Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:51:25 GMT

مرگ و میر ماهیان در بندر ماهشهر در حال بررسی است

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۵۰۳۲

مرگ و میر ماهیان در بندر ماهشهر در حال بررسی است

محمدجواد اشرفی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: روز جمعه از مرگ هزاران قطعه ماهی در دریاچه نمک بندر ماهشهر باخبر شدیم و نمونه‌برداری از ماهی‌ها و آب انجام شده که درحال بررسی است و نتایج آن هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه تلفات شامل چند گونه ماهی و بچه ماهی از جمله بنی و شانگ بوده است، افزود: برآورد دقیقی از میزان تلفات نشده اما به نظر می‌رسد حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار قطعه ماهی تلف شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشرفی اضافه کرد: این تلفات در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک پتروشیمی بندر امام رخ داده که از خوریات ماهشهر آبگیری می‌شود، و با توجه به اینکه این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده ندارد این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژه آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

به گفته وی، اداره شیلات و دامپزشکی نیز همزمان در حال بررسی این موضوع هستند.

بر اساس این گزارش، ویدیوهایی از مرگ و میر گسترده ماهی در بندر ماهشهر از سوی کاربران و فعالان محیط زیست منتشر شده است.

پیش از این نیز مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در بندر ماهشهر به دلیل ورود مواد آلاینده از پتروشیمی‌ها رخ داده است. در مهر ماه سال ۱۳۹۲ سرازیر شدن مواد شیمیایی «استایرن» و «جیوه» پتروشیمی بندر امام به «خورموسی» در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از ۲۰ هزار ماهی شده بود. همچنین در تیر ماه ۱۳۸۹ در پی مرگ و میز ماهیان در نزدیکی منطقه ویژه ماهشهر و در نواری به طول ۲ کیلومتر، نبوی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست آن را ناشی از ورود مواد آلاینده عنوان کرده بود. به گفته وی، وقتی مرگ و میر دسته جمعی اتفاق می‌افتد باید پذیرفت که آلاینده‌ای کشنده وارد آب شده است. زیرا نرسیدن اکسیژن کافی به آب است باعث می‌شود ماهیان به طور تدریجی تلف شوند و دسته جمعی نمی‌میرند.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان که محل استقرار نزدیک به ۳۰ واحد پتروشیمی است، همیشه با چالش آلودگی‌های محیط زیستی روبرو بوده است.

برچسب‌ها محیط زیست دریایی بندر ماهشهر اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ماهی خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست دریایی بندر ماهشهر اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان محیط زیست دریایی بندر ماهشهر اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ماهی خوزستان بندر ماهشهر محیط زیست مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری