عزاداری اهلسنت برای سیدالشهدا در طول تاریخ/ مرثیهسرایی امام سنیهای شافعی
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۰۷۳۵
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، همدردی عاطفی و همنوایی روحی با عاشورا و شهادت امام حسین (علیهالسلام) و یارانش اختصاص به شیعیان ندارد. این مطلب حتی در میان اهل سنت نیز به مذهب خاص و گرایش ویژه محدود نمیشود، بلکه حالت فراگیر دارد. اساساً یکی از اشتراکات شیعیان و اهلسنت مودت و محبت به خاندان پیامبر (صلوتالله علیه) است و نمونه بارز این ابراز محبت اقامه عزا به مناسبت شهادت امام حسین(علیهالسلام) به منظور توجه به شخصیت ایشان و مصیبت وارده در پس شهادت این حضرت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیشگویی شهادت امام حسین و عزاداری پیامبر بر شهادت او در کتب اهلسنت
از این رو، اهل سنت به طور عموم از شهادت امام حسین (علیهالسلام) و یارانش اظهار اندوه و حزن کرده و در عمل هم از فجایع کربلا اظهار نفرت و انزجار کردهاند. البته چگونگی ابراز عزاداری آنان متفاوت بوده است; برخی همچون شیعیان، افزون بر اشک روان بر امیر کاروان عاشورا، بر آمران و مباشران این فاجعه لعن فرستادهاند و شماری پس از اظهار تاسف و غم نسبت به واقعه کربلا، پیامدهای معنوی و کرامات بیمانند شهادت جانسوز آل رسول (صلیالله علیه و آله) را نگاشته و عمق جنایت عاملان عاشورا را از این رهگذر مصور کردهاند.
هرچند شکل عزاداری اهلسنت و بیان مصائب اهلبیت (سلامالله علیهم) چه از لحاظ کمّی و چه از لحاظ کیفی، نظیر شیعیان نبودهاست اما آنان همواره توجهاتی به سیره و حیات ائمه شیعه داشتهاند و بسیاری از منقولات تاریخی درباره عاشورا و تاریخ کربلا از طریق سنّیان به دست ما رسیده است. مثلاً قدیمیترین مقتل سالار شهیدان که مقتل «ابومخنف» است، توسط عالم تاریخنگار سنی مذهب به نام محمدبنجریر طبری برای ما نقل شده و الآن با دسترسی به آن مقتل، میتوانیم خیلی از موضوعات و جزئیات عاشورایی را بدانیم.
به گواه اهلسنت، عزاداری برای سیدالشهدا (علیهالسلام) سابقهای به درازای تاریخ اسلام دارد و به حیات پیامبر و سیره آن بزرگوار برمیگردد. منابع تاریخی اهل سنت به وضوح این نکته را بیان نمودهاند که آن حضرت نخستین فردی بود که از شهادت فرزندش حسین بن علی (علیهالسلام) خبر داد و برای مظلومیت وی اشک ریخت. سبط ابن جوزی از علمای اهلسنت در کتاب «تذکرة الخواص» نقل کردهاست: «امام حسین علیهالسلام از طریق امسلمه خبر داد: جبرئیل نزد رسول خدا بود و تو (یعنی امام حسین) پیش من بودی و ناگهان گریستی. پیامبر فرمود: بگذار فرزندم را. من تو را رها کردم، پیامبر تو را برداشت و در آغوش کشید. جبرئیل پس از دیدن این منظره پرسید: آیا دوستش داری؟ پیامبر پاسخ داد: بلی. جبرئیل گفت: همانا امت شما به زودی او را خواهند کشت; آیا میخواهی خاک سرزمینی را که در آنجا کشته میشود به تو نشان بدهم و آن را ببینی؟ گفت: بلی. پس جبرئیل بالهایش را گشود و زمین کربلا را نشان داد. پیامبر از آن حالت بیرون آمد و در دستش خاک سرخ بود.»
ابن سعد، از مورخان و رجال شناسان معروف اهل سنت، در کتاب «الطبقاتالکبری» نقل میکند: «علی (علیهالسلام) در یکی از سفرهایش از کربلا عبور میکرد و عازم صفین بود و هنگامی که در مقابل قریه نینوا رسید، از همراهان پرسید: به این سرزمین چه گفته میشود؟ پاسخ داده شد: کربلا، با شنیدن نام کربلا، امام به گریه افتاد به اندازهای که اشکهایش جاری شد و زمین را تر کرد. سپس افزود: روزی بر پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) وارد شدم در حالی که وی میگریست. پرسیدم: چه چیزی شما را به گریه واداشته است؟ حضرت فرمود: جبرئیل چند لحظه قبل نزدم بود و به من خبرداد که فرزندم حسین در کرانه فرات به قتل میرسد؛ جایی که به آن کربلا گفته میشود. بعد جبرئیل مشتی از خاک آن را به من داد و من آن را بوییدم و نتوانستم جلوی اشک خود را بگیرم.»
مجموع این روایات و سایر اخبار مربوطه نشان میدهد که از نظر اهل سنت شهادت امام حسین (علیهالسلام) از سوی پیامبر اکرم پیشگویی شده و به طور مکرر آن حضرت و برخی همسرانش از جمله ام سلمه و نیز امام علی (علیهالسلام) برای امام حسین (علیهالسلام) به سوگواری پرداختهاند. روایات مزبور، مظلومیت حسین (علیهالسلام) را یادآور شده و عزاداری عاشورا را به عنوان یک سنت قابل پیروی و عمل تقرب بخش در بین آنان مطرح کردهاند.
عاشورا دردی مشترک
عاشورا عواطف پاک مسلمانان را تحریک کرد. مردم، از جمله بسیاری از اهلسنت، نمیتوانستند درباره داستان کربلا و سایر مظلومیتهای خاندان پیامبر بیتفاوت باشند. امامان معصوم (علیهمالسلام) نیز یاد و نام کربلا را از راههای مختلف و به مناسبتهای گوناگون زنده نگهداشتند. اجرای سوگواری از سوی آنان برای امام حسین علیهالسلام، تشویق مردم به عزاداری و نوید پاداش فراوان اخروی و برکات دنیوی برای سوگواری امام حسین (علیهالسلام) و تشویق همه جانبه و دادن صله به شاعران مسلمان برای بیان مصایب اهل بیت، به ویژه رخداد عاشورا به زبان هنر و سرودن شعر، از جمله عوامل تداوم و گسترش عزاداری امام حسین (علیهالسلام) در میان مسلمانان بود.
مرثیهسرایی امام سنیهای شافعی برای امام حسین
با وجود فضای ضدحسینی که عباسیان از قرن دوم به بعد پدید آوردند و به تدریج یاد و نام امام حسین (علیهالسلام) را تهدید حکومت عباسیان و خطر امنیتی میدانستند، بزرگانی در میان اهلسنت عاشورا را از یاد نبرده و فداکاری فرزند پیامبر اسلام را در قالبهای گوناگون، به ویژه شعر، یادآور شدند. از جمله این بزرگان میتوان به محمدبن ادریس شافعی، امام مذهب شافعیه اهل سنت اشاره کرد.
این رهبر مشهور اهلسنت بهجز یک قصیده بلند که در سوگ امام حسین علیهالسلام سروده است، قصیده دیگری نیز در عزاداری امام حسین (علیهالسلام) دارد که تنها این بیت آن باقی مانده است:
ابکی الحسین و ارثی حججاها
من اهل بیت رسول الله مصباحا
عبدالجلیل رازی قزوینی، در کتاب «النقض» در مورد عزاداری اهلسنت در پاسخ به یکی از علمای متعصب اهلسنت که بر عزاداری خردهگیری کرده بود، مینویسد: «معلوم جهانیان است که بزرگان و معتبران ائمه فریقین از اصحاب امام مقدم بوحنیفه و امام مکرم شافعی و علما و فقهای طوایف خلفا عن سلف این سنت را رعایت کردهاند و این طریقت نگاه داشته، اولاً خود شافعی که اصل است و مذهب بدو منصوب است، بیرون (افزون) از مناقب، او را در حسین و شهدای کربلا مراثی بسیار است و یکی از آن قصیده ای که میگوید: ابکی الحسین و ارثی منه اهل بیت رسول الله مصباحاتا آخر قصیده با مبالغتی تمام و کمال، و دیگر قصیدهای است که میگوید: «تا وب همی ...» تا آخر همه مرثیه اوست به صفتی که بر چنان معانی دگران قادر نباشند و مراثی شهدای کربلا که اصحاب بوحنیفه و شافعی را هست، بیعدد و بی نهایت است.»
شعر عبدالرحمن جامی در مورد زیارت امام حسین
عبدالرحمن جامی از عرفای سنیمذهب جهان اسلام، نسبت به اهلبیت پیامبر از جمله منقبت امام حسین علیهالسلام و عزاداری و زیارت آن حضرت از هیچ کوششی فروگذار نکرد و آن را منافی پیروی خویش از اهل سنت و مذهب جماعت نمیدانست. جامی در سالهای آخر عمر به عتبات عالیات شتافت و برای زیارت مرقد امام حسین علیهالسلام به کربلا رفت. وی داستان این زیارت را این گونه سروده است:
کردم زدیده پای سوی مشهد حسین
هست این سفر به مذهب عشاق فرض عین
خدام مرقدش به سرم گر نهند پای
حقا که بگذرد سرم از فرق فرقدین
کعبه به گرد روضه او میکند طواف
رکبالحجیج این تروجون این این
از قاف تا به قاف پراست از کرامتش
آن به که حیله جوی کند ترک کید و شین
آن را که بر عذار بود جعد مشکبار
از موی مستعار چه حاجت به زیب و زین
جامی گدای حضرت او باش تا شود
با راحت وصال مبدل عذاب بین
میران زدیده سیل که در مشرب کریم
باشد قضای حاجت سائل ادای دین
آنچه که تا الآن بیان شد تنها نمونهای از جلوه بزرگداشت شهادت امام حسین و توجه به مصیبت وارده از شهادت ایشان در بین مسلمانان اهلسنت است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام حسین اهل سنت امام حسین علیه السلام شهادت امام حسین الله علیه اهل سنت اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشورهای جهان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر مجمع جهانی علیاصغر گفت: بزرگترین محفل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) و با کمک و همراهی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار میشود.
داود منافیپور با اشاره به گشایش کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در بابالهادی (علیه السلام) حرم مطهر رضوی افزود: این محفل در ایران و ۴۵ کشور جهان در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) برگزار خواهد شد.
وی گفت: همزمان با افتتاح کارگاه دوخت لباس در حرم رضوی، ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز کردند.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر افزود: در این کارگاهها تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت میکنند و با تهیه، توزیع و اهدای این لباسها به برخی از نقاط ایران و جهان این لباسها در صبح نخستین جمعه ماه محرم به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار میگیرد.
منافیپور گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از حدود سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینههای مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علیاصغر (علیه السلام) تا نخستین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم میآیند و شروع به دوخت لباسهای سبز علوی برای این مراسم میکنند.
دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بینالملل
وی با تجلیل از همت و تلاش بانوان فعال در این کارگاهها گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته، به صورت شکیل بستهبندی و مزین به سربند یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) افزود: در هر بستهبندی نذرنامهای قرار میگیرد و در سطح کشور توزیع میشود.
منافیپور گفت: کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا میشود علاوه بر دوخت لباسهای استان تهران، لباسهای شیرخوارگان حسینی را در سطح بینالمللی تأمین میکند.
وی افزود: هزینههای این کارگاهها مردمی است و از نذورات مردمی تهیه میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) محتوای نذر نامه را که به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، ترکی و هوسایی ترجمه شده است، چنین عنوان کرد: یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندم را نذر یاری قیام تو میکنم، او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن.