Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انتقال سینه به سینه حوادث عاشورا و حماسه‌هایی که باعث شهادت امام حسین(ع)، فرزندان و یاران آن حضرت شد، نشان از عظمت واثعه کربلا دارد که موجب شده در گذران تاریخ به طور زنده و بالنده، بتواند منشأ اثر در رویدادهای سیاسی و تاریخی باشد.

بر همین اساس در ذهن مردم روز به روز بر تنه اصلی داستان کربلا و امام حسین(ع) شاخ و برگ بیشتری می‌رویید، تا آن‌جا که در ایران، مردم به خاطر همخوانی و شرکت در سرگذشت غمبار امام حسین(ع) و ابوالفضل(ع)، به تاریخ دیرینه اهمیت و حرمت آب رنگ و نشان اسلامی زدند و در روند زمان، آن وقایع را که فرهنگ سقاخانه نام می‌گیرد پرورش دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه داستان آب آوردن ابوالفضل عباس(ع) را اعتبار بیشتری بخشیدند تا اینگونه ستایش و سپاسگزاری خود را نسبت به آب در توجه به آن حضرت به نحو بارزی نمایش دهند، نمونه‌های این توجه را در اشعار مراثی، داستان‌های دینی، روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و نقاشی‌های برخی سقاخانه‌ها می‌توان دید.

نشانه‌ها در سقاخانه عبارتند از آینه، شمع(چراغ نفتی، لوستر)، قفل، آدمک‌های فلزی، پنجه دست، چشم و ستاره؛ به عنوان نمونه نشان پنجه به معنی دست بریده حضرت عباس(ع) است، نمونه‌های دیگر کاربرد پنجه عبارت از کاسه آب سقاخانه، دسته منبرها، علم‌ها، سر بیرق‌ها و نوک گنبدها و گلدسته‌ها که به علت تکرار انگشت‌ها و گاهی نوشته یاابوالفضل روی آن باعث زیبایی ویژه‌اش شده، پنجه معنای توسل جستن به پنج تن آل عبا را نیز در خود دارد.

رنگ حاکم در فضای سقاخانه سبز است؛ چراکه خاندان امامت بیشتر با آن مانوس بوده‌اند، رنگ سبز به واسطه سبزینگی طبیعت و نیروی دلارامی که در آن است، معنای صفا و آرامش‌بخش را به خود گرفته و دارای شخصیت شده است؛ همچنین در سالیان پیش رسم بر این بود که شب‌های جمعه وسایل پخت و پز کاچی را با خود به محل سقاخانه می‌بردند و به نیت یکی از امامان و گاهی به نام صاحب سقاخانه پس از تهیه کاچی آن را به حاضرین در محل تعارف می‌کردند.

از جمله سقاخانه‌های معروف اصفهان می‌توان به سقاخانه بیدآباد، سقاخانه دردشت، سقاخانه حاج آقا شجاع، و...اشاره کرد.

روایت پژوهشگر آلمانی از سقاخانه‌های اصفهان

هانریش گارل بروگش، پژوهشگر و خاورشناس آلمانی از چند شهر ایران گزارش‌هایی تهیه کرده، او درباره سقاخانه که از نمادهای رویداد کربلا است اینطور می‌نویسد:«در اصفهان چیز تازه‌ای در ساختمان‌ها است که در جاهای دیگر ایران کم است و آن سقاخانه‌هایی است که در کوچه و خیابان ساخته‌اند؛ سقاخانه جایی است که رهگذران می‌توانند از آن آب بنوشند؛ سقاخانه‌های اصفهان جعبه‌های فلزی چهارگوش و مشبکی هستند که آن‌ها را روی پایه‌های سنگی کنار بازار یا خیابان کار می‌گذارند و از سوراخ کوچک این جعبه، آب در جام مسی زیر آن می‌ریزد؛ سقاخانه‌ها ارزش ویژه‌ای دارند و ساختن آن‌ها از کارهای خیر به شمار می‌رود.»

 

برپایی سقاخانه به مثابه امری اجتماعی

در این خصوص اصغر منتظرالقائم، استاد دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان بیان کرد: یکی از نمادهای مهم صحرای کربلا آب است و شیعیان به یاد تشنگی خاندان پیامبر(ص) در صحرای کربلا، سقاخانه را دایر می‌کردند و چون آبرسانی برای اهل‌البیت در کربلا حائز اهمیت بوده، شیعیان معتقدند آبرسانی مهم است و برای رفع تشنگی به یاد او سقاخانه‌ای دایر می‌کردند.

وی ادامه داد: این کار ضمن آنکه امری اجتماعی بود، سعی می‌کردند چون به نام امام حسین(ع) است از انواع هنرها از جمله هنر خطاطی، نقاشی، حجاری، کتیبه‌نویسی و هنر چوب استفاده کنند.

منتظرالقائم با اشاره به اینکه در هند، عاشورخانه به عنوان یادبود مرقد امام حسین(ع) درست می‌کردند و اطرافش سقاخانه می‌ساختند، گفت:  الان سقاخانه برای حضرت ابوالفضل(ع) مشهور است و این به جهت امر خیر آبرسانی و آب دادن به تشنگان و به یاد تشنگی یاران امام است.

 

استاد دانشگاه اصفهان در خصوص لزوم اهمیت حفظ سقاخانه‌های اصفهان بیان کرد: سقاخانه‌‌ شعائر شیعه را منتقل و تشنگان را سیراب می‌کرد و برای بانی سقاخانه اجر اخروی داشت؛ ولی الان چون یخچال در دسترس مردم هست، چندان کارایی ندارد، آن زمان‌ها به برکت آن آب سقاخانه اهمیت می‌دادند و به عنوان تبرک استفاده می‌شد.

وی در پایان اظهار کرد: سقاخانه‌های اصفهان بعد هنری بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد، بیشتر سقاخانه‌ها در دوران صفویه ساخته شد که برخی از آنها مثل سقاخانه‌ای که پشت مسجد امام بود، حین ساخت پارکینگ پشت مسجد، از بین رفت که حجاری دوران صفویه را داشت.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سقاخانه سقاخانه های اصفهان حضرت ابوالفضل عاشورا کربلا محرم سقاخانه های اصفهان امام حسین ع سقاخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: ثبت‌نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین حسینی در مشهد مقدس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد رجبی اظهارداشت:اعضای کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) وابسته به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم مشهد، برای بیست و چهارمین سال پیاپی از مشهد مقدس تا کربلای معلی را با پای دل طی خواهند کرد.

وی افزود:ثبت نام در این کاروان مخصوص برادران است که از هم اکنون آغاز و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

رجبی تصریح کرد:کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) برای بیست و چهارمین سال پیاپی، در 25 خرداد امسال با برگزاری مراسم بدرقه در مشهد، بعد از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در این کاروان و حضور در طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09159061410، 09159101510 و 05133712305 تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:متقاضیان برای ثبت نام حضوری نیز می‌توانند صبح‌ها از ساعت 8 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 20 به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) واقع در مشهد مقدس، شهرک شهید رجایی، روبه‌روی حر 23 مراجعه کنند.

رجبی اظهارکرد:کاروان پیاده انصار الحسین، یک کاروان مردمی است که اعضای این کاروان حدود 2 هزار کیلومتر در خاک ایران پیاده روی می‌کنند و با عبور از 5 استان کشور از طریق مرز شلمچه و پس از طی تشریفات قانونی وارد خاک عراق خواهند شد و سپس با میلیون‌ها زائر حسینی همراه و ادامه مسیر را در خاک عراق به سمت کربلای معلی پیاده‌روی خواهند کرد و در آستانه اربعین حسینی در حرم سید و سالار شهیدان نائب‌الزیاره مردم شریف ایران و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • امام جمعه مهاباد: کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • پاسخ ایران نسبت به رژیم صهیونیستی تنبیهی بود، زدند و ما محکم زدیم