Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:33:30 GMT

فارس من| علت افزایش قیمت کاغذ در سال 1401 چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۳۸۵۶

فارس من| علت افزایش قیمت کاغذ در سال 1401 چیست؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کاربران خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» با عنوان «علت افزایش قیمت کاغذ در سال ۱۴۰۱ چیست؟ » عنوان کرده‌اند، متأسفانه در سال جدید قیمت انواع کاغذ در بازار با افزایش قیمت ۴۰ درصدی مواجه شده است. هیچ‌کس هم در این ارتباط توضیح یا دلیلی ارائه نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت کتاب‌های تازه منتشر شده در چهار ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ نسبت به میانگین سال‌های گذشته بیشتر بوده که یکی از دلایل این گرانی افزایش قیمت کاغذ است. روند افزایش قیمت کاغذ در بازار همچنان ادامه دارد و قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گِرَماژ ۷۰ گرمی به بندی حدود  ۹۳۰ تا ۹۴۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت در بازار مشمول انواع دیگر نیز شده است. برای نمونه کاغذ گلاسه از کیلویی ۳۸ هزار تومان به کیلویی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت هر بسته کاغذ A۴ نیز از کیلویی ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان به  حدود ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

۲ دلیل اصلی برای گرانی کاغذ وجود دارد

احمد شریفان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درخصوص افزایش قیمت کاغذ در چهار ماه گذشته اظهارداشت: در چهار ماه گذشته، تورم را نه تنها در کاغذ بلکه در سایر اقلام نیز داشتیم و این مشکل در سطح کشور در ابعاد مختلف وجود دارد.

وی افزود: دو دلیل اصلی گرانی در بحث کاغذ وجود دارد؛ اول نوسان قیمت ارز؛ چون بازار کاغذ، بازاری کاملاً وارداتی است و درصد کمی تولید داخل داریم و تا زمانی که شرکت‌های داخلی پویا شوند، فرآیند بازار وارداتی است. 

شریفان گفت: دومین دلیل دیگر جنگ میان اوکراین و روسیه است که این مسئله به شدت تاثیرگذار بوده، چرا که اوکراین یکی از شاه‌راه‌های توزیع کاغذ است. پیش از این کشورهای فروشنده کاغذ را تنی با ۸۰۰ دلار می‌فروختند که الان با ۱۲۵۰ یا ۱۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد. قطعاً قیمت کاغذ و به تبع آن مشتقاتش همچون کتاب و ... افزایش پیدا می‌کند و اگر تاجر از داخل، کاغذ خود را تهیه کند، ارزان‌تر درمی‌آید و بازار متعادل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من گرانی کاغذ کاغذ افزایش قیمت کاغذ هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • نفت در مدار رشد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟