Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی بر لزوم واکنش واقع بینانه آمریکا به پیشنهادات سازنده ایران در مذاکرات رفع تحریم تأکید کرد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) ۱۵ مرداد ماه در گفت وگویی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها به رایزنی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*دعوت از وزیر خارجه چین برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضمن مفید و سازنده توصیف کردن گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور و ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به همتای چینی، بر هم‌افزایی تلاش مسؤولان ایران و چین برای پیگیری و اجرایی‌ کردن توافقات دوجانبه تأکید و از همتای چینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد. 

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات منطقه آسیای جنوب‌ شرقی و محکوم کردن رفتار آمریکا در قبال چن، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک تعهد حقوقی، با توجه به سوابق تاریخی و ‌به‌دلیل حمایت از ثبات منطقه، به اصل چین واحد پایبند است.

در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر سیاست چین واحد را مورد حمایت قرار داد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این سفر، بار دیگر بر حمایت از سیاست چین واحد تاکید و رفتار تنش‌زای مقامات آمریکا و مداخله در امور داخلی چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را محکوم کرد.

در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه و در پی سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در توئیتی به زبان چینی نوشت: احترام به تمامیت ارضی کشورها از مبانی شناخته شده حقوق بین‌الملل است.حمایت جمهوری اسلامی ایران از اصل چین واحد در این چارچوب، تردیدناپذیر است. اقدامات تحریک آمیز آمریکا به منبع تهدید صلح و ثبات بین‌الملل تبدیل شده است.

* واقع بینی آمریکا در قبال پیشنهادهای سازنده ایران

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در جریان است، ضمن اشاره به تلاش فعالانه طرف ایرانی برای نیل به یک توافق پایدار و قوی، بر لزوم واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف برای انجام توافق، تاکید کرد.

گفت‌وگوهای رفع تحریم که از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شده، امروز و در سومین روز نیز در شهر وین پایتخت اتریش در سطوح مختلف در جریان است. در همین خصوص نیز تیم‌های مذاکره کننده ایران و چین نیز روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه ضمن اعلام خبر سفر هیأت ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات گفت: در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

*  امیدواری چین به حصول توافق/ مواضع منطقی و حکیمانه ایران در مذاکرات

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور چین به آیت‌الله رئیسی، توسعه روابط دوجانبه را منطبق با منافع دو کشور توصیف و بر رد یکجانبه‌گرایی در فضای بین‌المللی و حمایت از منافع کشورهای در حال توسعه تأکید کرد. 

وانگ‌ یی ضمن قدردانی از مواضع ایران در خصوص تمامیت ارضی چین، به مخالفت بخش بزرگی از جامعه جهانی با مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها اشاره کرد.

وزیر خارجه چین همچنین با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی به حصول توافق منجر شود. 

وی همچنین بر اهمیت ادامه رایزنی مستمر و نزدیک مقامات دو کشور تاکید کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را منطقی و‌ حکیمانه خواند.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین دوم تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. سفیر ایران در پکن در توئیتی در این خصوص اجلاس سران بریکس، موضوع افغانستان و آخرین تحولات مذاکرات وین را از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو اعلام کرد. وزرای امور خارجه ایران و چین فروردین ماه سال جاری و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجم مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور خواند که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه وزارت امور خارجه خارجه جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه گفت وگوی تلفنی تمامیت ارضی ایران و چین همتای چینی خارجه چین مرداد ماه چین واحد گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند

دولت چین معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا پایان نوامبر سال جاری تمدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

این وزارت خانه افزود: معافیت های بیشتر که از روز چهارشنبه اول ماه مه اجرایی می شود، در ادامه معافیت های اخیر است که روز سه شنبه منقضی می شود.

در همین حال سه روز پیش وزیر خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای ضربه زدن به اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت گرفت که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردچین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند