود و نبود مشوق‌های مالی سرمایه گذاری و … همه و همه دست و پاگیر فعالان این حوزه شده است.

گره‌ها در تولید انرژی پاک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به محدود بودن سرمایه گذاری در استان از برنامه‌هایی برای اخذ مصوبه‌ای خاص استان در جهت تولید انرژی‌ها گفت و افزود: مشکلاتی مانند بوروکراسی‌های اداری و بانکی در زمینه تولید انرژی‌های نو وجود دارد که پیشنهاد می‌شود بر اساس سند آمایش استان که یک سند همه جانبه است، برنامه‌ای در بخش انرژی تدوین و با همکاری سرمایه گذاران به سمت اجرایی شدن پیش رود.

سینا سرحدی در ادامه با اشاره به افزایش و رشد سرسام قیمت‌ها برای احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی از عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های با ظرفیت پایین (زیر ۱۰ مگاوات) گفت و در خصوص قراردادهای تضمینی، افزود: بعد از استقرار دولت جدید دستورالعملی برای ادامه و یا متوقف شدن آنها ابلاغ نشده است و برای استان این موارد باید مطالبه شود.

به اظهار وی دولت مجوز برای احداث نیروگاه ۵۰ مگاواتی صادر کرده و با توجه به قیمت‌ها موفقیت چندانی در جذب سرمایه گذار نبوده است و لازم به تغییر شرایط ایجاد زمینه برای صدور مجوز با ظرفیت‌های پایین ۱۰ مگاواتی است و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری این موضوعات هستیم.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون کمتر از هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داریم که بر اساس برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در عرصه تولید خدمات رسانی می‌کرد اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان و مغفول ماندن این ظرفیت‌ها و با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت صمت باید نیروگاه‌های خورشیدی تأمین کننده برق شهرک‌های صنعتی در برنامه حمایت قرار بگیرند و با توجه به شرایط ویژه استان سازمان صمت باید پیگیری ویژه‌ای داشته باشد.

سهمیه برای احداث نیروگاه خورشیدی

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، ۲۷ مگاوات سهمیه برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این میزان شامل پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه کوچک خواهد بود که سازوکار آن در حال انجام است.

احمد برزگر با اشاره به بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری در این زمینه افزود: اکنون برای نیروگاه‌های بالا و کمتر از ۱۰ مگاوات تفاهم نامه‌ای در این باره منعقد شده است.

برزگر با بیان امکان ایجاد نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات هم در استان فراهم است، یادآور شد: تاکنون ۱۴۷ مگاوات یعنی ۱۰۴ مورد در این زمینه شناسایی شده که با منابع طبیعی و محیط زیست در حال اختصاص زمین هستیم و سرمایه گذاران می‌توانند ورود کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: ۵۳۲ نیروگاه کوچک پشت‌بامی داریم که ۵.۵ مگاوات در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه چهار نیروگاه بزرگ در خوسف، سربیشه و بشرویه فعالیت دارند که ۱۸.۵ مگاوات برق تولید و حدود ۱۰ درصد برق استان را تأمین می‌کنند، افزود: برای جذب و حضور سرمایه گذاران باید مشوق‌هایی مانند تأمین اعتبار و تأمین زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

۵۳۶ نیروگاه خورشیدی

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت برق خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: در استان خراسان جنوبی ۵۳۶ نیروگاه بزرگ و کوچک خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۴ مگاوات در مدار تولید انرژی قرار دارد.

علیرضا پوزشی به پتانسیل خوب استان در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۸.۵مگاوات و ۵۳۲ نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت ۵.۵ مگاوات در استان در حال بهره برداری هستند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق خراسان جنوبی مجموع نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ و کوچک در استان را ۵۳۶ نیروگاه عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه‌ها کوچک و بزرگ فعال در استان برابر ۲۴ مگاوات است.

وی با تاکید بر این نکته که انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند، ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳ نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۶۰ کیلووات به شبکه سراسری متصل شده است.

مزایای انرژی‌های پاک

پوزشی همچنین افزود: انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای سال یک هزار و ۸۰۲ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر ۴ میلیارد تومان می‌باشد به مالکین این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت برق خراسان جنوبی در ادامه گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه مند به نصب این نیروگاه‌ها می‌باشند را دارد.

وی در پایان انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای طرح را ۲۴.۷۳ هزار مگاوات ساعت عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها مبلغی معادل ۴۲.۷ میلیارد تومان است.

به اظهار وی با توجه به مصرف ۲۲ صدم لیتر آب و ۲۸۵ هزارم متر مکعب گاز برای تولید هر کیلو وات ساعت انرژی از نیروگاه‌های فسیلی و انتشار ۶۴۵ گرم گاز دی اکسید کربن برای این مقدار انرژی، تأثیرات مثبت زیست محیطی این نیروگاه‌ها در سطح استان را جلوگیری از مصرف ۵.۴۴ میلیون لیتر آب، جلوگیری از مصرف ۷.۰۵ میلیون متر مکعب گاز، جلوگیری از انتشار ۱۵.۹۴ هزار تن گاز دی اکسید کربن برشمرد.

بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از راه های توسعه استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم هفته گذشته در جلسه بررسی مسایل و مشکلات نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح بیان کرد: یکی از راه های توسعه استان با توجه به اکوسیستم موجود، بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

جواد اشرفی متذکر شد: دستگاه های اجرایی موظفند جهت تسهیل در انجام امور مرتبط با این حوزه، تعامل لازم را با سرمایه گذاران داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این موضوع که منطقه درح شهرستان سربیشه یکی از مناطق کمتر توسعه یافته استان است، تصریح کرد: می بایست از پتانسیل های موجود در این منطقه جهت رفع محرومیت و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

اشرفی تأکید کرد: یکی از ظرفیت های این منطقه، انرژی باد و هم مرزی با کشور افغانستان جهت صادرات برق تولیدی است.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که خراسان جنوبی به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور به هیچ عنوان از لحاظ ظرفیت ها دارای محرومیت نیست و قطعا با برنامه ریزی دقیق و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان استان می تواند پیشرفت چشمگیری در حوزه های مختلف از جمله در زمینه انرژی های نو و تجدید پذیر داشته باشد.

انتهای پیام/4905

 

منبع: فارس

کلیدواژه: انرژی های نو و تجدید پذیر اشتغال صادرات برق نیروگاه های بادی نیروگاه درح دغدغه های رهبری نیروگاه برق نیروگاه های خورشیدی برای احداث نیروگاه برق خراسان جنوبی نیروگاه خورشیدی انرژی های تجدید نیروگاه ها تولید انرژی ها انرژی های نو سرمایه گذاران نیروگاه کوچک سرمایه گذاری انرژی تولید بهره برداری تجدید پذیر کوچک مقیاس ۱۰ مگاوات ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با خبر نگار مهر با اشاره به اینکه میزان تولید گاز در کشور ما به اندازه توانایی و سرمایه گذاری که تا کنون انجام شده است، گفت: بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها در پارس جنوبی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار بالغ بر سرمایه گذاری انجام شده است و باید در نظر داشت که همه کشورها همه منابع را در اختیار ندارند و مسأله‌ای که وجود دارد منابع انرژی تجدید ناپذیر سقفی برای برداشت دارند.

وی ادامه داد: زمانی که بهره برداری از منابع آغاز می‌شود در دوره ابتدایی توسعه قرار می‌گیریم و پس از آن با تولید از میادین مختلف به دوره حداکثر تولید می‌رسیم، دوره حداکثر تولید را می‌توان با تمهیداتی برای مدت زمان مشخصی نگه داشت و پس از آن دوران روع افت تولید آغاز می‌شود که ما در این دوران هستیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: بر اساس پیش بینی‌های شرکت توتال فرانسه در سال ۲۰۰۷ که م در ابتدای تولید فازهای مختلف پارس جنوبی قرار داشتیم و به حداکثر تولید نرسیده بودیم توتال بر روند تولید هر فاز تحقیقاتی کرد و بر اساس پیش بینی آنها از سال ۲۰۲۴ دوران شروع افت تولید است که کمکم نشانه‌های افت تولید نمایان می‌شود فاز ۱۱ به عنوان آخرین فازی که توسعه داده می‌شود و امکان توسعه در پارس جنوبی وجود ندارد

مهرجو خاطر نشان کرد: پارس جنوبی از این جهت حائز اهمیت است که ۷۰ درصد گاز کشور مربوط به این میدان است و مابقی میادین ۳۰ درصد تولید گاز را تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت که به حداکثر تولید در پارس جنوبی رسیده‌ایم و از این به بعد دوران شروع افت تولید است که نشانه‌های آن ظاهر شده است و علی الرغم اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی را توسعه دادیم و تولید قابل توجهی به تولید گاز اضافه شد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که سال گذشته با وجود توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و به رقم تولید ۱۵ میلیون متر مکعب در روز رسید تفاوت آن‌چنانی در تولید این میدان احساس نشد و تقریباً به اندازه سال گذشته بود که نشان دهنده آن است که افت تولید در سایر فازها آغاز شده است.

به گفته وی به دوران تولید حداکثری در پارس جنوبی که تولید ۷۰ درصد گاز کشور را بر عهده دارد رسیده‌ایم و از این به بعد با بحران افت تولید مواجه خواهیم بود، که علت فشار افزایی همین است و برای مدیریت دوران افت تولید این اقدام را انجام می‌دهیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه گاز یک ثروت یک بار مصرف و تجدید ناپذیر است توضیح داد: با اتمام این انرژی امکان جایگزینی وجود ندارد به همین علت تبدیل به ثروت می‌شود و هزینه توسعه زیر ساخت‌ها می‌شود مانند برق، صنعت، کشاورزی و… که منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی باشد

وی ادامه داد: ما اندازه‌ای که می‌توانیم و مخازن استعداد دارند تولید وجود دارد البته ممکن است سرعت توسعه با کشورهای ترغیب کند تر باشد ولی این مساله اکنون هم وجود دارد به طوری که ما در پارس جنوبی از قطر تولید بیشتری داریم چرا زیرا مصرف بیشتری داریم

مهرجو با اشاره به مصرف بی رویه و بالا بودن شاخص شدت انرژی کشور نسبت به تمام دنیا و سایر کشورهای خاورمیانه، خاطر نشان کرد: در تمام کشورها شاخص شدت انرژی رو به کاهش است و یا ثابت است در حالی که در کشور ما رو به افزایش است که علت آن پایین بودن قیمت تمام شده انرژی در کشور ما نسبت به سایر کشورها است به همین دلیل کسی اهمیتی به بهینه سازی مصرف انرژی به خصوص در بخش‌های صنعتی نمی‌دهد

وی با بیان اینکه ما باید یک مدیریت متمرکز انرژی داشته باشیم تا بتوانیم سیاست گذاری متمرکز و تنظیم‌گری متمرکز در بخش‌های مختلف داشته باشیم توضیح داد: این مدیریت می‌تواند منجر به هماهنگی و بهینه سازی متمرکز می‌شود به عنوان مثال وزارت نفت که متولی امر تولید است نمی‌تواند در زمینه بهینه سازی سایر بخش‌های صنعتی و کشاورزی دخالتی داشته باشد به همین علت به نهادی فرا دست نیاز داریم که امکان کنترل و هماهنگی همه این نهادها را داشته باشد

این کارشناس انرژی اضافه کرد: متأسفانه شورای عالی انرژی کارکرد خود را از دست داده است زیرا مخصوص سیاست گذاری است و دخالتی در هماهنگی، تنظیم‌گری و بهینه سازی ندارد و ما نیاز داریم که دائماً رصد کنیم که چه میزان انرژی تولید می‌شود و به کدام بخش چه مقدار می‌دهیم و هر بخش چه مقدار بهینه سازی کردند و چه میزان هدر رفت انرژی وجود داشته است.

مهرجو با اشاره به اینکه علاوه بر مصرف بالای انرژی در کشور هدر رفت فراوانی وجود دارد، اضافه کرد: گازهای فلز مصرف گزافی داشته‌اند، نیروگاه‌های حرارتی راندمان بالایی نداریم و در بخش خانگی که ۴۵ درصد گاز کشور مصرف می‌شود بخاری‌های گازی راندمان بالایی ندارد اگر بتوانیم از بخاری‌ها با راندمان بالا استفاده کنیم تا حدی این مشکل مرتفع می‌شود که آن هم باید دولت سرمایه گذاری کند و به صورت اقساط ماهانه بر روی قبوض گاز هزینه آن را از مردم دریافت کند، به همین دلیل نیازمند یک نهاد فرا دستگاهی برای مدیریت بخش‌های مختلف هستیم.

کد خبر 6088962 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید