در ایام محرم چه کنسرتهایی برگزار کنیم؟
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۹۱۲۳
آرمان مهربان آهنگسازی است که امسال تجربه تنظیم آلبوم مذهبی «نواحی اشک ۲» را با هدف بازسازی نواهای مذهبی ـ آئینی مرتبط با واقعه عاشورا و ارج گذاری به هنر اصیل آوازخوانی مبتنی بر ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران، پشت سر گذاشته است و در همین راستا مواردی را در جهت ساز و کار ساخت یک اثر خوب موسیقایی مذهبی و البته راه حل برگزاری کنسرت در این ایام، عنوان میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین جهت و البته صحبتهایی که پیشتر با سه تن از خوانندگانی قطعات مذهبی در محرم ۱۴۰۱ پشت سر گذاشتیم، تصمیم گرفتیم این بار گفت و گویی با این آهنگساز داشته باشیم.
در این زمینه بخوانید:
در ایام سوگواری آثاری چون «نینوا»ی حسین علیزاده اجرا شود
می توانیم کنسرتهای مذهبی با خوانندههای پاپ داشته باشیم
چگونه میتوان در ایام عزاداری همچنان کنسرت برگزار کرد؟
در ابتدای گفت وگو از آرمان مهربان سوال میکنیم که چگونه می توان به کیفیت قابل قبول در آثار مذهبی که سفارش داده میشوند، رسید؟
او در پاسخ به این سوال به آلبوم «نواحی اشک ۲» اشاره میکند و به ایران اکونومیست میگوید: اولین مسئله مهم، مجموعهای است که کار را سفارش میدهد؛ مثلاً سفارش دهنده این آلبوم تیم قوی و متخصصی داشت که به موسیقی اشراف داشتند و از ساخت این اثر حمایت کردند؛ یکی از این افراد امیرحسین سمیعی (معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) بود که تحصیلات موسیقی دارد و آهنگساز است.
مهربان همچنین درباره دیگر مواردی که باید در ساخت آلبومهای خوب مذهبی در نظر گرفته شود، بیان میکند: مثلاً در همین آلبوم یکی از اهداف اصلی، زنده کردن و ارج گذاشتن به ملودیهای نواحی و سنتی ایران بود. درواقع در ساخت چنین آثاری باید به چنین فاکتورهایی توجه شود و در صورتی که قرار بر این کار بود، باید تلاش شود که زیباییهای این ملودیها بدرخشد و بهتر به گوش شنونده برسد.
این آهنگساز با اشاره به حضور یک تیم قوی و اشراف آنها به جنبههای مختلف هنری در ساخت آثار اینچنین، ادامه میدهد: تیمی که مدیریت پروژه را برعهده دارد، باید به هنرمندانی که بتوانند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند، دسترسی داشته باشند؛ مثلا در این کار با آقای متین رضوانی پور همکاری داشتیم که در مراحل تنظیم دستیار من در موسیقی نواحی ایران بودند و نوحههایی که طی سالها تحقیقات خود از نواحی مختلف ایران جمعآوری کرده بودند، در اختیارم قرار دادند که توانستم به یک گنجینه خیلی غنی از این ملودیها دسترسی داشته باشم.
این هنرمند ادامه میدهد: همچنین برای ساخت آثار خوب و مناسب این ایام، اگر قرار است از آثار قدیمیتر استفاده شود، شیوه تنظیم باید به روشی باشد که مزاحمتی برای زیباییهای اصل اثر نداشته باشد. طبیعتا آهنگسازها و تنظیمکنندهها دوست دارند در کاری که پیش رو دارند، خودنمایی هنری کنند ولی باید سعی کنند در خدمت ملودیها باشند و کاری که میسازند علاوه بر اینکه مزاحمتی برای شنونده در شنیدن دقیق شعرها و ملودیها نداشته باشد، به حس و حال لحظهای چیزی که در هر کدام از شعرها اتفاق میافتد، کمک کند. همچنین یکی دیگر از فاکتورهایی که میتواند به آهنگساز در ساخت این نوع آثار کمک کند، تجربه کار کردن در ژانرهای مختلف موسیقی است که این امر به آنها کمک خواهد کرد که تنظیم برجستهای داشته باشند.
همچنین از او سوال میکنیم که چگونه میشود در ایام عزاداری همچنان برگزاری کنسرت داشت؟ پاسخ میدهد: در این ایام میتوان آثار ارکسترال اجرا کرد؛ خصوصا زمانی که ملودیها بر مبنای ردیف آوازی باشد که اجرای آن با ارکستر خیلی بهتر خواهد شد. مثلاً در ساخت آلبوم «نواحی اشک ۲» به علت اینکه ملودیهای سنتی بر مبنای موسیقی ردیف دستگاهی ایران است، پیوند خیلی بهتری با اجرای ارکستر و نوازندهها دارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: محرم ، آرمان مهربان ، موسیقی فاخر مذهبی
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: محرم آرمان مهربان ملودی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/