Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:16:54 GMT

شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ستون فقرات توسعه کشور است

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۵۹۰۵

شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ستون فقرات توسعه کشور است

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی وضعیت توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور ظهر امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

محمد مخبر در این جلسه توسعه بخش حمل و نقل کشور را از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: باید به نحوی برنامه ریزی شود که توسعه خطوط ریلی و شبکه جاده‌ای شامل بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با سرعت هر چه بیشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهور توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای کشور را پیش نیاز توسعه ترانزیت کشور دانست و افزود: اگر ترانزیت رونق پیدا کند و اهداف تعیین شده در این بخش محقق گردد، در مدت زمانی کوتاه شاهد بازگشت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای کشور خواهیم بود.

مخبر بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه راه آهن نقش گسترده‌ای در رشد اقتصادی و نیز رفاه اجتماعی و اشتغال زایی دارد و با توجه به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است، با توسعه خطوط ریلی کشور گامی مهم در جهت بهره برداری از ظرفیت‌های ترانزیت برداشته خواهد شد و از تلفات انسانی و مالی در ترددهای جاده‌ای نیز کاسته می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه منابع دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به نسبت محدود است، بر ضرورت ایجاد تنوع در تأمین منابع مالی مورد نیاز تأکید کرد و گفت: جذب سرمایه‌های مردمی، مشارکت بخش خصوصی و استفاده از روش تأمین مالی خارجی می‌تواند کمک‌های شایانی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه حمل و نقل کشور داشته باشد وگرنه صرفاً با منابع دولتی نمی‌توان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعیین شده رسید.

مخبر وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد برای هر یک از پروژه‌ها، کریدورها و خطوط ریلی و جاده‌ای در دست احداث، بسته پیشنهادی برای جذب سرمایه گذاری و روش‌های متنوع تأمین مالی تدوین و برای تصویب نهایی ارائه دهد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت حمایت‌ها، پشتوانه‌ها و مجوزهای لازم را جهت استفاده از سرمایه‌های مردمی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد کرد و لازم است این وزارتخانه نیز برنامه ریزی ها را به نحوی انجام دهد که مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در پروژه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ترغیب شوند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به رشد دو و نیم برابری حمل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته بر هدف گذاری این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: در صورت تأمین اعتبار لازم امکان راه اندازی ۲۹۳ کیلومتر آزادراه تا یک سال آینده و ۸۵۸ کیلومتر آزادراه و هزار کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد.

در این جلسه معاونین وزارت راه و شهرسازی گزارش‌هایی از آخرین وضعیت پروژه‌های حمل و نقل کشور شامل راه آهن و خطوط ریلی و همچنین شبکه جاده‌ای و بزرگراهی کشور ارائه کردند و ضمن تشریح آخرین وضعیت موجود، به بیان گزارشی از اعتبارات مورد نیاز جهت نگهداری شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و همچنین ایجاد و تکمیل پروژه‌های مرتبط با توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای پرداختند.

در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت ۳ هفته بسته‌های پیشنهادی و روش‌های تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های اولویت دار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور تدوین و ارائه کند.

کد خبر 5557384 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم محمد مخبر بزرگراه آزادراه حمل و نقل ترانزیت صحن مجلس مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان سیدابراهیم رئیسی علی باقری دولت سیزدهم ناصر کنعانی مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان انرژی اتمی وزارت امور خارجه ایران برجام مذاکرات وین محرم 1401 طرح دارویار شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی حمل و نقل ریلی و جاده ای معاون اول رئیس جمهور توسعه حمل و نقل ریلی وزارت راه و شهرسازی خطوط ریلی ریلی کشور پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۵۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه با بیان این‌که کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌ نیت راه‌آهن سواستفاده کرد،‌گفت: کنسرسیوم مذکور به تعهدات خود عمل نکرد. - اخبار اقتصادی -

مرتضی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در این رابطه، اظهار کرد: بر اساس صورتجلسه‌هایی که موجود است قرار بر این شد تا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک-هرات مساعدت کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌که طی بازدید معاون فنی راه‌آهن،‌ اشکالات در خط‌آهن موجود را کتبا اعلام و آنرا هم برای نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان و هم راه‌آهن کشور افغانستان ارسال کردیم.

مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه انجام شد

وی افزود: نظر بر این بود بعد از انجام اصلاحات خط‌آهن، قطار تجاری (افغانستان-ترکیه) راه‌اندازی شود. اما تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن با بیان این‌که کنسرسیوم به صورت کلی اعلام کرده که کارهایی را در این رابطه انجام داده است، اضافه کرد: البته مشخص بود با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این‌که بتواند استانداردهای اولیه راه‌آهن را فراهم کند، ندارد. به این دلیل که رعایت استانداردها نیازمند به ماشین‌آلات تخصصی دارد و کنسرسیوم مذکور این دستگاه‌ها را در اختیار ندارند.

جعفری با یادآوری این‌که همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم تا با همکاری راه‌آهن افغانستان به استانداردهای موردنظر برسیم، گفت: در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته تاکید کردیم که نتیجه اقدامات تعهد شده را به راه‌آهن اعلام نکرده‌اید اما در راستای تعاملات قطارهای عملیاتی را به این مسیر اعزام می‌کنیم.

وی بیان کرد: این در حالی بود که کنسرسیوم از حسن نیت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرد و واگن تخلیه شده را بارگیری کرده و بدون هیچ هماهنگی با راه‌آهن ایران ارسال کرده است. همان شب (اویل اردیبهشت 1403) از مامور مربوطه و مدیرعامل کنسرسیوم موضوع را پیگیری کردم که گفتند واگن بارداری وارد کشور نشده است.

وی با تاکید بر این‌که در آنجا (افغانستان) هنوز هیچ ارتباطی با مرز نداریم، اظهار کرد: هنوز چه از طریق تلفن ثابت، چه بیسیم و چه تلفن همراه ارتباطی با مرز ریلی نداریم. فقط به استناد اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم و مامور وی مبنی بر این‌که لکوموتیو به‌صورت منفرد وارد کشور شده و واگن بارداری وارد نشده، اعلام کردیم که قطاری وارد ایران نشده است.

معاون بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال ادامه داد: این در حالی بود که با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم کنسرسیوم دروغ گفته و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده و اظهارات آنها مبنی بر ورود منفر لکوموتیو هم دروغ بوده است.

جعفری افزود: فیلم منتشر شده از ایستگاه روزنک بود و برآورد راه‌آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است. نکته جالب این‌که با مسئولان گمرک هم در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. چگونه کنسرسیوم مذکور مدعی شده که همه سازمان‌های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته‌اند؟

وی خواستار ارائه مستندات کنسرسیوم توسعه ملی در رابطه با داشتن مجوزهای لازم برای ورود قطار شد و با بیان این‌که هیچ هماهنگی در جهت در جریان قرار دادن راه‌آهن برای ورود قطار ترانزیتی افغانستان انجام نشده است،‌ اضافه کرد: 10 واگن باردار در مرز شمتیغ متوقف شده است. با دستور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ورود این 10 واگن موافقت شد. این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی برای انجام تشریفات گمرکی صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که کنسرسیوم مذکور اظهارات گمرکی را به گمرک تسلیم نکرده‌اند، تصریح کرد:‌ با توجه به این‌که امکان سوء‌استفاده مجدد کنسرسیوم وجود دارد،‌ فعلاً راه‌آهن اقدامی در این رابطه انجام نداده است. بهتر است کنسرسیوم به جای ادامه دروغ‌پردازی و تشویش اذهان عمومی از مسیر درست کار را پیش ببرند.

وی همچنین گفت: در زمان حاضر در ترکمنستان دو مرز فعال داریم و فعالان اقتصادی در حال واردات و صادرات بار ترانزیتی هستند. در مرز رازی و میرجاوه نیز ترانزیت کالا در جریان است. اما کنسرسیوم توسعه ریلی چون نمی‌خواهد مقررات راه‌آهن را انجام دهد تلاش می‌کند با دروغ‌پردازی جو را بهم بریزد و کارهایی که خارج از مقررات است را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  • «فوربز» بررسی کرد؛ اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی​
  • راه آهن: کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت ما سوءاستفاده کرد
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند