شهاب مرادی: مبادا از امام فاصله بگیریم/ میزان خشونت در رفتارهای ما زیاد است و با فرهنگ ما متناسب نیست/ عرفان رسول خدا(ص) عرفانی نبود که او را به انزوا ببرد
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۰۶۹۴
یک کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه مبادا از امام فاصله بگیریم، گفت: انقلاب اسلامی تمرینی است برای اینکه امام زمان(عج) بیاید و ما در مقابل او سرکشی نکنیم. فرض کنید امام زمان(عج) تشریف می آورند و بعد ببینید شیعیان در توئیتر چه می نویسند؛ هرکس تحلیلی دارد. کوفه و مدینه هم در آن زمان همین طور است و همه حرف می زنند؛ بعد از عاشورا هم تا سال ها حرف زدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی در مراسم شب تاسوعای حسینی(ع) حرم امام خمینی(س) گفت: آن روی «الله اکبر» گفتن امام «تصغیر» بود. واقعا در نگاه امام آمریکا هیچ غلطی نمی توانست بکند؛ واقعا آمریکا، صدام و شاه قدرتی نداشتند. پیروزی شگفت انگیز امام به خاطر این نگاه بود.
این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: امام نکته ای را فرمودند که این هم از سنن الهی است. فرمودند ما هستیم و در مورد ما دروغ می گویند و تحریف می کنند؛ جای تعجب ندارد که بعدا از ابعاد عظمت پیروزی امام در نگاه مردم کم شود و وظیفه منبر این است که این را توضیح بدهد. بزرگان از شاگردان امام در خاطراتشان گفته اند که ما اصلا امیدی نداشتیم که شرایط تغییر کند. یعنی نهایت امیدشان این بوده که یک ذره فشارها کم شود.
وی افزود: ناراحتی هایی که امام در سال 1323 دارند ادامه بحث کشف حجاب و تعطیلی روضه ها است؛ همیشه امام دغدغه برپایی مجالس امام حسین(ع) به شکل سنتی منبر و روضه را داشتند با کسانی که مخالف عزاداری سنتی بودند می گفتند اگر راست می گویید که دغدغه شما امنیت است، بدانید که امنیت ایران را دسته جات عزیز عاشورا تأمین می کند.
مرادی تأکید کرد: غیر از اینکه باید حکومت ظلم برچیده شود، امام با یک نگاه پر از امید به اصلاح جامعه نگاه می کنند؛ چیزی که از آثار ایشان برداشت می کنیم این است که امام هیچ وقت ناامید نشد. هدف خیلی ها از قیام آرزوهای خودشان است؛ چون موانع آرزوهای آنها بزرگ است. در نگاه مطلوب امام، بزرگ فقط خدا است. خیلی ها نوشته اند محرم ماهی است که عدالت در برابر ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرد؛ امام محرم را فقط قیام و پیروزی حق بر شمشیر می داند. امام هیچ گاه موافق خشونت نبوده و قیام لله و مهاجرت به سوی خدا عمده دغدغه امام است.
وی افزود: امام تعابیر زیبایی دارد که اگر می خواهی از خودت دور شوی، نباید دیوار شهر خودی را ببینی و اذان شهر منیّت را نباید بشنوی؛ آنقدر باید از خودت فاصله بگیری که خودت نباشی. در رفتار عباس(ع) خبری از خودش نیست. تمام کسانی که اصطلاحا امام حسین(ع) را نصیحت کرده اند، بصیرت، علم و ایمان عباس(ع) را نداشتند؛ او فقط سکوت اطاعت می کند. خود امام حسین(ع) همین ویژگی را دارد. دیگران یک جنبه این سکوت را می بینند و می گویند ادب است، جنبه دیگرش این است که اصلا خودش را نمی بیند و فقط «او» را می بیند.
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: بسیاری از کارگزاران در جمهوری اسلامی، چه در دوره امام و چه امروز، رهبری را نمی بینند و فقط خودش را می بیند. خیلی این زشت است برای مدیری که در جمهوری اسلامی مسئولیت می گیرد و امر رهبرش را گوش نکند؛ خیانت است. مدیری که برای تجدید بیعت به حرم امام می آید، چه قدر امام را می شناسی؟ نگاهت نسبت به او چیست؟ بعضی ها که به خودشان نگاه می کنند می گویند من بهتر می فهمم. از اینجا می فهمیم که طرف می گوید ای کاش امام این حرف را نمی زد یا ای کاش امام این کار را نمی کرد؛ تبعیتی ندارد.
وی ادامه داد: این حرف اصلا سیاسی نیست و اخلاقی است؛ وقتی این نمی پذیری، چرا در این نظام مسئولیت می گیری؟ بعد همان آدم را دعوت کنند راجع به «ولایت» حرف بزند به قدری اغراق می کند که تو می گویی خدا هم از پیامبرش چنین انتظاری ندارد؛ ولی در عمل بسیار اهل تفریط هستند. ای عزاداران محترم، مبادا از امام فاصله بگیریم، مبادا از شناخت امام دور بمانیم؛ ما نیاز داریم که یادآوری شود که امام که بود؟ چه طور زندگی می کرد؟ چه طور به دنیا و آخرت نگاه می کرد؟ دوست و دشمنش چه طور بودند؟
مرادی تأکید کرد: در صفین خیلی ها به امیرالمؤمنین(ع) مشورت دادند. خوارج و کسانی که شمشیر کشیدند را کاری ندارم، کسانی که اطراف بودند و حرف می زدند. ولی یک کلمه هم نشنیده اید که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیشنهاد داده باشند. یعنی حسنین در پیشگاه امیرالمؤمنین(ع) ساکت هستند و می گویند فقط منتظر هستیم تو فرمان بدهی و ما اطاعت کنیم و امام حسین(ع) مقابل امام حسن(ع) ساکت است و نظر نمی دهد. بعد از صلح با معاویه خیلی ها نامه نوشتند که اگر تو بیایی ما قیام می کنیم؛ همان کسانی که امام حسن(ع) را غریب گذاشتند.
وی گفت: انقلاب اسلامی تمرینی است برای اینکه امام زمان(عج) بیاید و ما در مقابل او سرکشی نکنیم. فرض کنید امام زمان(عج) تشریف می آورند و بعد ببینید شیعیان در توئیتر چه می نویسند؛ هرکس تحلیلی دارد. کوفه و مدینه هم در آن زمان همین طور است و همه حرف می زنند؛ بعد از عاشورا هم تا سال ها حرف زدند.
این کارشناس مسائل دینی افزود: آیا قیام لله و مهاجرت از خود به معنای جدایی از مردم است؟! جبرئیل به رسول خدا(ص) گفت اگر عبادت ما روی زمین بود، سه عبادت را انتخاب می کردیم؛ آب دادن به مردم، کمک کردن به یک آدم عیال وار و پوشاندن گناهان. آب دادن به دیگران و کمک کردن به یک آدم عیال وار برای جبرئیل اینقدر مهم است. ان شاء الله با رفع شدن مشکلات اقتصادی کشور و بهبود اوضاع، باید به صورت قانون، روش و سبک زندگی قانونی طوری باشد که عیال واران بیشترین خدمات اجتماعی را در این نظام داشته باشند نه اینکه بگویند فلان کشور بهتر است. واقعا بعضی ها در گرفتاری های سخت هستند.
وی اظهار داشت: واقعا میزان خشونت در رفتارهای ما زیاد است و با فرهنگ ما متناسب نیست. بچه تا چه سنی باید احساس کند همه جا اضافه است؟ در خیلی از خانه ها بچه را کتک می زنند. چرا باید یک خانم بگوید شوهرم دست بزن دارد؟! مگر مرد دست روی زن بلند می کند؟! مگر ما روضه نمی خوانیم زنی که با او دشمنی داری را نزن؟! این احترام به زن و خانواده است.
مرادی با اشاره به اینکه امام و حاج سید احمد آقا گردن ما حق دارند، گفت: عرفان رسول خدا(ص) عرفانی نبود که او را به انزوا ببرد، بلکه ایشان در جامعه بود؛ با همه حال و احوال می کرد و همه را می دید. بعد از نماز صبح به مردم گفتند خواب عمویم حمزه و برادرم جعفر طیار را دیدم. رسول خدا(ص) در خواب به آنها می فرمایند بهترین اعمال را چه یافته اید؟ می گویند ما سه چیز را بهترین عمل یافتیم؛ صلوات بر تو، آب دادن و حبّ علی بن ابیطالب(ع). خیلی مهم است که ما امیرالمؤمنین(ع) را دوست داشته باشیم و حبّ علی(ع) را به عنوان یک سرمایه مهم با خودمان به آن دنیا ببریم.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام خمینی جامعه خشونت زمین مشکلات اقتصادی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کارشناس مسائل دینی امام زمان عج امام حسین ع رسول خدا ص خیلی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
مازیار وکیلی در رویداد۲۴ نوشت: حسن فتحی سابقهای طولانی در ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی دارد؛ فیلمها و سریالهایی که البته کیفیت یکسانی ندارند: «پهلوانان نمیمیرند» سریال خاطرهانگیزی بود که داستانی بکر و اصیل داشت و به سرگذشت پهلوانان ایرانی در عصر قاجار میپرداخت. «شب دهم» امروز یک اثر کلاسیک در حوزه سینمای دینی به حساب میآید و نمونه درخشانی است از دراماتیزه کردن مضامین دینی به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد. سه فصل سریال «شهرزاد» هم که مهمترین و جنجالیترین سریال فتحی در سالهای اخیر به حساب میآید؛ یک مثلث عشقی جذاب در کنار بازی بازیگران مشهور از شهرزاد سریالی ساخت که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. حواشی مالی و سیاسی سریال هم باعث شد تا شهرزاد تا مدتها در صدر اخبار باشد و منتقدان و تحلیلگران بسیاری را وادار به واکنش کند.
«روشنتر از خاموشی» داستان زندگی یکی از نامدارترین فلاسفه و عرفای ایران در عصر صفوی بود. فیلسوفی که عقایدش در زمان حیات بسیار مورد تکفیر متکلمین قشری قرار گرفت، اما بعدها به قدری عالمگیر و تاثیرگذار شد که بسیاری از محققان و پژوهشگران اعتقاد دارند انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ متاثر از تفکرات ملاصدرا و حکمت متعالیه است. فتحی در «روشنتر از خاموشی» به خوبی نشان داد که خوب میتواند مضامین عرفانی را در بستر یک درام تلویزیونی روایت کند. فتحی در این کار از ظرفیتهای داستانی دوران تاریخی زندگی ملاصدرا هم به درستی استفاده کرد و بسیاری از تحولات تاریخی ایران در آن دوران را نمایش داد. بهنحوی که شخصیت شاه عباس در این سریال، ارزشی هم پای ملاصدرا پیدا کرده بود.
مجموعه این تواناییها، فتحی را تبدیل به بهترین گزینه برای ساخت درامهای تاریخی با مضامین عرفانی میکرد. به همین خاطر بود از زمانی که اعلام شد «مست عشق» که به رابطه پرمناقشه شمس و مولانا میپردازد را حسن فتحی میسازد همه خیالشان راحت شد که فیلم اگر یک شاهکار نباشد استانداردهای لازم برای یک اثر جذاب را دارد؛ اما این خیالی خام بود. برخلاف توقعات اولیه، «مست عشق» اثری است ضعیف که نتوانسته ذرهای از رابطه پیچیده این دو عارف نامی را به تصویر بکشد.
حسن فتحی همیشه عادت دارد که از دو عنصر برای هرچه جذابتر تعریف کردن داستانهای تاریخی خود استفاده کند. اولین عنصری که فتحی از آن استفاده میکند تعلیق است. مثلاً در شب دهم تعلیق لو رفتن اجرای تعزیه توسط حیدر خوش مرام بود که تماشاگر را تا پایان مشتاق تماشای سریال نگه میداشت. یا در پهلوانان نمیمیرند تعلیق پیدا شدن قاتلی که تمام پهلوانان شهر را میکشت باعث جذابیت سریال میشد. فتحی تلاش کرده بود در مست عشق هم از تعلیق به شکل بهینهای استفاده کند. فتحی دقیقاً داستان مست عشق را از جایی شروع میکند که ماموران حکومتی در قونیه به دنبال قاتل شمس تبریزی میگردند. فتحی تلاش داشته تا از این تعلیق برای جذابیت داستانی ثقیل و پیچیده استفاده کند.
اما خیلی زود و در میانه راه ماجرای قتل شمس فراموش میشود تا فتحی بر روی ماجراهای عاشقانه فیلم تمرکز کند. همان ماجراهای عاشقانهای که محور اصلی جذابیت برخی از سریالهای حسن فتحی بوده است. در «مدار صفر درجه» عشق یک پسر مسلمان بنام حبیب پارسا به دختری یهودی بنام سارا آستروک بود که داستان تاریخی این سریال را جذاب میکرد. یا در سریال «شهرزاد» مثلث عشقی شهرزاد، قباد، فرهاد بود که داستان را پیش میبرد. برای همین فتحی در مست عشق هم تصمیم گرفته از این عنصر برای هر چه جذابترشدن سریال استفاده کند.
به عنوان، فتحی تاکید زیادی بر روی عشق پاک و آسمانی شمس تبریزی و کیمیا خاتون میشود. در حالی که روایتهای تاریخی خلاف این موضوع را نشان میدهد. اما موضوع این جا است که نمایش این عشق به جای آن که بر جذابیت فیلم بیفزاید آن را تا حد سریالهای مبتذل ترکیهای پایین آورده است. این موضوع درباره عشق اسکندر و مریم هم صدق میکند. پرداخت سطحی فتحی باعث شده این داستانهای عاشقانه به جای این که به کمک خط اصلی قصه (یعنی رابطه پر فراز و نشیب شمس و مولانا) بیایند آن را در حاشیه قرار داده و منحرف کردهاند.
نمایش مضامین عرفانی که با احوال درونی و فردی شخص سر و کار دارد در مدیوم سینما کار بسیار سختی است. چون مدیوم سینما تصویر است و تصویر اجازه تخیل و تحلیل را به تماشاگر نمیدهد. به همین خاطر است که اکثر کارگردانان بزرگ سینما برای بیان مضامین عرفانی و الاهیاتی سراغ داستانهای روزمره میروند و میکوشند این مضامین را در دل یک داستان ساده و معمولی قرار دهند. مثلاً اسپیلبرگ در برخورد نزدیک از نوع سوم از دل یک داستان علمی تخیلی مضامین عرفانی و الاهیاتی زیادی بیرون میکشد یا دیوید لینچ در داستان سرراست داستان سفر یک پیرمرد با ماشین چمنزنی را بستر مناسبی برای نمایش احوال باطنی او میبیند. یا حتی مجید مجیدی هم برای بیان نگاه عرفانی خود سراغ داستانهای روزمرهتر میرود.
صحبت از عرفان روی پرده نقرهای سینما کار بسیار خطرناکی است. چون میتواند تماشاگر را دچار سوءتفاهم و سوءبرداشت کند. اتفاقی که برای مست عشق هم اُفتاده است. رابطه شمس و مولانا به قدری عمیق و پیچیده است که نمیشود شکل و کیفیت آن را در زمان صد دقیقه برای تماشاگر توضیح داد و همین عدم توضیح درست و دقیق است که در نهایت باعث میشود تماشاگر چیز زیادی از آن سردرنیاورد و خسته شود.
مست عشق برای فتحی یک شکست کامل است؛ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ نحوه مواجهه با یک مضمون پیچیده. استراتژی غلط فتحی باعث شده تا تمام ظرفیتهای مست عشق از دست برود و فیلمی با این حجم از هزینه و استفاده از ستارگان بزرگ سینمای ایران و ترکیه تبدیل به فیلمی سطح پایین شود. فیلم تنها به مدد حاشیههای پرتعدادی مانند مخالفت برخی مراجع به ساخت فیلم به دلیل تبلیغ صوفیه، مشهور شده است نه کیفیت نهایی خودش.
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!