Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@15:00:31 GMT

چمنزار‌هاي سلطانيه ثروت ملي هستند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۷۴۳۴

خبرگزاری آریا-مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری گفت: وضعیت فعلی چمنزار سلطانیه قابل قبول نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری گفت: چمنزارها ثروت ‌ملی هستند و باید مدیریت و حفظ آن‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود؛ این در حالی است که وضعیت فعلی چمنزار سلطانیه قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، مهندس ترحم بهزاد در سفر به استان زنجان با بیان اینکه چمنزار سلطانیه وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر و با فعالیت‌های نادرستی مانند زیر کشت رفتن چمنزارها و تبدیل آنها به زمین‌ کشاورزی، شناسایی نشدن بهره‌برداران و سوء مدیریت در چرای دام‌ها، چمنزار سلطانیه وضعیت وخیمی پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: ممیزی کردن چمنزارها، شناسایی بهره‌برداران و مدیریت دام اقداماتی است که در راستای احیای چمنزار سلطانیه با جدیت دنبال می‌شوند.
مدیرکل امور مراتع سازمان منابع‌طبیعی یادآور شد: باید بررسی شود که چه مقدار از چمن از بین رفته و با شناسایی گونه‌های مهاجم و اجرای برنامه‌های اصلاحی، وضعیت مدیریت شود.
بهزاد با اشاره به اینکه حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز یکی دیگر از عوامل حال وخیم چمنزار سلطانیه است، افزود: چاه‌های مجاز بدون مطالعه و رعایت اصول مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
وی ادامه داد: حدود 1400 حلقه چاه در این منطقه وجود دارد که 1000 مورد مجوز داشته و 400 چاه دیگر غیرمجاز است.
مدیرکل امور مراتع سازمان منابع‌طبیعی با توضیح اینکه در هر 32 هکتار، یک چاه حفر شده که اغلب آنها غیراستاندارد هستند، اضافه کرد: در گذشته فشارهای سیاسی منجر به این شد که در راستای ایجاد اشتغال، عرصه چمنزار را تبدیل به کشت محصولات زراعی کنند و با رعایت نکردن الگوی کشت مناسب، وضعیت چمنزار سلطانیه بدین صورت درآمده است.
بهزاد همچنین تصریح کرد: بلایی که بر سر تالاب جازموریان، دریاچه ارومیه، دریاچه هامون و ... آوردیم، اکنون نیز بر سر چمنزار سلطانیه آمده است؛ همه ارگان‌های ذی‌ربط باید پای کار آیند و با ارائه دو برنامه‌ کوتاه‌مدت و بلندمدت در راستای بهبود وضعیت تلاش کنند.
وی ضمن تأکید بر لزوم همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط در اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و احیای چمن سلطانیه، خاطرنشان کرد: در راستای برنامه‌های بلندمدت نیز یک طرح پروپوزال تلفیقی از سوی دانشگاه، با ارائه زمان مطالعه و برنامه‌ریزی‌های لازم اعلام شود تا برای این طرح، اعتباراتی تزریق شود و شاهد نتایج مطلوبی باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چمنزار امور مراتع سازمان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل