تکیههایی که با تعزیه رونق گرفتند
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۳۶۵۵
مراسم عزاداری محرم و صفر در طول صدها سال با فرهنگ ایرانیان عجین شده و نمیتوان هیچ آداب و رسوم و فرهنگ رسمی را به قوت آئین عزاداری آل الله در فرهنگ ایران یافت. پیدایش عزاداری رسمی و علنی برای امام حسین (ع) در ایران از زمان آلبویه شکل گرفته است.رواج و گسترش عزاداری، مرهون تشویقهای اهل بیت (ع) بود و در دورههایی که تشیع قدرت مییافت با تشویقها و حمایتهای حکومتهای شیعی، بیش از پیش رواج و گسترش پیدا میکرد، چنان که در دورههای آلبویه و صفویه از برپایی عزاداری بسیار حمایت شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود ۱۵۰ سال پیش بین ۵۰ تا ۷۰ تکیه محلی داشته است. تکایا در ابتدا برای آداب و عبادات صوفیان بود. اما از زمان صفویان کارکرد تکیهها تغییر کرد و به مکانی برای سوگواری اهل بیت به ویژه در ماه محرم تبدیل شد. تکیههایی که به مرور زمان از بین رفته اند یا به حسینیهها تغییر پیدا کرده اند. با این حال تکیههای قدیمی تهران هنوز هم محل تجمع قدیمیهای هر محله همراه با آداب و مناسک عزاداری است؛ عزادارانی که محرم و صفر را با رسوم تهران قدیم به جا میآورند و نسل به نسل این عزاداری منتقل شده و این رسوم در محلههایی که قدمت بیشتری داشته مانند بازار و جنوب شهر تهران بیشتر به چشم میآید. تکیههایی که شاید کم و بیش اسم آنها زیاد در بین مردم رواج دارد اما نسل امروز همچنان با آنها بیگانه اند و با آمدن هیأتهای بزرگ که مبتنی بر شخص واحد مداح و سخنران هستند این مکانها کمتر مورد استقبال نسل جدید واقع میشود.به سختی میتوان نقطهای از شهر را پیدا کرد که در آن خبری از خیمههایی نباشد که در حال پخش چای، شربت، شیر نذری هستند، خیمههایی که اغلب با کم های مادی مردم گردانده میشوند.
تکیه تجریش، تکیه سادات اخوی، تکیه درخونگاه، تکیه رضا قلی خان، حسینیه کربلاییهای مقیم تهران، تکیه شوفرها، تکیه نفر آباد، تکیه دربند، تکیه درکه، و تجمعات بزرگ مردم مذهبی در قالب هیأت هایی با عنوان نجفیها، کاظمینیها، افغانیها، محبان الحسین (ع)، احمدیها، جان نثاران ائمه، قنات آباد همگی بر اصالت عزاداری و سوگواری ماه محرم در بین ایرانیان تاکید میکند.
تکیه درکه
قدمت و سن تکیه درکه با روایتهای مختلفی روبروست برخی آن را ۱۰۰ ساله میدانند و برخی دیگر تا ۶۰۰ سال هم قدمت آن را تخمین میزنند. اما تهران پژوهان این تکیه را متعلق به اواخر دوره قاجار میدانند. بعضی معتقدند قدمت این تکیه به ۶۰۰ سال پیش میرسد که در آن زمان پوشش تکیه چادر بود و هر اتاق متعلق به یک خانواده و طایفه بود و مردم محله نذورات خود را به تکیه آورده و توزیع میکردند. اما تاریخ ساخت تکیه درکه به حدود سال ۱۳۴۶ شمسی بر میگردد. هر زمان هم این تکیه نیاز به بازسازی داشته اهالی هزینههای آن را تقبل میکردند. آخرین بازسازی آن طبق کاشی آبی رنگ کنار تکیه به سال ۱۳۵۱ بر میگشت. این تکیه به نوعی بخشی از هویت محله درکه محسوب میشود. افراد ناشناس این تکیه را در سال ۹۶ به آتش کشیدند و فرشها، علمها و توق های آن که از قدمتی تاریخی برخوردار بودند از بین رفت. اما دو سال پس از این حادثه ۲ قدیمیترین تکیه محله درکه دوباره روی پا شده و مراسم اباعبدالله حسین (ع) در آن برپا شد.
تکیه نیاوران
تکیه نیاوران، یکی از مشهورترین و قدیمیترین تکیههای تهران است و هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. در تاریخ آمده که ناصرالدین شاه از ابتدای سلطنتش به نیاوران علاقه داشت و بیشتر اوقاتش را آنجا میگذراند. در همان سالها محرم با تابستان مقارن شده و ناصرالدین شاه در کاخ صاحبقرانیه در نیاوران تکیهای را برپا کرد.
تکیهای که «میرزا محمدباقر معین البکاء» از مهمترین تعزیه گردانان دوره قاجار، تعزیهاش را آنجا اجرا میکرد و هنوز هم گنبد سبز و سکوی تعزیهاش پابرجاست. نمای بیرون تکیه خبری از قدمت آن ندارد، اما درونش دنیای دیگری است. کنار در ورودی موزهای از وسایل قدیمی تعزیه خوانی و قوری و سماورهای قدیمی است.
تکیهای که حالا تغییر شکل زیادی داده، اما همچنان پابرجاست و به گفته برخیها، قدیمیترین تکیه فعال تهران هم نامیده میشود. لبههای ایوان هنوز چوبی و دستنخورده باقی مانده است. روی ایوان پایین، ایوان دیگری بنا شده که طبقه دوم تکیه محسوب میشود و زنان روی آن مینشینند. در اصلی تکیه نیاوران که بیش از سه متر ارتفاع دارد، از چوب گردو ساخته شده و همچنان خودنمایی میکند. مرشد اکبر و حاج اسدالله خیری از مداحان معروف این تکیه بودند.
حسینیه کربلاییها
بعد از تخریب تکیه دولت تکیهای دیگر با همان شکوه و همان مراسم در همان محله، جایگزین تکیه دولت شد. در ۱۳۴۷ هیأتی تأسیس شد به نام کربلاییهای مقیم تهران و سالی پس از آن (یعنی سال ۱۳۴۸) این بار در این سوی چهار راه گلوبندک حسینیهای ساخته شد به نام حسینیه کربلاییهای تهران باشد تا جای خالی تکیه دولت را که آن سوی چهار راه جای داشت پرکند.
حسینیه کربلاییها بنایی است با سه طبقه؛ طبقه میانی برای اجرای مراسم، طبقه بالایی برای تماشای مراسم و طبقه زیرین برای سفره خانه، آشپزخانه و اتاق ابزار و تجهیزات تعزیه، اما حسینیه کربلاییها افزون بر حفظ این ساختار معماری در درون، بیرونی متفاوت دارد و برخلاف همه حسینیهها و تکیههای تهران قدیم، در ورودی بنا، دو گلدسته ساختهاند ساخت این دو مناره مهمترین تمهیدی بود که برای پیشگیری از تخریب آن اندیشیده بودند. با وجود این دو مناره، حسینیه صاحب معماری مسجدی شده بود و هیچ مقامی در دوره پهلوی جرأت نمیکرد که فرمان تخریب یک مسجد را صادر کند.
در هر محله از تهران و یا هر شهر از ایران هر آداب و رسومی با هر نوع کیفیت اجرایی که ویژه ایام محرم برگزار میشود تنها نماد این است که عزاداران در غم این ماه شریک غم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشند، حال سینه زنی و موی پریشانی در شهرهای جنوبی باشد و یا زنجیرزنی در شهرهای شمالی.
تکیه نفر آباد
تکیه بزرگ نفرآباد قدیمیترین هیئت تهران است که بعد از قریب به چهارصد سال همچنان محل برگزاری مراسم عزاداریهای ماههای محرم و صفر است. این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در منطقه ۲۰ شهرداری تهران جنب ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام) در محله نفرآباد واقع شده است. امروزه این تکیه به نام هیأت حضرت علی اکبر (ع) شناخته میشود، اما اهالی آن را با همان نام «تکیه نفرآباد» میشناسند. تکیه نفرآباد علاوه بر ایام سوگواری ماه محرم و مراسمهای مذهبی دیگر، در هر شب جمعه برنامه دارد و از عزاداران به همان روال قدیم با آبگوشت پذیرایی میکنند.
تکیه خانم
قدیمیترین تکیه تهران تکیه خانم یا «تکیه خانوم» نام داشته باشد که در محدوده بازارچه نایبالسلطنه در خیابان پانزده خرداد امروزی قرار داشته است. در واقع بعد از آنکه شاه طهماسب صفوی به دور تهران حصاری کشید و باعث آبادانی و گسترش آن شد، خواهرش اقدام به ساخت مدرسه، تکیه و حمام برای اهالی تهران کرد.
تکیه درخونگاه
تکیه درخونگاه با قدمتی ۱۶۰ ساله در محله درخونگاه سنگلج و خیابان صفایی واقع شده بود. این تکیه متأسفانه رو به تخریب است. اما یکی از قدیمیترین تکیههای ایران بود که نخل قدیمی اش باعث معروف شدن این تکیه شد.
تکیهٔ درخونگاه در محدودهٔ بازار تهران و سنگلج نیز یکی از مکانهای مذهبی تهران است که در آن عزاداری انجام میشود. به گفتهٔ حدادی، در دورهٔ قاجار برای عبور دستههای عزاداری از کنار نخل امام حسین (ع) که در این محله بود، معمولاً دعوا و خونریزی میشد. به همین دلیل، این محله به نام درخونگاه معروف شد تا اینکه ناصرالدین شاه دستور داد نخل عزاداری محله گرو گرفته شود تا دیگر دعوا و خونریزی پیش نیاید.
تکیه رضاقلی خان
تکیه رضاقلی خان نیز از دسته تکایای نامدار تهران است که در محله عودلاجان و خیابان درویش نوری قرار دارد. این تکیه نیز به دوره سلطنت ناصرالدین شاه بر میگردد. این تکیه در محله عودلاجان قرار داشت که هسته اولیه قریه تهران به حساب میآید. رضاقلی خان ادیب، شاعر و تذکره نویس دوره قاجار بود که به امیرالشعرا معروف بود. تکیه رضاقلی خان در خانه او برپا شده است. این تکیه در گذشته مجموعه کاملی از سقاخانه، آب انبار، مسجد و حسینیه بود که اکنون به دلیل خیابان کشیهای اولیه تنها سقاخانه از این مکان باقی مانده است. کهن محله عتیق عودلاجان یکی از چهار محله عتیق تهران است که هسته اولیه قریه تهران را به اشتراک با دو محله دیگر چال میدان و بازار در ضلع جنوبی خود جا داده است.کوچه را به نام تکیه زدهاند، کوچه را که به انتها برسانی، تازه ورودی تکیه رضاقلی خان پیداست.
رضا قلیخان ادیب دوره ناصرالدین شاه بود، او در زمان امیرالشعرایی خود در تهران و در محلهی عودلاجان میانی میزیست. آنچه امروزه با نام تکیه رضاقلیخان بر جای مانده، در اصل منزل و تکیهای بوده که وی در این محل بنا کرده است. همچنین، بدون ذکر تاریخ دقیقی از این رخداد بیان شده است که وی در مجموعهی منزل و عمارت خود مدرسهای نیز با عنوان مدرسهی دینی رضاقلیخان داشته که پس از تأسیس دارالفنون تعطیل شده است.
پس از به سلطنت رسیدن پهلوی و برای خیابان کشیهای تهران بخش زیادی از این تکیه از میان رفت و به خیابان تبدیل شد. اما تکیه آن هنوز پابرجاست و چندین بار مرمت شد.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردیمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: تهران قدیم تعزیه خوانی حسینیه کربلایی ها قدیمی ترین تکیه ناصرالدین شاه دوره قاجار تکیه درکه تکیه ای تکیه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: امروز سپاه پاسداران بعد از عملیات وعده صادق قدرت و ابهتی برای ایران اسلامی به ارمغان آورد که سایر کشورها و حتی ابرقدرت ها فهمیدند نباید ضربه ای به آن وارد کنند.
آخوند «یوسف ایری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه شهر سیجوال با اشاره به عظمت کار دلاورمردان سپاهی، اظهار کرد: دشمنان بدانند که دوران بزن و در رو تمام شده و ایران امروز ایران نیم قرن گذشته نیست؛ بلکه بسیار قویتر و توانمندتر از دوران شده است.
به گفته وی؛ پاسخ قاطعانه سپاه به رژیم صهیونیستی پیامی آشکار برای آنها و سایر دشمنان داشته که اگر این شرارت ها ادامه داشته باشد با پاسخی سخت و کوبنده مواجه می شوند.
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، اعتراض دانشجویان در دانشگاه های آمریکا و اروپا را نشانه ای از نفوذ و گسترش اقتدار جمهوری اسلامی در این کشورها دانست و گفت: قشر دانشجو که از اقشار فرهیخته و آگاه جامعه است از جنایات رژیم منحوس صهیونیستی در نوار غزه باخبر است و خواهان آتش بس و قطع کمک های نظامی غرب به اشغالگران قدس هستند.
وی افزود: این دانشجویان پرچم های ایران، فلسطین و حزب الله را بدست گرفته و حاضر هستند به زندان بروند؛ ولی دست از محکوم کردن مواضع اشتباه کشورهای خود در برابر جبهه مقاومت برندارند.
خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید
امام جمعه اهل سنت چنارلی، گفت: طبق فرمایش رسول اکرم (ص): «خانه های خود را هر روز با تلاوت آیات قرآن کریم نورانی کنید».
آخوند «اسماعیل قدیری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع چنارلی با تأکید بر جایگاه خوب قرآن کریم در بین اعضای خانواده اسلامی، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند: «تلاوت قرآن در هر خانه ای باعث افزایش رزق و روزی و فرود آمدن رحمت الهی برای افراد آن خانه می شود و اگر به کلام وحی اهمیت داده نشود آن خانه قبری از قبرستان خواهد بود.»
به گفته وی؛ وقتی قرآن کریم به طور مستمر در خانه ای خوانده می شود جن ها و شیاطین از آن فرار کرده و فرشتگان نازل می شوند.
امام جمعه اهل سنت چنارلی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) مبنی بر مداومت در شکرگذاری خداوند بر نعمت هایی که به ما عطا کرده، اظهار کرد: «وقتی خانواده خود را خوشحال و برخوردار از رزق و انواع نعمت خداوند دیدید باز به پروردگار عالم رجوع کنید و «ماشاء الله لاقوة الا بالله» بگوئید که باعث افزایش رزق و نعمت خداوند شده و غم و ناراحتی ها را از بین می برد.»
نماز با جماعت تأکید دین مبین است
امام جمعه اهل سنت شهر آق قلا، گفت: دین مبین اسلام به نمازهای یومیه آن هم به صورت جماعت تأکید فراوانی دارد.
آخوند «عبدالحی میرزاعلی» در خطبه های نماز جمعه مسجد جامع مصلحی شهر آق قلا با اشاره به اهمیت و فضائل نماز جماعت در دین اسلام، اظهار کرد: اقامه نماز یکی از راه های تقویت ایمان و ارتقاء تقوای الهی است که مؤمنان باید به آن مقید باشند.
به گفته وی؛ تلاوت قرآن کریم نیز از اعمال صالحی است که روزانه از سوی مسلمانان انجام شده و علاوه بر آن در آیات نورانی آن تدبر را داشته باشند.
کبر و حسد گمراه کننده انسان است
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: داشتن غرور، تکبر و حسد باعث گمراهی انسان و زائل شدن عقل و علم او می شود.
آخوند «ناصر محمد قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه مراوه تپه با اشاره به ضرورت پرهیز انسان از اخلاق و صفات زشت، اظهار کرد: خداوند در آیه 4 سوره مبارکه «قلم» می فرماید: «انک لعلی خلق عظیم» (بى گمان، تو ای پیامبر همواره بر خُلق و خويى بزرگ هستى).
به گفته وی؛ خداوند پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) را مزین به چنان اخلاق نیکویی کرده بود که همگان به خاطر این صفت بارز دور ایشان جمع شده بودند.
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با عنوان اینکه انسان اگر می خواهد نزد پروردگارش دارای قرب و جایگاه باشد باید مردم دار و انسان دوست باشد، تصریح کرد: خداوند یک نفر را زیبا و دیگری را زشت و دیگری را سالم و دیگری را بیمار آفریده است و انسان باید به قضا و قدر الهی ایمان داشته باشد.
وی افزود: ابولهب با آنکه عموی پیامبر (ص) بود جزو سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمانان بود و خود و همسرش در آزار و اذیت پیامبر اسلام (ص) از هیچ چیزی دریغ نکردند به همین خاطر خداوند در حق آنها سوره «مسد» را نازل کرد و هلاکت و گرفتاری ابدی در آتش جهنم را برای او و همسرش خواست.
به گفته وی؛ ابی جهل بن هشام نیز از دشمنان بزرگ اسلام و مسلمانان بود، به خاطر علم و دانشی که داشت به ابی الحکم ملقب بود؛ ولی چون مغرور شده و به دشمنی با پیامبر اسلام (ص) ادامه داد و به همین خاطر ابوجهل (پدر نادانی) لقب گرفت، ابوجهل بعد از آن با حقارت زیست و همیشه در نگاه مردم حقیر و پست شد و سرانجام در غزوه بدر از ترس مسلمانان در حال فرار بود که به طرز فجیعی کشته شد.
دشمنان تحمل شهید مطهری را نداشتند
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: منافقان و دشمنان دین و اسلام تحمل شهید مطهری را نداشته و او را به شهادت رساندند.
آخوند «مدد آقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر اینچه برون با تسلیت سالروز شهادت استاد مطهری اظهار کرد: این بزرگوار در عین اینکه استاد حوزه و دانشگاه بود دانشمند و فیلسوف فرزانه نیز بود.
به گفته وی؛ 12 اردیبهشت ماه سالروز شهادت این عالم فرزانه به نام روز معلم نامگذاری شده و هر ساله در این ایام از تلاش ها و زحمات معلمان تقدیر و تشکر می شود، وی در اهمیت علم وعالم گفته بودند: «معلمی شغل انبیاست، اگر علم، دانش و آگاهی مردم بالا برود قطعاً بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما حل خواهد شد».
امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون با تبریک روز شورا (9 اردیبهشت ماه) به مردم و همه شوراهای اسلامی شهر و روستا، ابراز کرد: ضروری است اعضای شوراها از مسئولیت خود آگاه بوده و در جهت حل مسائل و مشکلات مردم وعمران و آبادانی شهر و روستا بکوشند.
دشمنان عاجز از پاسخ وعده صادق هستند
خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر، گفت: دشمنان غربی و رژیم صهیونیستی از دادن پاسخ به عملیات وعده صادق درمانده شده اند.
آخوند «کریم کر» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع محله قارقی سیمین شهر با اشاره به عجز و ناتوانی دشمنان در برابر اقدام سپاه پاسداران، اظهار کرد: سپاه پاسداران با انجام عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم منحوس زد که در طول 7 دهه گذشته قدرتی نتوانسته بود به آن دست یابد.
به گفته وی؛ رژیم اشغالگر قدس به کمک غربی ها خواست پاسخی به اقدام سپاه در هدف قرار دادن مواضع نظامی اش بدهد که در این کار هم ناتوان و عاجز ماند.
خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر با تأکید بر اتحاد و انسجام امت اسلامی در برابر تجاوزات صهیونیست ها بر سرزمین فلسطینی ها، تصریح کرد: اگر این وحدت و همدلی اسلامی در بین ملل مسلمان صورت گیرد هیچ قدرتی یارای مقابله با آنان را نخواهد داشت.
وی ادامه داد: رژیم پلید اسرائیل همچنان نوار غزه را بمباران می کند که در نتیجه آن بیش از 34 هزار نفر شهید و هزاران نفر نیز مجروح شده اند.
به گفته وی؛ ان شاءالله با همدلی و همدلی کشورهای اسلامی می توانیم نماز جماعت را در مسجد الاقصی به جماعت اقامه کنیم.
آخوند کر با اذعان بر فضیلت روزه ماه شوال، گفت: رسول اکرم (ص) فرموده است: «هر کسی بعد از اتمام ماه مبارک رمضان شش روز از ماه شوال را نیز روزه بگیرد انگار همه سال را روزه گرفته است».
دوستی با اولیای الهی تأثیر مثبتی بر زندگی دارد
خطیب جمعه اهل سنت نگین شهر، گفت: آنان سرشار از معنویت بوده و در حرم امن الهی هستند و دوستی و محبت با آنان لذتبخش و تاثیر گذار بر زندگی انسان خواهد بود.
آخوند «شهاب الدین خوجملی» در خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد جامع نگین شهر، اظهار کرد: اولیای خداوند از بهترین و برگزیده ترین انسان ها بر روی زمین هستند و مطالعه زندگانی و سیرت آنان مسیر رسیدن به سعادت و خوشبختی را هموار میکند.
به گفته وی؛ نسل امروز به ویژه جوانان باید پندها و نصایح عارفان و اولیای الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و راه و روش آنان بهترین الگو برای نسل جوان و خانواده ها است.
خطیب جمعه اهل سنت نگین شهر خاطر نشان کرد: مطالعه و بررسی راه و روش و سیرت عارفان و اولیای الهی همانند همنشینی و هم کلام شدن با آنان است.
حجاج برای داشتن حج مبرور تلاش کنند
خطیب جمعه اهل سنت بندر ترکمن، گفت: ضروری است حجاج برای داشتن حجی مقبول و مبرور تلاش کنند.
آخوند «کریم کر» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع قبا بندر ترکمن، اظهار کرد: از آنجایی که اقامه نماز در بیت الله الحرام و مسجدالنبی ثواب زیادی دارد لازم است حجاج زن و مرد قبل از اعزام اگر نواقصی در نماز و احکام داشته باشند اصلاح کرده و به خوبی فراگیرند.
به گفته وی؛ حاجی قبل از رفتن به سفر حج صدقه داده و به صله رحم که خداوند بسیار به آن توصیه کرده برود و اگر دلی را شکسته باشد از او حلالیت بخواهد، اگر به کسی بدهی داشته و یا زکات پرداخت نشده ای داشته باشد پرداخت کرده و بعد به سرزمین وحی برود تا حجش مبرور شود.
خطیب جمعه اهل سنت بندر ترکمن با بیان اینکه دین مبین اسلام بر پایه 5 چیز استوار شده که یکی از آنها حج است، گفت: پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) فرموده است: «هر کسی که توانایی مالی دارد و نیز بدنش سالم باشد و به سفر حج نرود مسلمان نیست».
انتهای پیام/