Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم شبیه‌خوانی زنان روستای فدیشه نیشابور به شماره ۲۶۱۶ و به تاریخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۵ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی کشور ثبت شد.

سیدجواد موسوی با اعلام این خبر اظهار کرد: روستای فدیشه شهرستان نیشابور از معدود نقاط در سطح کشور است که در نظامِ آیینی آن سنت شبیه‌خوانی زنان حضورِ پایدار و ریشه‌دار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور این سنت در کنار تعزیه عمومی روستا که یکی از با شکوه‌‎ترین مجالسِ شبیه‌خوانی  خراسان است، حاکی از جایگاه بارز تعزیه و تعزیه‌خوانی در نظامِ آیینی عاشورایی است.

وی ادامه داد: فدیشه از جمله مهم‌ترین نقاط در منطقه نیشابور است که اقشارِ مختلفِ جامعه و گروه‌های مردان و زنان در سنین  مخلف از دیرباز در برگزاری مراسمِ بزرگداشت اهل بیت(ع) اهتمامِ ویژه‌ای را از خود نشان داده‌اند.

موسوی عنوان کرد: مهم‌ترین جلوه‎ این اهتمام در دهه اول ماه محرم و سوگواری امام حسین(ع) خود را نشان می‌‎دهد. مراسمِ شبیه‌خوانیِ مهم‌ترین فعالیتِ اهالی  فدیشه‌ و برخی روستاهای مجاور در این مسیر است، همین موضوع موجب شده است، شبیه‌‎خوانیِ فدیشه به شهرت قابل ذکری در سطحِ استانِ خراسانِ رضوی دست یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسمِ شبیه‌خوانی فدیشه در روزِ عاشورا یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های عاشورایی در سطحِ استان است. این مراسم در سال ۱۳۹۹ در فهرستِ ملی میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۲۱۲ ثبت شده است.

موسوی افزود: برای برگزاری هرچه باشکوه‌‎تر این مراسم تمام جامعه فدیشه‌‎ای با یکدیگر همکاری می‌‎کنند، حضورِ تعزیه در نظامِ آیینی فدیشه محدود به روز عاشورا نیست بلکه در دهه اول ماه محرم هر روز عصر این مراسم برگزار می‌‎شود. علاوه بر این، وجود شیوه زنانه تعزیه در فدیشه حضور این عنصر را در نظامِ آیینی روستا برجسته‌‎تر می‌‎سازد.  

محمود طغرایی، مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز گفت: در گذشته علاوه بر این مجلس، مجلسِ شهادت امام علی(ع) در روز بیست و یکم  ماه رمضان اجرا می‌‎شده است.

وی گفت: در گذشته شبیه‌خوانی زنان فدیشه محدود بر این دو مجلس بوده است، این در حالی است که در سال‌‎های اخیر زنان تعزیه‌خوان فدیشه‌‎ای فعالیت خود را گسترش داده و در فرصت‌های دیگری مانند اربعین و شهادت برخی از اهل بیت(ع) به اجرای تعزیه و مجالسی مانند مجلسِ شهادت حضرت رقیه(ع) می‌‎پردازند. چنانکه متولی فعلی شبیه‌خوانی زنان فدیشه بیان می‌کند، تعداد مجالسِ شبیه‌خوانی ایشان به بیش از ۵ مجلس افزایش یافته است.

طغرایی اظهار کرد: به نظر می‌‎رسد در ۲ دهه اخیر که گروه جدیدی مسئولیت شبیه‌خوانی را بر عهد گرفته‌‎اند، رشدِ کمی و کیفی قابل ملاحظه‌‎ای در شبیه‌خوانی زنانِ فدیشه قابل مشاهده باشد. با وجود رشدِ مذکور و تعدد نسبی مجالسِ تعزیه، کماکان مهم‌ترین اجرای تعزیه زنان، همان اجرای روزِ تاسوعا است.

وی تصریح کرد: تعزیه زنان از گذشته تا امروز در مکانی خاص که مخصوص عزاداری و جلساتِ مذهبی زنان بوده است، برگزار می‌شود. تا سال‌های ابتدایی دهه هفتاد خورشیدی این مراسم در مکانی که به «پای تکیه» معروف بوده، اجرا می‌‎شده است. در همین سال‌ها این بنا با اجرای طرح هادی روستا تخریب و حسینیه‌ای ویژه بانوان تحت عنوان «فاطمیه» احداث می‌شود. از آن زمان تاکنون مکانِ موسوم به «فاطمیه» محل برگزاری مراسمِ شبیه‌خوانی زنان فدیشه شده است.

مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: برای جلوگیری از پخش صدای تعزیه‌خوانی زنان در هنگام برگزاری مراسم در بیرون از حسینیه نوارِ تلاوت قرآن پخش می‌‎شود. این مراسمِ آیینی، غالبِ زنانِ فدیشه را در روز تاسوعا در گروه‌های مختلف سنی به خود جذب می‌‎کنند. در سال‌های اخیر زنانی از روستاهای مجاور نیز در این مراسم شرکت می‌‎کنند.

طغرایی یاد آور شد: البته زنانِ فدیشه در روزِ تاسوعا، مجلسِ مقتلِ امام حسین(ع) را اجرا می‌‎کنند، این تعزیه نسبت به تعزیه عمومی روستا از نظرِ مؤلفه‌های نمایشی، موسیقیایی و شعر ساده‌‎تر است، این مجلس زنانه را می‌‎توان چکیده کوتاهی از تعزیه عمومی روستا در روز عاشورا دانست.

وی تصریح کرد: در این چکیده کوتاه که بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد، عمدتاً تأکید بر مواجهات و وداع امام حسین(ع) با زنان اهل بیت(ع) مانند حضرت زینب(ع)، حضرت سکینه(ع) و فضه است. جدا از چکیده بودن تعزیه زنان، ادواتِ نمایشی مراسم محدود به دو علم، یک شمشیر، یک صندوقچه لباس، صورتک هایی از شخصیت‌های کربلا و چند چادر عربی برای زن‎خوان‌ها است.

طغرایی اظهار کرد: با این حال برخی ویژگی‌های فرهنگی خاص را می‌توان برای شبیه‌خوانی زنان فدیشه در مؤلفه‌های سه‌گانه نمایش، شعر و موسیقی برشمارد. علم گردانی با برپانمودن علم‌های مخصوص تعزیه زنان محقق می‌شود. بدین منظور از نمونه‌های زنانه علم‌های سنتیِ نیشابور که تحت عنوان علم جریده نیز در منطقه مورد مطالعه شناخته می‌شود، استفاده می‌شود.

وی گفت: این علم‌ها که در اصل به مثابه نشانه‌های تعزیه زنان فدیشه مطرح هستند، نسبت به نمونه‌های مردانه بسیار سبک‎تر و کم حجم‌تر طراحی و ساخته شده‌اند. با این حال از حیثِ نقش مایه‌ها و مهارتِ هنری به کار رفته تفاوت کلی با نوعِ مردانه ندارند.

مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: معمولاً در روز سوم ماه محرم زنان طی مراسمی به علم‌بندی و برپا کردن ۲ علمِ جریده‎ در مرکزِ فاطمیه مبادرت می‌کنند. چنانکه زنانِ فدیشه بیان می‌کنند، علم‌بندی و انتقال علم‌‎ها به مرکزِ فاطمیه دلالت بر ورود اهل بیت(ع) به سرزمین کربلا دارد. در حقیقت، استقرارِ علم‌ها در مرکزِ فاطمیه آن محل را به صورت نمادین به صحرای کربلا و مقتل امام حسین(ع) مبدل می‌سازد.

طغرایی در خصوص این تعزیه گفت: تعزیه زنانِ فدیشه که عموماً شامل وداع حضرت امام حسین(ع) با زنان اهل حرمِ خود است، عموماً زیر همین علم‌ها صورت می‌گیرد. در اصل این علم‌ها را می‌توان به مثابه عنصری نمایشی در نظر گرفت که صحنه کربلا و روز عاشورا را نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد، می‌توان گفت این علم‌ها نقش قابل ملاحظه‌ای در ایجاد احساس تصویری دقیق‌تری مربوط به سرزمین کربلا در تعزیه زنانِ فدیشه ایفا می‌کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی ادامه داد: علاوه بر اهمیت نمایشی بهره‌گیری از علم‌های زنانه نیشابوری، حضور این عنصر با عنایت به محلی بودن آن بر ارزش‌های فرهنگی مراسم می‌افزاید. تنها جلوه موسیقیایی مراسم تلاش شبیه‌‎خوان در اجرای آهنگین اشعار اغلب رباعی و ابیات مربوط به تعزیه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تعزيه خواني زنان ثبت ملي میراث ناملموس شبیه خوانی نيشابور عاشورا تاسوعا گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اداره کل میراث فرهنگی امام حسین ع تعزیه زنان اهل بیت ع مهم ترین علم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خلیج فارس هویت و میراث باارزش و ثمین سرزمین ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی، امروز در آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس که در بندر بحرکان هندیجان برگزار شد، خلیج فارس را هویت و میراث گرانبها و ثمین سرزمین ایران عنوان کرد و گفت: دشمنان ایران، مسایل هویتی را در چند جبهه مورد هجمه قرار داده‌اند که یکی از این مولفه‌های هویتی، مساله خلیج فارس است که قطعا به مثابه سایر توطئه‌های شوم آنان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: هر چقدر ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای خلیج فارس و هویت کشور به کار گرفته و ظرفیت‌سازی شود، به غنای هویتی و فرهنگی کشور می‌افزاید که تاثیر به سزایی در آینده دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام‌ معظم‌ رهبری درخصوص خلیج فارس گفت: این مساله فراتر از جنبه تاریخی، عقیدتی و سیاسی است و دشمن تلاش‌های زیادی با هدف تفرقه‌افکنی، جعل و تغییر در مولفه‌های هویتی ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: یکی از کم سابقه‌ترین حمایت‌ها با محوریت و هدف تحقق عدالت فرهنگی در حوزه برنامه‌ای و زیرساختی در وزارت ارشاد دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

منادی با تأکید بر اجرای رویدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و حفظ هویت استان و کشور گفت: بخش زنان و مادران خلیج فارس یکی از بخش های جدید این دوره از کنگره شعر خلیج فارس بود که استقبال از آن قابل توجه بود.

به گزارش تسنیم، در پایان‌ این‌ آیین از شاعران برگزیده در ششمین کنگره شعر خلیج فارس تجلیل شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود