Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی تردید واردات پوشاک قاچاق به کشور ضربه سنگینی به صنعت پوشاک و تولید داخل وارد می‌کند و موجب نابودی و تعطیلی بسیاری از فرصت‌های شغلی می‌شود، این در حالی است که طی سالهای اخیر با حمایت صندوق کارآفرینی امید از کارگاه‌های تولید پوشاک در کشور بیش از ۸۰۰۰ فرصت شغلی به وجود آمده است.

 امروزه‌ صنعت پوشاک و نساجی از جمله بخش‌­های عمده صنعت به شمار می رود که در اشتغال و درآمدزایی برای خانوارها به ویژه زنان نقش بسزایی دارد و در بحث صادرات نیز موجب ارزآوری برای کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت پوشاک در تمام دنیا حائز اهمیت است و یکی از عوامل توسعه اقتصاد کشورهایی همچون بنگلادش، هند و پاکستان به شمار می‌رود. ترکیه در همسایگی ما یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه پوشاک است که یک سوم مشاغل فعال در این کشور را به خود اختصاص داده و دو میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند.

طی سالهای اخیر صندوق کارآفرینی امید با حمایت از کارگاههای تولید پوشاک و البسه بیش از ۸۰۰۰ فرصت شغلی به وجود آورده است تا مناطق روستایی و شهری در رشد این صنعت سهیم شوند. این صندوق آمادگی دارد با همکاری صنوف و وزارت صمت زنجیره تامین مالی پوشاک در کشور را راه‌اندازی کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در این باره می‌گوید: صنعت پوشاک در اقتصاد جهان سهم ۲.۵ درصدی دارد که این سهم در کشور ما و در تولید ناخالص داخلی برابر ۴ دهم درصد تا ۱.۲۵ درصد است.

وی ضمن اشاره به سهم صنعت پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی می افزاید: طبق محاسبات، سهم پوشاک در خانوار شهری ۳ درصد و در خانوارهای روستایی ۵ درصد است.

رضایی با بیان اینکه در سال های اخیر هزینه‌ها در خانوار روستایی افرایش یافته است، می‌گوید: با نگاه به مدیریت واحدهای تولیدی در بخش پوشاک می‌بینیم که ۸۰ درصد این واحدها به صورت سنتی و ۲۰ درصد به صورت صنعتی تولید می شوند.
غفلت از صنعت پوشاک علیرغم اشتغال و ارزآوری بالا
صندوق صندوق کارآفرینی امید با حمایت از کارگاههای تولید پوشاک بیش از ۸۰۰۰ فرصت شغلی به وجود آورده است

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید علیرغم اشتغالزا بودن حوزه پوشاک، هم‌اکنون کمترین سرانه تولید و سرانه ایجاد اشتغال را در بخش های صنعتی در صنعت پوشاک داریم که لازم است به طور ویژه به آن توجه شود.

پیش از این - معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در دیدار با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پوشاک کشور از آمادگی وزارت کار برای همکاری با صنعت پوشاک کشور در قالب تعاونی‌ها برای توسعه صادرات و حرکت به سمت بازارهای جهانی خبر داده بود.

وی با اشاره به سهم بالای سرانه صادرات پوشاک در کشورهایی نظیر ترکیه و چین و مقایسه آن با سهم پایین سرانه صادرات پوشاک در کشور، از تعاونی‌های صنعت پوشاک خواسته بود تا خود را برای فتح بازارهای جهانی آماده کنند.

بر اساس گزارش‌ها هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق به کشور موجب نابودی و تعطیل شدن بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی می‌شود و میزان واردات سالانه پوشاک قاچاق بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی که اگر نیاز پوشاک کشور از طریق تولید داخل تامین شود علاوه بر ۵۰۰ هزار نفری که در این زمینه شاغلند، ‌دستکم یک میلیون نفر دیگر نیز در صنعت پوشاک مشغول به کار می شوند.

 برابر آمارها بیش از ۹۰ درصد شاغلین صنعت پوشاک را زنان تشکیل می دهند از این رو می‌توان از این ظرفیت در تمام نقاط کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار که نرخ بیکاری بالایی دارند استفاده کرد تا علاوه بر اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، بستر توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم و از این طریق به توسعه اقتصاد خانوارها کمک شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق کارآفرینی امید پوشاک در کشور صنعت پوشاک فرصت شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سیدمحمد آقامیری در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: رئیسی: آموزش و پروش مسئله اول کشور ماست

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

استاندار قم تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال‌ اهم افزایش خواهد یافت.

آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228969 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد