Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاج مرتضی صفاریان هنرمند پیشکسوت و فعال تعزیه درباره فعالیت این روزهایش در ایام ماه محرم و صفر به خبرنگار مهر گفت: ۱۰ روز اول محرم را برای اجرای تعزیه در سبزوار هستم. برای این مراسم چند تعزیه خوان از اصفهان، چند نفر از سبزوار و بنده نیز از تهران حضور دارم که به عنوان سرپرست و مخالف خوان (اشقیاء خوان) دعوت شدم و به اجرای تعزیه‌های مختلف می‌پردازیم البته چون روزها گرم است شب‌ها اجرا خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در دهه دوم محرم نیز برای اجرای مجالس تعزیه به نهاوند دعوت شدیم و دهه آخر ماه صفر هم در خوانسار اجرا خواهیم داشت. علاوه بر اجرای مجالس مختلف در روزها، شب‌ها نیز تعزیه فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام رضا (ع) و بازار شام داریم. با دعای مردم و نظر لطف سیدالشهدا (ع) همچنان با ۸۹ سال سن مشغول فعالیت و اجرا هستم.

این هنرمند با اشاره به لزوم اختصاص مکانی ثابت برای اجرای مجالس تعزیه عنوان کرد: پیشنهاد من این است که میدان امام حسین (ع) به عنوان تکیه ثابت تعزیه در نظر گرفته شود چون مکان بزرگی برای اجرای مجالس تعزیه است و همچنین می‌توان در این مکان به جوان‌های علاقه‌مندی که از تهران و شهرستان‌های مختلف خواستار یادگیری تعزیه هستند، آموزش داد چون معتقدم اگر مساله آموزش جدی گرفته نشود تعزیه خوانی در ایران تا سه چهار سال دیگر از بین خواهد رفت.

صفاریان یادآور شد: چندی قبل نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه خوانی به همت حجت الاسلام محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در تهران برگزار شد که در این سوگواره علاوه بر اجرای آثار مختلف از ایران، مجالسی از نیجریه و عراق نیز اجرا شد و تبادل فرهنگی بسیار خوبی بین تعزیه خوانان ایرانی و کشورهای دیگر شکل گرفت.

وی تصریح کرد: این بنیاد قصد دارد دست به اصلاح و پالایش متون و اسناد تعزیه‌خوانی و همچنین آموزش شبیه خوانی بزند و از طرف دیگر گروه‌های شبیه خوان را برای اجرای برنامه به کشورهای مختلف بفرستد. امیدوارم با همراهی این بنیاد، مجالس تعزیه جمع آوری و اصلاح شوند چون در طول سال‌ها دچار انحراف‌های زیادی شده‌اند از این رو متون غیرموثق باید حذف شوند. در همین برنامه یکی از روحانیون در سخنانی عنوان کرد اگر ما ۲۰ سال منبر برویم به اندازه اجرای یک تعزیه بر مردم تاثیر نخواهد داشت چون مردم با دیدن اتفاقات واقعه کربلا به صورت نمایشی، ارتباط بسیار زیادی با آن برقرار می‌کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: بارها دیده‌ام وقتی تعزیه طفلان مسلم یا حضرت سکینه را اجرا می‌کنیم چقدر کودکان تحت تاثیر قرار می‌گیرند از این رو با اجرای مجالس تعزیه می‌توانیم واقعه کربلا را در ذهن جوانانمان بپرورانیم و ماندگار کنیم.

کد خبر 5554022 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تعزیه خوانی تئاتر ایران محرم 1401 روایت محرم محرم 1401 روایت محرم تئاتر ایران شبکه نسیم هنرمندان تئاتر موسیقی آئینی حسینیه مهر شبکه دو سیما خورشید کاروان آلبوم نواحی اشک عاشورا خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی اجرای مجالس تعزیه تعزیه خوان برای اجرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی

ظهر امروز حجت الاسلام و المسلمین"سیدعلیرضا ادیانی" در جمع کارکنان انتظامی ستاد سازمان عقیدتی سیاسی ضمن قدردانی از همه کسانی که از طرح نور اعلام حمایت و قدردانی کرده اند گفت: با همه وجود از عزم جدی و اراده انقلابی سردار رادان فرمانده کل انتظامی و همه فرماندهان و نیرو‌های مجاهد و جان برکف انتظامی در اجرای طرح نور تشکر و قدردانی می‌کنم و دستشان را می‌بوسم که برای اجرای حکم قطعی و مسلّم اسلام سینه سپر کرده اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: انتظامی کشور پیشگام و پیشتاز در مبارزه با بی حجابی است و در این حوزه با قاطعیت و اقتدار کامل، برابر قانون عمل خواهد کرد و تمام زخم زبان‌ها و مشقت‌ها را به جان می‌خرد، اما نمی‌گذارد حکم الهی روی زمین بماند و اجرا نشود.

نماینده ولی فقیه در انتظامی کشور اجرا طرح نور را در راستای حفظ کرامت بانوان جامعه اسلامی و همچنین حفظ مصونیت معابر و اماکن عمومی دانست و افزود: اجرای این طرح موجب خرسندی و حمایت مومنین و متدینین گردیده است و انتظامی مصمم است این طرح که در راستای اجرای حکم الهی است را با قدرت و جدیدت هر چه تمام ادامه دهد و از اقدامات خود هرگز عقب نشینی نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد دشمنان از خطوط قرمز فرهنگی عبور کنند و به حریم مقدس خانواده ایرانی هجمه وارد سازند.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به رعایت حجاب اسلامی توسط اکثریت بانوان گفت: عده‌ای محدود با نافرمانی مدنی و تخطی از احکام الهی سعی دارند فساد و بی بندو باری را اشاعه دهند، اما خود بانوان با کرامت جامعه اسلامی این اجازه را به آنان نخواهند داد همانگونه که این روز‌ها بانوان مسلمان با اعلام حمایت زا اجرای طرح نور این مطالبه جدی را از مسئولان دارند.

حجت الاسلام ادیانی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید در انجام تکالیف دین تفرقه کند افزود: هر کسی هر کار می‌تواند در راستای حمایت از این طرح و اجرا کنندگان آن انجام دهد، با قدم و قلم باید از این طرح که اجرا کننده حکم اسلام است جانانه حمایت و همراهی کرد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور در پایان با تقدیر ازعلما، روحانیون و آحاد اقشار جامعه که این روز‌ها از اقدامات انتظامی کشور در اجرای طرح نور قدردانی و حمایت کردند، تصریح کرد: این حمایت‌ها به کارکنان ما توان مضائف می‌بخشد و دشمنان ما را تضعیف می‌کند، و ان شاء الله این پدیده شوم بی حجابی که چهره ام القری اسلام و مهد تشیع را مخدوش کرده است با مجاهدت کارکنان انتظامی پاک و مطهر می‌گردد.

منبع:روابط عمومی پلیس

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی
  • آخرین وضعیت بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران | این بزرگراه به آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • طرح ملی مسکن در ۱۰۸ شهر استان در حال اجرا
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو