Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بدون هیچ مقدمه‌ای نظامی، رژیم صهیونیستی تجاوز نظامی جدید علیه غزه را از روز جمعه گذشته (۱۴ مرداد)، آغاز کرد و به صراحت مدعی شد که این یک عملیات برای هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی است. این عملیات نظامی پس از آن آغاز شد که این رژیم ابتدا «بسام السعدی» از رهبران جنبش جهاد اسلامی را در کرانه باختری دستگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میانجیگری مصر برای پایان دادن به تنش ایجاد شده پس از بازداشت این رهبر جهاد اسلامی به جایی نرسید و سرانجام، در روز جمعه پیش (۱۴ مرداد)، رژیم صهیونیستی تحت عنوان «سپیده دم»، عملیات علیه نوار غزه را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

امروز یکشنبه، برای سومین روز متوالی عملیات نظامی صهیونیست‌ها علیه نوار غزه ادامه دارد و وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شمار شهدا به ۳۲ نفر از جمله ۶ کودک و افزایش تعداد مجروحان به ۲۱۵ نفر خبر داد.

هدف اعلامی تل آویو از تجاوز جدید به غزه؛ نابودی جهاد اسلامی

روزنامه لبنانی «البناء» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که رژیم صهیونیستی در دور جدید حملاتش به نوار غزه به صراحت مدعی شد که این عملیات صرفا محدود به جنبش جهاد اسلامی است تا از این طریق از جنبش مقاومت حماس بخواهد که در این میان، بی‌طرف بماند و از دیگر سو، نقش میانجیگر مصر فشارهای قطر و ترکیه را علیه حماس فعال سازد تا این جنبش پیش از آن‌که تصمیم بگیرد در این رویارویی شرکت کند، برای چندین روز منتظر نتایج آن بماند. ضمن این‌که اسرائیل به این امید بسته که در طول این مدت از جهاد اسلامی خلاص شود و برای دستیابی به توافقاتی با حماس درباره محاصره نوار غزه آماده شود.

نویسنده در ادامه، نوشت که هدف اعلامی تل‌آویو از آغاز این عملیات نظامی جدید، حذف جنبش جهاد اسلامی و رهایی از دست آن است. اما دلیل تاکید تل‌آویو بر ضرورت خلاصی از دست جهاد اسلامی در شرایط کنونی، کاملا به تقلای تل‌آویو و واشنگتن برای ایجاد موازنه‌های جدید و تحمیل آن بر روند منازعه با فلسطین، مذاکرات هسته‌ای ایران و مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان مرتبط است.

تشابه تجاوز جدید به غزه با جنگ ۲۰۰۶ علیه لبنان

بر اساس این یادداشت، منابع آگاه پیگیر تحولات جنگ جدید اسرائیل می‌گویند که این جنگ، یادآور فضای جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ است که هدف از آن درهم شکستن حزب الله با هدف ایجاد موازنه‌های جدید در جبهه رویارویی با لبنان بود. اما این اقدام با قصد اعلام شده آمریکا مبنی بر ایجاد یک خاورمیانه جدید از طریق ایجاد موازنه‌های جدید تحمیل شده و خلاص شدن از دست مقاومت لبنان در صورت موفقیت در جنگ در دستیابی به اهداف خود، همراه بود. امری که می‌توانست بر معادلات و موازنه‌های موجود در مقابل سوریه و ایران در آن زمان تاثیر بگذارد. 

تقلای آمریکا و اسرائیل برای تحمیل معادلات جدید منطقه‌ای و بین‌المللی

اما امروز، به گفته این منابع، آمریکا و رژیم اشغالگر در دوراهی ناتوانی در جنگ با کشورها و نیروهای محور مقاومت و ناتوانی در تحمل تبعات سازش‌ها چه در خصوص آینده توافق هسته‌ای با شروط ایرانی، مذاکرات با لبنان در پی تهدیدهای مقاومت در پرونده‌های نفت و گاز،  آینده محاصره نوار غزه و آغاز به کار بنادر و فرودگاه‌های غزه، قرار دارند. در چنین شرایطی قرعه به نام جنبش جهاد اسلامی افتاد تا رژیم صهیونیستی با رهایی از دست آن، یک ورودی جدید برای تحمیل موازنه‌ها و معادلات جدید بر فلسطینی‌‌ها بیابد. ضمن این‌که در این مدت به همزیستی با حماس تحت فشارهای مصر، قطر و ترکیه  نیز دست یابد از این طریق بتواند به یک وضعیت مذاکراتی متفاوت با ایران و لبنان برسد.

این منابع، پیام‌های اسرائیل با هدف بی‌طرف نگه داشتن حماس و تضمین‌های آمریکا و اسرائیل به لبنان در مورد تعیین پرونده مرزی را از هم جدا نمی‌دانند و معتقدند که سخن گفتن از تعویق استخراج نفت از میادین دریای عکا، انتخابات اسرائیل و به تعویق انداختن تکمیل پرونده ترسیم مرزها از یک سو و پیشنهاد اروپا به ایران برای بازگشت به مذاکرات وین درباره پرونده هسته‌ای آن و پاسخ آمریکا به درخواست بازگشت، با یکدیگر مرتبطند به ویژه که روزهای نخست مذاکرات حاکی از آن نبود که واقعاً چیزی به سمت رفتن دوباره به سمت توافق هسته‌ای تغییر کرده باشد.

این منابع بر این باورند که تصمیم آمریکا برای باز گذاشتن دست اسرائیل در عملیات جدید علیه غزه، با هدف آزمایش شانس موفقیت این پروسه است. در صورت حذف «جهاد»، موازنه‌های جدیدی بر روابط آمریکا و اسرائیل با فلسطین و به تبع آن با ایران و لبنان حاکم خواهد شد. در صورت شکست نیز، سکوهای مذاکره آماده حرکت به سمت سازش هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است که واکنش «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، به ترور یکی از برجسته‌ترین رهبران این جنبش و هدف قرار دادن مقرهای آن، پس از بیانیه‌ای مبنی بر این‌که اتاق عملیات مشترک غزه، به این اقدام پاسخ خواهد داد، با شلیک موشک‌هایی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه و شهرکهای عسقلان و اشدود تا مجاورت تل آویو آغاز شد. رژیم صهیونیستی نیز، گنبد آهنین خود را برای رهگیری این موشک‌ها فعال کرد و با اعلام وضعیت فوق‌العاده، ۲۵۰۰۰ نیروی ذخیره خود را فراخواند و از شهرک‌نشینان خواست که انتظار نداشته باشند که این عملیات به سرعت به پایان برسد.

در چنین فضایی، چند ساعت و چند روز آینده، پاسخ این سوالات روشن می‌شود که چگونه جنبش حماس فراتر از همبستگی سیاسی عمل و  نیروهای کتائب عز‌الدین القسام را وارد این درگیری خواهد کرد؟ میزان توانایی سرایا القدس برای تحمل پیامدهای این رویارویی به صورت انفرادی، حتی با پوشش سیاسی حماس و سایر گروه‌های مقاومت چقدر است؟ آیا رژیم اشغالگر می‌تواند در ازای محدود کردن کارایی موشک‌های پرتاب شده از غزه، یک معادله نظامی را برای دستیابی به موفقیت در غزه تحمیل کند؟

تیر آمریکا و اسرائیل علیه مقاومت به سنگ خواهد خورد

نویسنده در ادامه به نقل از منابع آگاه در مقاومت نوشت که ساعات و روزهای آینده به سران آمریکا و اسرائیل نشان خواهد داد که تمام حساب و کتاب‌ها و شرط‌بندی‌هایی که عملیات تهاجمی کنونی علیه غزه بر اساس آن انجام شده، اشتباه است و شکست عملیات‌های قبلی این بار با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد. تکامل و ادغام نیروهای مقاومت در فلسطین و خارج از فلسطین نهایی و غیرقابل برگشت است و  تسویه‌حساب‌ها و سازش‌هایی که هم آمریکا و هم رژیم اشغالگر از آن طفره می روند، چیزی جز حقوق غصب شده‌ای نیست که بازپس گرفته خواهد شد. امتیازاتی که داده خواهد شد، اختیاری نیست که بتوان آن را تایید یا رد کرد. تا زمانی که جایگزین، جنگ است، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند ریسک کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جنبش جهاد اسلامی نوار غزه تجاوز به غزه مذاکرات هسته ای مذاکرات لبنان ترسیم مرزها ایران فلسطین جهاد اسلامی جنبش جهاد اسلامی آمریکا و اسرائیل موازنه های جدید رژیم صهیونیستی موازنه ها نوار غزه خواهد شد هسته ای تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شنبه می‌تواند روز سرونوشت‌‎سازی در مسیر حصول توافق آتش‌بس در غزه باشد. همزمان با حضور رئیس سیا در قاهره، هیئتی از حماس هم به این شهر رفته و زمزمه‏‌هایی از پیشرفت در مذاکرات به گوش می‏‌رسد. با این حال، آنگونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، «یحیی السنوار» از رهبران جنبش حماس در غزه، اصلاحیه‌ای بر پیشنهاد‌های میانجی‎گران وارد کرده و قرار است این اصلاحیه در نشست امروز قاهره به بحث گذاشته شود.

السنوار هشدار داده که پیشنهاد آتش‏‌بس را در صورتی‌که شامل «مسیری معتبر برای پایان دادن به جنگ در غزه نباشد، نخواهد پذیرفت».

در حال حاضر، دوقطبی بدبینی و خوش‌بینی درباره حصول توافق همچنان بر فضای مذاکرات حاکم است. بدبینی بابت اینکه حماس خواهان پایان جنگ است و رژیم صهیونیستی این موضوع را نمی‌‎پذیرد؛ خوش‌بینی بابت اینکه طرفین به‌رغم همه انکارها، همچنان حاضر به ادامه چانه‌‏زنی برای برون‌رفت از بن‌بست موجود هستند.


تازه‌‎ترین اخبار درباره آتش‌‎بس را در اینجا بخوانید:


*عضو ارشد حماس: توپ در زمین آمریکا است

«محمود مرداوی» از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته است تصمیم لازم برای رسیدن به توافق آتش‌بس را اتخاذ کند.

مرداوی افزود: موضع (رژیم) اسرائیل در صورت جدی بودن در مسیری که به توافق منتهی می‌شود، روز شنبه آزمایش خواهد شد.

این عضو ارشد حماس همچنین درباره نقش آمریکا برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس نیز گفت: نیاز است که آمریکا بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق شود؛ چراکه توپ در زمین آمریکا است و تقاضا ساده است؛ اعمال فشار بیشتر.

مرداوی افزود: بدون فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی این دور از مذاکرات نیز بدون نتیجه خواهد بود و در همه موارد دلیل شکست، لجاجت نتانیاهو بوده است.

*ادعای مقام آمریکایی درباره پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس

یک مقام آمریکایی در گفتگو با «رویترز» مدعی شد که در روند مذاکرات درباره برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی که در پایتخت مصر در حال برگزاری است، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که اگرچه پیشرفت‌هایی در این مذاکرات به دست آمده، اما دولت آمریکا هنوز منتظر رسیدن اخبار بیشتر در این خصوص است.

*اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد؟!

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی، آمده است: تازه‌ترین پیشنهاد (رژیم) اسرائیل شامل برقراری یک دوره آتش‌بس ۴۰ روزه در ازای آزادی تا حداکثر ۳۳ اسیر اسرائیلی است.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، رهبری سیاسی حماس در خارج از نوار غزه تازه‌ترین پیشنهاد رژیم صهیونیستی را دریافت کرده و انتظار می‌رود این پیشنهاد در سفر اخیر هیئت فلسطینی به قاهره، به بحث گذاشته شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که عزت الرشق یکی از اعضای ارشد جنبش حماس پیش‌تر در اظهاراتی تأکید کرد که حماس تاکنون هیچ پاسخی به جوابیه رژیم صهیونیستی درباره مذاکره برای تبادل اسرا نداده و همچنان در حال بررسی این جوابیه است.

*سفر هیئت حماس به قاهره

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی از این جنبش امروز شنبه برای ادامه مذاکرات آتش‌بس در غزه وارد قاهره می‌شود.

حماس افزوده است: ما بر روحیه مثبتی که هنگام بررسی طرح پیشنهادی اخیر برای آتش‌بس در غزه نشان دادیم، تاکید می‌کنیم.

این جنبش فلسطینی در ادامه این بیانیه تاکید کرد که ما و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بر رسیدن به توافقی که به توقف جنگ، خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود منتهی شود، مصمم هستیم.

در همین رابطه یک مقام فلسطینی به المیادین گفت که «خلیل الحیه» ریاست هیئت حماس در سفر به قاهره را برعهده دارد.


*موافقت اولیه حماس با طرح پیشنهادی مصر

یک منبع مسئول در جنبش حماس در گفتگو با تارنمای العربی الجدید اعلام کرد که قاهره توانسته به یک نسخه قابل قبول و رضایت‌بخشی در مورد طرح آتش‌بس در غزه دست یابد و آن را به حماس و رژیم صهیونیستی ارائه داده است.

منبع مذکور اشاره کرد که حماس موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده و خواستار ضمانت‌های واضح آمریکا در مورد آن شده است.


*سفر مدیر سیا به مصر با دستورکار آتش‌بس در غزه

مقام‌های امنیتی مصر خبر دادند که «ویلیام برنز» مدیر سیا به منظور برگزاری نشست‌هایی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی وارد قاهره شده است.

مصر به همراه قطر رهبری تلاش‌ها برای میانجیگری بین حماس و رژیم صهیونیستی به منظور حصول آتش‌بس و تبادل اسرا را برعهده گرفته‌اند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • خوش‌بینی منابع مصری به روند مذاکرات آتش‌بس
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • بازی آمریکا با کارت «صلح ابراهیم»