Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@18:48:42 GMT

دستور پخت قیمه در دوره قاجار + عکس

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۴۰۰۴

دستور پخت قیمه در دوره قاجار + عکس

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو؛  در کتاب‌های آشپزی قاجاریه و اسناد تاریخی دوره صفویه اثر این طعام بسیار پررنگ است.

ژان شاردن، شرق‌شناس فرانسوی که در دوره صفویه به ایران سفر کرده است، در سفرنامه‌اش سفره پذیرایی صاحب‌منصبان و بزرگان شهر برای شاه صفوی را این‌طور توصیف کرده است: «گوشت را هرگونه به کار برند، خواه خورش قیمه یا انواع خورش‌های دیگر یا کباب باشد، با بهترین ادویه چاشنی می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

دستور تهیه‌های فراوانی از این خورش وجود دارد، اما در این مطلب دستوری قدیمی از کتاب "خوراک‌های ایرانی در زمان قاجار" نوشته نادر میرزا قاجار از نوادگان مظفرالدین شاه را می‌خوانید. برای حفظ اصالت متن، این دستور بدون دخل تصرفی در آن ذکر می‌شود:

در این زمینه بخوانید؛

طرز تهیه خورش قیمه نذری / فوت و فن جا افتادن و مجلسی شدن قیمه

«قیمه» از کی غذای نذری محرم شد؟

فرمول پخت برنج نذری برای ۱۰۰ نفر با ته دیگ + اندازه برنج

 

 

"شاهنشاه خورش‌ها و از ساسانیان مانده، بدان جای که از این خورش گمان است بیش‌تر خورشی نبود. بس نیکو و بامزه و گوارنده و پسنده‌ی هرکس است؛ و آن، چنان پزند که خاتون جهان مرا گفت و من بنوشتم. گوشت فربه باید که آن را به کارد پاره‌ها کنند، چون فندقی هر یک به یک انداره، و روغن باید هر چه پاک‌تر و بهتر. پس به دیگدان بریزند و بتابند بس نیک، چون تافته گردد، گوشت‌های قیمه در آن ریزند.

چون گوشت برشته گردد و اندکی ماند که نیکو برشته شود. پیاز به اندازه در آن ریزند تا آن نیز سرخ شود. چون پیاز و گوشت به انداره سرخ گردید، نیمه‌ی نخود (لپه) به انداره افکنند، پس آب به اندازه ریزند و بر افروزند تا نیک پخته شود. پس، زعفران به آب سوده در آن ریزند که به رنگ زعفرانی گردد؛ و از دارو‌ها افشانند، آنگاه که نزدیک شود که به روغن نشیند و هنوز اندکی آب در آن بُود که دارو‌ها (ادویه) افشانند و با گوشت آغشته جوشد و بوی آن گیرد. چون نیک پخته و همگی به روغن نشسته بود، برگیرند.

شاردن: «ایرانی‌ها گوشت را هرگونه به کار برند، خواه خورش قیمه یا انواع خورش‌های دیگر یا کباب باشد، با بهترین ادویه چاشنی می‌زنند.»

کدبانو گفت: این راه پختن قیمه ساده است. اگر لیموی عمان که در آن هنگام که گوشت و نیمه‌ی نخود (لپه) نیم پخت گردید در آن افکنند، بس نیکو شود؛ و بدان‌گاه که بادنگان بُود، قیمه‌ی بادنگان بهترین خورش هاست؛ و آن چنان بود که، چون روغن بتابد، نخست بادنگان پوست گرفته و به آب نمک تلخ آن برده سرخ کرده بردارند، پس گوشت قیمه کشیده بتابند، چون نزدیک به پختن گردید بدانگاه که خوالیگر (آشپز) بشناسد، بادنگان‌های سرخ کرده بدان افکنند تا نیک پخته گردد و نیک‌ترین خورش هاست.

خداوند خانه گفت: من دیدم که غوره تازه نیز به قیمه ریزند، من آن نپسندیدم. باقلی تازه نیز دیده‌ام که به قیمه ریزند پوست گرفته و نیمه کرده، بس سزاوار است و من این دو گونه یاد کردم که نگویند آن دو نداسته. "

منبع: فرارو لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر آشپزی قاجاریه قیمه اخبار عمومی اخبار مرتبط طرز تهیه صبحانه ای که فقط در رستوران های بین المللی سرو می شود ۱۴۰۱/۵/۱۵ طرز تهیه مربای هلو + روش نگهداری ۱۴۰۱/۵/۱۵ چطور لیمو عمانی درست کنم که تلخ نشه؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان ۱۴۰۱/۵/۱۲ طرز تهیه چای ماسالا با شیر و قهوه ۱۴۰۱/۵/۱۲ فوت و فن خوشمزه و خوشرنگ شدن شربت آلبالو ۱۴۰۱/۵/۱۱ آخرین ویدیو ها لحظاتی از مراسم سالگرد فوت ارشا اقدسی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۲:۱۵ تمرین مهدی قائدی در باشگاه بدنسازی دبی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۴۰ سیلاب وحشتناک در باغملک + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۰۹ حرکات خطرناک موتورسوار در ترافیک مشهد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۰۶ مورگان فریمن: امام حسین «برگزیده» بود + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۰۹:۵۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۲:۳۰ دستور پخت قیمه در دوره قاجار + عکس ۱۲:۲۱ سیلاب ها چقدر بر ذخایر آبی افزود؟ ۱۲:۱۵ مجموعه های ورزشی شهرداری تهران در تاسوعا و عاشورا تعطیل است ۱۲:۱۲ خشکاندن درختان به کرج رسید ۱۲:۱۱ یک یوزپلنگ ایرانی تلف شد ۱۲:۰۷ خشک کردن درخت ها در زعفرانیه + فیلم ۱۲:۰۰ فضانورد ایرانی در میان ۹ کاندید اعزام به فضا + عکس ۱۱:۵۵ خبرگزاری فرانسه: بعضی موانع باقی مانده در مذاکرات احیای برجام برطرف شد/ تضمین‌ های قابل توجه در رابطه با درخواست ایران به دست آمد ۱۱:۵۲ چه کسی گفته عکس روی سنگ قبر باید محجبه باشد؟ ۱۱:۵۱ جوایز جشنواره اصناف بانک تجارت هیجان انگیزتر شد ۱۱:۴۹ صندوق های سرمایه گذاری در سهام تخلف کردند؟ ۱۱:۴۵ آشنایی با اعمال مخصوص شب هشتم محرم الحرام ۱۱:۴۱ شماره پلاک خاص خودرو لواندوفسکی + عکس ۱۱:۳۷ پیام پورتو به میلان برای خرید طارمی ۱۱:۳۵ قیمت طلا امروز پانزدهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۳۵ قیمت دلار امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت درهم امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۲۴ سید حسین فرجی، مشاور عالی تجارت و اصناف وزارت صمت شد ۱۱:۱۶ این ستاره به تیم ملی باز می گردد ۱۱:۱۵ عضو هیات رییسه مجلس: اصلاح طلبان مسئول سیلاب های امروزند ۱۱:۱۰ سردار قاآنی: روزانه ۱۵ عملیات علیه مواضع اسراییل انجام می شود ۱۱:۰۶ عده‌ای برای ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود ۱۱:۰۶ واکنش ایران به انفجار کابل ۱۱:۰۲ سیگار در صدر خریدهای مردم! / کدام کالاها مشتری آنلاین بیشتری دارند؟ ۱۱:۰۱ عکس پروفایل عاشورا و شب شام غریبان امام حسین (ع) + پیام تسلیت عاشورا ۱۱:۰۱ حملات اسراییل به غزه ۱۱:۰۰ ارزان ترین کولر آبی چند؟ (جدول) ۱۰:۴۱ تاثیر شگفت انگیز ماست برای جلوگیری از کم آبی بدن! ۱۰:۳۳ یک فرد یوزپلنگ ایرانی در اثر تصادف در جاده سمنان تلف شد ۱۰:۳۲ بورس، برجامی شد! / اقبال به گروه خودرویی و بانکی در روز آشتی حقیقی ها ۱۰:۲۶ تصویب دسترسی دستگاه ها به نماینده حقوقی تا یکماه آینده ۱۰:۱۸ دریافت مجوز کسب وکار حق همه است، ایثارگری را با این کارها ضایع نکنید! ۱۰:۱۳ دلار مچ طلا را خواباند ۱۰:۰۶ حرکات خطرناک موتورسوار در ترافیک مشهد + فیلم ۱۰:۰۰ قیمت بیت کوین در کانال ۲۳ هزار دلاری ۰۹:۵۷ مورگان فریمن: امام حسین «برگزیده» بود + فیلم ۰۹:۴۸ سود سهام عدالت در سال ۲ تا ۳ بار پرداخت می شود ۰۹:۴۶ دولت امسال چقدر اوراق فروخته است؟ / سهم ۶۱ درصدی بازار سرمایه ۰۹:۴۳ یارانه این ماه هم نقدی شد؟ ۰۹:۴۰ تلاش عراق برای افزایش واردات گاز از ایران ۰۹:۳۱ افزایش نسبی قیمت نفت ۰۹:۲۴ نحوه پرداخت تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک ها ۰۹:۲۲ مسکو : اوکراین به قلمرو بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا حمله کرد ۰۹:۱۹ بارش باران در نیمه شمالی کشور ۰۹:۱۲ به جای داروی مسکن از این مواد غذایی استفاده کنید ۰۹:۰۵ نرخ رسمی ۱۷ ارز افزایش یافت ۰۸:۵۳ زورگیری عجیب میمون از نگهبان + فیلم اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آشپزی قاجاریه قیمه اخبار عمومی طرز تهیه خورش ها ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 748248

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال