Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:57:40 GMT

تلفیق جهاد با دانش یک هنر است

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۴۷۰۰

تلفیق جهاد با دانش یک هنر است

ایسنا/کردستان امام جمعه بیجار تلفیق فعالیت جهادی با دانش روز را مهم ارزیابی و آن را هنر جهاد دانشگاهی دانست.

علی خورشیدی در دیدار مدیر و کارکنان جهاد دانشگاهی مرکز بیجار به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد، اقدامات جهاددانشگاهی بیجار در طول عمر چند ساله از زمان تشکیل آن در شهرستان را قابل تقدیر برشمرد و افزود: دیگر نهاد ها و ادارات باید بیشتر با مجموعه جهاد دانشگاهی آشنا شوند و این مهم نیازمند همفکری، هم افزایی و تشریح فعالیت های صورت گرفته توسط این نهاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای کلان این نهاد، بیان کرد: توسعه مباحث علمی و مقالات منتشر شده توسط نخبگان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و تلفیق دانش با پژوهش باید از جمله اهداف این نهاد به شمار رود.

وی ادامه داد: دانش و پژوهش زمانی اعتبار می یابد که تبدیل به یک خلاقیت و فناوری با هدف خدمت رسانی به مردم شود که نقش جهاددانشگاهی در تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت است، از این رو جهاددانشگاهی ضمن شناسایی نخبگان شهرستان باید از دانش این افراد بعد از جذب در راستای ایجاد یک فن که به فعالیتی در جهت پیشرفت شهرستان ختم می شود ورود کند. 

امام جمعه بیجار فعالیت در مسیر جهاد تبیین را از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی برشمرد و افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری باید برای مردم روشن شود که قبل از انقلاب و بعد از آن تمام شاخص ها از جمله نظامی، علمی، فرهنگی و.... در چه سطحی بوده و اکنون در چه رتبه ای در دنیا قرار داریم.

خورشیدی گفت: نباید به این پیشرفت ها قانع بود چرا که تا رسیدن به قله ی آمال راه بسیار است که در این مسیر جهاد دانشگاهی با به ثمر رساندن پروژه ها و فعالیت های تاثیرگذار و نیمه تمام می تواند سهم چشمگیری در این پیشرفت داشته باشد.

وی مهاجر فرستی را مهمترین معضل شهرستان دانست و خاطر نشان کرد: یکی از علل مهاجرت در شهرستان نبود شغل است که این نشان می دهد اقدامات کافی در جهت ثبات جمعیت توسط برخی نهادها با بکارگیری جوانان صورت نگرفته است، از این رو وظیفه ی همه اقشار از جمله دانشگاهیان، نخبگان، قشر حوزوی و.... ورود جدی به این مسئله است که جهاددانشگاهی هم به عنوان یک ماموریت باید در این راستا اقدام کند.

راحله شریفیان مدیر جهاددانشگاهی بیجار نیز در این دیدار به معرفی هر چه بیشتر و تشریح اقدامات انجام شده توسط این نهاد انقلابی در بیجار پرداخت.

شریفیان در ابتدا با بازگویی چگونگی ایجاد این نهاد انقلابی اظهار کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور هم سویی جامعه دانشگاهی با انقلاب فرهنگی با فرمان امام خمینی(ره) و در راستای همسویی قشر فرهیخته دانشگاهیان، ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

وی با اشاره به پیشینه و شکل گیری نهادی با عنوان جهاد دانشگاهی در کشور پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: مجموعه شورای عالی جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ به عنوان بازوی توانمند ستاد انقلاب فرهنگی در جهت پیشبرد اهداف خود شروع به فعالیت کرد و چندی بعد این شورا در ۱۶ مرداد ۵۹ جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

وی افزود: در همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب، واژه «جهاد» به عنوان نمادی از انقلاب شکوهمند اسلامی بر پیشانی برخی ارگانها از جمله جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی نقش بست تا در بستر این واژه اقدامات بزرگی شکل گیرد.

شریفیان در خصوص واژه "جهاد" و ویژگی های فعالیت جهادی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای تحقق این واژه که جزئی جدایی ناپذیر از آن است سه اصل اساسیِ خستگی ناپذیری، ایثار و از خودگذشتگی و فعالیت در شرایط سخت و در محدودیت امکانات را مد نظر دارد.

وی در تشریح عنوان "دانشگاهی" بخش دوم نام این نهاد انقلابی، دانشگاه را نه صرفا مکانی فیزیکی و آموزشی بلکه محلی برای نخبه پروری خواند و افزود: دانشگاه باید محل شناسایی نخبگان باشد و تلفیق این مهم با سه اصل بیان شده ی جهادی موجب خلق جریانی با عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان ایران خواهد شد.

مدیر جهاد دانشگاهی مرکز بیجار در تشریح فعالیت های گسترده در سطح کشوری و در مراتب استانی و شهرستانی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در چهار حوزه ی پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغال فعالیت دارد که پژوهشگاه رویان به عنوان سرآمد حوزه ی پژوهشی، آموزش های بلند مدت و کوتاه مدت در حوزه ی آموزشی، تجاری سازی و فعالیت های دانش بنیان در بخش اشتغال و فعالیت خبرگزاری های ایسنا-ایکنا و سازمان فعالیت های قرانی در بخش فرهنگی تنها گوشه ای از دامنه ی وسیع فعالیت های این نهاد انقلابی است.

وی با اشاره به فعالیت در بستر این حوزه ها در شهرستان بیجار بیان کرد: در بخش آموزشی تا پایان سال ۱۴۰۰ و با برگزاری ۵۶۷ دوره ی مهارتی و آموزشی ۱۴۶۹۰ نفر همچنین در بخش اشتغال و در راستای تحقق شعار سال این مجموعه توانسته در شکل گیری یک واحد دانش بنیان، ۱۰ شرکت در فرایند دانش بنیان شدن، ۲ شرکت رشدی، ۴ شرکت پیش رشد و ۶ شرکت در مرحله جذب و پذیرش و ۳ شرکت در شرف رشد، نقش خود را به خوبی ایفا می کند.

شریفیان ادامه داد: طی تفاهم نامه ای با کمیته ی امداد امام خمینی(ره) فعالیت های مشاوره و هدایت شغلی توسط جهاددانشگاهی انجام می شود، که در سال جاری برای شهرستان بیجار از محل اعتبارات کمیته امداد حضرت امام(ره) ۵۴ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال ۹۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

وی در پایان به برگزاری رویداد آشنایی با آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) در راستای جهاد تبیین در قالب فعالیت فرهنگی و همچنین فعالیت مرکز خون بند ناف در بیجار و اقدام ده ها خانواده بیجاری برای ذخیره سازی خون بند ناف در سال گذشته و همچنین اقدام جهت راه اندازی درمانگاه شبانه روزی در بیجار اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها استانی علمی دانشگاهی نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۴۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول فکری شهید مطهری برای جامعه دانشگاهی بسیار کارآمد است

طباطبائی گفت: شهید مطهری یکی از بزرگان فکری انقلاب اسلامی ایران بود و اصول فکری و مبانی اندیشه‌های ناب ایشان هنوز هم در جامعه و جوامع دانشگاهی بسیار کارآمد است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سید هادی طباطبایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج و هفته معلم به شخصیت علمی شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: شهید مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و کم نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان و متفکران اسلام شناس و زمان شناس معاصر بود که با تلاش و مجاهدت‌های علمی فراوان توانست در تمامی رشته‌های معارف اسلامی، فلسفه، فقه و اصول صاحب نظری ژرف اندیش و محققی صاحب سبک در حوزه و دانشگاه باشد.

وی افزود: شهید مطهری با توجه به مقتضیات زمان دست به نگارش می‌برد و سخنرانی می‌کرد، او در همه زمینه‌ها آثار فاخر و برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشته است و امروز دانش آموزان و دانشجویان از آثار ارزشمند ایشان بهره مند می‌شوند.

طباطبایی، شهید مطهری را فرمانده عقیدتی انقلاب در جهاد تبیین دانست و گفت: وی یکی از بزرگان فکری انقلاب اسلامی ایران بود و اصول فکری و مبانی اندیشه‌های ناب ایشان هنوز هم در جامعه و جوامع دانشگاهی بسیار کارآمد است و لازم است تا منظومه فکری و آثار ارزشمند ایشان در جامعه و جوامع علمی و دانشگاهی ترویج شود. 

او تاکید کرد: شهید مطهری در حقیقت، فرمانده عقیدتی انقلاب در جهاد تبیین بود و در میدان و جهاد تبیین، به جنگ التقاط و جنگ فکری و فرهنگی جریان‌های مارکسیسم و لیبرالیسم و گروه فرقان رفت و جان خودش را نیز در این راه از دست داد و شهد شیرین شهادت را نوشید.

وی در پایان گفت: هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج بهترین فرصت برای تقویت و ارتقای بصیرت دینی و سیاسی در سپاه و خانواده بزرگ بسیج است.

دیگر خبرها

  • اصول فکری شهید مطهری برای جامعه دانشگاهی بسیار کارآمد است
  • شرکت ۱۲۳۵۶ نفر کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است