Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@22:41:05 GMT

تنها جزیره متحرک در ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۹۲۰۰

کمی دقت و خیره شدن به میان دریاچه کافی است تا متوجه حرکات جزیره‌ اسرارآمیز میان آن شویم. این جزیره هر از چندگاهی تکانی به خودش می‌دهد و در میان آب برکه به گردش می‌پردازد. ناطقان: می خواهیم شما را به شناختن مکانی اسرارآمیز دعوت کنیم که دست طبیعت ترسیمش کرده است. به دریاچه چملی گول در شمال شرقی شهرستان تکاب و ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو می‌رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نام‌های دریاچه چملی گول

معروف‌ترین نام این جزیره‌ شناور، چَملی گول است. این نام به معنای برکه‌ای است که در وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد. چملی گول به چمن متحرک، جزیره شناور و چملی نیز شهرت دارد.

نام های دریاچه چملی گول
چَملی گول، بی‌‌‌نظیرترین پدیده ایران

۱۵ کیلومتر که از شهرستان تکاب فاصله بگیریم و روستای بدرلو را پشت سر بگذاریم، به منطقه ای می‌رسیم که مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است. در میان دره‌ای عمیق و پس از گذر از کنار گل‌های زیبا و درختان سر به فلک کشیده، چملی گول در میان نیزارهای بلند دیده می‌شود.

دریاچه‌ای که در یک منطقه باتلاقی قرار گرفته است در میان نیزارهای بلند، محصور شده است. این دریاچه در ارتفاع ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد. عمق آن هنوز به طور دقیق اندازه‌گیری نشده اما ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده می‌شود.

جزیره شناور، دریاچه چملی گول
داستان جزیره چملی گول چیست؟

پدیده‌ای که به تماشای آن نشسته‌ایم چیزی شبیه به سایر دریاچه‌های ایران نیست. در کنار لذت بردن از سکوت بی‌بدیل منطقه، آنچه که در ابتدا نظرمان را به خود جلب می‌کند، پوشش سبزی است که در میان دریاچه قرار دارد.

این پوشش سبز شبیه به یک نیم قوس کمانی است. این پوشش سبز همانند جزیره‌ای در میان آب دیده می‌شود. قطر دریاچه ۸۰ متر است.

این قطعه شناور در زیباترین حالت حدود ۵ تا ۸ متر با کناره دریاچه فاصله دارد. این جزیره در ۴ فصل سال، منظره‌ دیدنی خود را حفظ می‌کند. همین حرکت جزیره باعث شده است تا قطر دریاچه به مرور افزایش یابد و قطر قطعه متحرک هم بیشتر شود.

چمن متحرک
این جزیره از کجا آمده است؟

کسی درباره اینکه این پوشش سبز از کجا آمده نظری ندارد. اما خیلی‌ها می‌دانند که ریشه‌های نی‌های بلندی که روی این جزیره قرار دارند، در هم تنیده و قطعه‌ بزرگ و شناوری را روی دریاچه ایجاد کرده‌اند. نی‌های این جزیره، گاه حتی تا ۲ متر هم قد می‌کشند.

علت حرکات وقت و بی وقتش هم هنوز رازی سر به مهر است. عده‌ای می‌گویند که این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت در می‌آید. برخی هم عوامل طبیعی و وزش باد را عامل حرکت آن می‌دانند.

دریاچه چملی گول در تکاب
آغاز و سرانجام دریاچه

آب دریاچه از اعماق زمین تامین می‌گردد. چشمه‌های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می‌کنند. در کنار این چشمه‌ها، چشمه‌های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می‌ریزد.

آبی که سرریز و از دریاچه خارج می‌شود، در کانال کوچکی جریان می‌یابد. این آب در گذر از چمنزارهای اطراف، آن‌ها را سیراب می‌کند. اگر به جاذبه‌های عجیب در ایران علاقه دارید، مطلب ورود زنان به‌ این جزیره مرموز ممنوع! را بخوانید. برچسب ها: جزیره متحرک ، ایران ، دریاچه چملی گول

منبع: ناطقان

کلیدواژه: جزیره متحرک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت‌ها ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

کد خبر 6090261

دیگر خبرها

  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • ببینید | پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد