Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@11:05:06 GMT

شور و حال محرم در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۱۳۶۶

شور و حال محرم در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

ایسنا/کرمانشاه اینجا دروازه کربلا و قدمگاه زائرین دلسوخته حسین(ع) است که مردمانش خاک پای رهروان کربلا را توتیای چشمانشان می کنند.

مردم این دیار قرن هاست به دلیل همجواری با عتبات عالیات میزبان عاشقان حسین(ع) هستند و هر ساله در ایام محرم با برپایی آیین های عزاداری رسم همسایگی با حسین(ع) را به خوبی به جا می آورند و به سوگ شهدای کربلا می نشینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برپایی کُتل در روستاها، ساخت علم، تعزیه خوانی، مالیدن گِل به سر و شانه ها، پیاده رفتن با پای برهنه به یاد اسیران بازمانده از حادثه کربلا، نواختن چمری، مور زنان دنیا دیده و بلند شدن نوای "شیرین شمامه نوبرم" در هر کوی و برزن تنها گوشه هایی از شور حسینی است که در ایام محرم در دروازه کربلا به چشم می آید.

مردم کرمانشاه از دیرباز به واسطه نزدیکی با کربلای معلی، علاوه بر میهمانوازی شایسته از زائرین، مراسم ماه محرم را نیز با شور و حال خاصی برگزار می کنند.

تکایای کرمانشاه از جمله مکان هایی هستند که سالهاست به محلی برای عرض ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) و یارانش تبدیل شده اند و آیین های عزاداری ماه محرم با حال و هوای عجیبی در آنها برگزار می شود.

تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک دو تکیه شاخص کرمانشاه هستند که هرچند به واسطه معماری خاص و بی نظیرشان در کشور شهره شده اند، اما بانیانشان با هدف برپایی مراسم عزاداری ماه محرم آنها را ساخته اند.

یک کارشناس گردشگری در خصوص برگزاری عزاداری های ماه محرم در تکایای کرمانشاه به ایسنا گفت: از زمان های دور تاکنون مراسم مذهبی و عزاداری های ماه محرم در کرمانشاه به دلیل نزدیکی آن به بارگاه امامان شیعی همراه با آیین ها و رسوم مختلفی برگزار می شود.

علیرضا مرادی بیستونی ادامه داد: مساجدی همچون نواب، بنکدارها، حاج شهبازی خان، حاج محمدتقی اصفهانی، حاج ابوتراب آل آقا  و نیز تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک از جمله پایگاه هایی بوده اند که آیین های عزاداری در آنها برگزار می شده که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این دو تکیه مربوط به دوره قاجار هستند، افزود: تکیه بیگلربیگی به همت عبدالله خان و تکیه معاون الملک هم به همت حسن خان معینی به منظور برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) ساخته شده اند که اولی به واسطه آیینه کاری منحصربفرد و دومی هم به دلیل کاشی کاری بی نظیرش در ایران معروف شده اند.

این کارشناس گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: در تکیه معاون الملک شاهد کاشی کاری های بی نظیری هستیم که در آنها تصاویری از دوره اساطیری تا دوره اسلامی و حتی عصر معاصر نقش بسته و نقوش مختلف عزاداری و رجال مذهبی دوران قاجار را می توان در آن دید.

وی اضافه کرد: تکیه معاون الملک شامل سه بخش زینبیه، عباسیه و حسینیه است که در بخش حسینیه آن بانی بنا شعری را از "واله کرمانشاهی" با این مضمون آورده است:

این عزاخانه چو از حسن عمل گشت تمام
سال تاریخش واله ز لب بانی خواست

گفت بانیش معاون پی تاریخ بگو
کین حسینیه ز ما بهر عزای شهداست

که در این دو بیت عنوان شده این حسینیه برای عزاداری شهدای واقعه کربلا ساخته و وقف شده است.

به گفته این فعال گردشگری، بخش حسینیه تکیه معاون الملک برای عزاداری مردان و بخش زینبیه هم که دارای حجره هایی است برای عزاداری زنان ساخته شده است.

مرادی بیستونی افزود: در داخل این تکیه یکی از موضوعاتی که به شکل پرده خوانی آمده، واقعه کربلا است که در آن قیام مختار، حضور زعفر جنی در کربلا برای کمک به سپاهیان امام حسین(ع) و خود واقعه روز تاسوعا و عاشورا به تصویر کشیده شده است.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه تکیه معاون الملک دارای سه درب ورودی اصلی است، عنوان کرد: درب حسینیه که محل ورود زائرین بوده در قسمت غربی بنا یعنی در خیابان حدادعادل (آبشوران قدیم) قرار دارد.

وی با بیان اینکه تکیه معاون الملک از زمان ساخت تاکنون محل عزادرای های مردم در ماه محرم بوده، عنوان کرد: اجرای مراسم در این مکان مذهبی هیچگاه _جز در بخشی از ایام بمباران هشت سال جنگ تحمیلی که بخشی از آن تخریب شد _ متوقف نشده و امسال هم با گذشت بیش از یک قرن این بنای باشکوه بازهم میزبان عزاداران حسینی است.

تکیه معاون الملک کرمانشاه سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. این تکیه به دلیل نوع کاشی کاری‌هایش به بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان شهره است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عزاداری محرم تکایای تاریخی تکیه معاون الملک کرمانشاه تکیه بیگلربیگی تکیه معاون الملک ماه محرم شده اند حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۱۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: عملیات غرورآفرین وعده صادق همچون شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست و قلب مظلومان جهان را شاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محسن منصوری، در اجلاسیه ۴۲۲ شهدای کهگیلویه، اظهار کرد: ایران اسلامی با همت کارگزاران در بخش‌های مختلف و همچنین همراهی خوب مردم در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم و بخش‌های مهمی از جمله افزایش تولید، کنترل نقدینگی و کاهش بیکاری روندی رو به رشد و پیشرفت دارد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تلاش کارگزاران نظام هنوز مردم سختی‌ها و مشکلاتی از جمله تامین معیشت دارند، افزود: امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی مسئولان دولتی شاهد کاهش مشکلات و رضایت نسبی مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی باشیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در راه رسیدن به قله تلاش می‌کنیم و البته کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت‌ها و ابزارهای لازم وجود دارد و در واقع همه ابزارها برای پیشرفت و توسعه کشور را در اختیار داریم که نیروی انسانی قوی و خلاق از مهم‌ترین سرمایه‌های ایران اسلامی هستند که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی امروز مقتدرانه میدان‌داری می‌کند، تصریح کرد: عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ شهید و شهادت بود که دل تمام آزادی خواهان جهان را شاد کرد و همچون شمیری زهرآگین در قلب دشمنان اسلام فرو نشست.

منصوری با اشاره به رشادت‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت ساله دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دوراندیشی و بصیرت مردم این دیار ثابت شده است که در آخرین عرصه یعنی انتخابات مجلس دوازدهم با به دست آوردن رتبه اول مشارکت، برگ زرین دیگری از افتخارات این دیار را رقم زدند.

وی افزود: به واسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره‌هاست و احترام به مقام شهدا و این ارزش‌های والا ضروری است و در واقع شهید حق شفاعت دارد.

معاون رئیس‌جمهور خواستار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به‌ویژه بین نسل جوان شد، گفت: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرارگیری در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است.

وی گریزی به تحولات دنیا و منطقه زد و تصریح کرد: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می‌شود و این یک واقعیت غیرقبال انکار برای زورگویان عالم است و همین نیز سبب آشفتگی در اردوگاه آنان شده است و امروز شاهد شکل‌گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان‌الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم و تحولاتی در حال شکل‌گیری است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.

کد خبر 749312

دیگر خبرها

  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • تربیت نیرو‌های متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • کیس رایانه مینیاتوری + فیلم