Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@22:00:31 GMT

آیینه عبرت سلمان رشدی

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۲۰۹۱

آیینه عبرت سلمان رشدی

به گزارش ایران آنلاین،اکنون پس از ۳۳ سال، سلمان رشدی مانده با کابوس مرگ که هیچگاه دست از سر او بر نخواهد داشت.

سلمان رشدی نویسنده مرتد انگلیسی سال‌هاست که در آپارتمان خود در نیویورک با ترس و وحشت زندگی می‌کند. او پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» تبدیل به یکی از منفورترین نویسندگان جهان شد که حکم مرگش فتوایی بزرگ و فراموش ناشدنی برای مسلمانان جهان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب کفرآمیز آیات شیطانی او به‌عنوان چهارمین اثرش، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. پس از انتشار این کتاب فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد و مهدورالدم بودن سلمان رشدی باعث شد تا او سالیان درازی به زندگی مخفیانه رو بیاورد.

فتوای ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ امام خمینی(ره) کوتاه اما صریح بود:


«بسمه تعالى‏
إناللَّه و إناإلیه راجعون‏
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏ رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى ‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏ خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءاللَّه. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خلف صالح حضرت امام نیز در سال ۱۳۸۳، حکم امام را غیرقابل تغییر خواندند.


زندگی مخفیانه؛ نخستین مجازات سلمان رشدی
در پی فتوای امام و اعلام آمادگی مسلمانان در نقاط مختلف جهان، وزارت کشور انگلیس مسئولیت حفاظت از سلمان رشدی که شهروندی و اقامت انگلستان را داشت، برعهده گرفت و با گماردن محافظان دولتی از وی حمایت کرد. جوانی لبنانی به‌نام «مصطفی مازح» از جمله کسانی بود که برای اجرای حکم امام اقدام کرد اما در هنگام عملیات در یک هتل در پدینگتون لندن، به علت عمل کردن نابهنگام بمب به شهادت رسید. با وقوع این حادثه، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، حضور سلمان رشدی را در هواپیماهای خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرد؛ ایرکانادا (Air Canada) نیز از لحاظ امنیتی ممنوعیت‌هایی برای سلمان رشدی در نظر گرفت.


وقتی کتاب منتشر شد
انتشار کتاب رشدی در سال ۱۹۸۸ یک جنگ فرهنگی در انگلیس ایجاد کرد تا جایی که تراوشات ذهنی کفرآلود سلمان رشدی در برادفورد انگلیس توسط مسلمانان سوزانده شد و در فاصله اندکی موج انزجار از سلمان رشدی در سراسر انگلیس و جهان اسلام گسترش یافت. پاکستان این کتاب را در نوامبر ۱۹۸۸ ممنوع کرد. به گزارش ایندیپندنت در ۱۲ فوریه ۱۹۸۹، تظاهرات ۱۰ هزار نفری علیه رشدی و کتابش در اسلام آباد پاکستان برگزار شد و شش معترض در نزدیکی مرکز فرهنگی امریکا کشته شدند. با گسترش جنجال، واردات این کتاب در هند نیز ممنوع شد. این حرکت، رشدی را مجبور کرد تا یک دهه با حفاظت پلیس مخفی شود. دولت محافظه کار «مارگارت تاچر» به طور شبانه روزی از رشدی محافظت می‌کرد، اما حتی سیاستمداران هم تحمل حمایت از اقدام او را نداشتند. پلیس انگلیس در سال ۱۹۸۹ به رشدی گفت که به یک نام مستعار نیاز دارد و نام‌هایی چون جوزف و آنتوان را پیشنهاد داد. افسران حفاظتی که توسط دولت انگلیس برای محافظت از وی انتخاب شده بودند به‌زودی او را «جو» نامیدند، مخففی که رشدی می‌گوید از آن متنفر بود.


مجازات مترجمان
در حالی که «رشدی» تحت حفاظت شدید دولت انگلیس بود، چندین عملیات علیه مترجمان وی از جمله «هیتوشی ایگاراشی» مترجم ژاپنی او که در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۱ کشته شد، صورت گرفت. «اتوره کاپریولو» مترجم ایتالیایی در ۳ ژوئیه ۱۹۹۱ در میلان به‌شدت مجروح شد. «ویلیام نایگارد» ناشر نروژی، در اکتبر ۱۹۹۳ در یک عملیات در اسلو سه بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.


ولنتاین سلمان رشدی
رشدی در واگویه‌های خود از ترس‌هایش بیان می‌کند که همچنان هر سال در ۱۴ فوریه یک «کارت ولنتاین» از ایران دریافت می‌کند که به او اطلاع می‌دهد عهد کشتن او فراموش نشده و فتوای امام اجرا خواهد شد.


جایزه ۶۰۰ هزار دلاری رسانه‌ها برای اجرای فتوای امام
علاوه بر جوایزی که در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ شمسی برای اجرای فتوای امام درباره سلمان رشدی تعیین شد، در سال ۱۳۹۴ نیز ۴۰ رسانه ایران به طور مشترک ۶۰۰ هزار دلار جایزه جدید برای مرگ سلمان رشدی تعیین کردند.


ازدواج‌های ناموفق سلمان رشدی
وحشت همیشگی سلمان رشدی از اجرای فتوای امام خمینی(ره) باعث شد که او در ازدواج‌های خود نیز موفقیتی کسب نکند. رشدی تاکنون ۴ ازدواج ناموفق داشته است. «پادما لاکشمی» همسر سابق «سلمان رشدی»، که زنی امریکایی-هندی بوده و علاوه بر شغل وکالت از مدل‌های معروف امریکایی نیز محسوب می‌شود در کتاب خود از نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی با عنوان مردی حسود، هوسران، بی‌توجه به مسائل خانوادگی و همسری بی‌قلب یاد کرده است. دیدار آنها در واقع زمانی رخ داد که سلمان رشدی سابقه سه ازدواج را داشت. این دو در سال ۲۰۰۴ میلادی به‌طور رسمی با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترک آنها فقط سه سال طول کشید.


صفوف متحد مسلمانان
بعد از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در سال ۱۳۶۷، صدور فتوای امام خمینی(ره) موجب واکنش شدید و موضع‌گیری تند اتحادیه اروپا در مقابل آن شد. پارلمان اروپا در استراسبورگ قطعنامه‌ای به تصویب رساند و طی آن از دوازده دولت عضو خواست تا به تهران اعلام کنند، اگر به تهدیدات خود عمل نمایند، تدابیر جدی علیه منافع ایران اتخاذ خواهد شد. وزیران امورخارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اول اسفندماه ۱۳۶۷ بیانیه‌ای انتشار دادند و در آن تهدید به قتل سلمان رشدی را غیرقابل قبول دانستند و آن را اقدامی مخالف با منشور ملل متحد و بی‌حرمتی به اصول و مقررات بین‌المللی اعلام کردند. واکنش فوری اتحادیه اروپا نسبت به فتوای صادره تصمیم واقدام مشترکی در سه زمینه بود؛ احضار سفرای دولت‌های عضو از تهران و کاهش سطح روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، لغو ملاقات و بازدید مقامات دو طرف در سطح وزیران و معاونان آنها، تقلیل همکاری‌های اقتصادی و کاهش واردات کالا از ایران.
پس از قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس در ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ دولت آلمان نیز در حمایت از انگلیس اجرای موافقتنامه فرهنگی با ایران را که در آبان ۱۳۶۷ امضا شده بود، به حالت تعلیق درآورد. انگلیس می‌کوشید تا با توسعه مسئولیت حمایت از سلمان رشدی به بقیه کشور‌های اروپایی به‌ویژه دو عضو مؤثر آن یعنی آلمان و فرانسه، هم به اعمال محدودیت و فشار علیه ایران از سوی اتحادیه تاکید کند و هم خود را یک جانبه در این مسأله درگیر نسازد، اما نهایتاً این کشور‌ها در مقابل استقامت ایران و پشتیبانی صفوف به هم پیوسته جهان اسلام در حمایت از فتوای امام، مجبور به عقب نشینی شده و سفرای این کشور‌ها که با سروصدا ایران را ترک کرده بودند، یکی یکی و بی‌سرو صدا به جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.


درک عمیق امام(ره)
اکنون با گذشت بیش از سه دهه از فتوای تاریخی امام خمینی(ره)، درک عمیق و نگرش راستین و آینده‌نگری وثیق امام(ره) به روشنی ترسیم شده و نشان داد که امام در قضیه کتاب آیات شیطانی نه فقط سلمان رشدی بلکه سلمان رشدی‌هایی را می‌دیدند که برای هجمه به اعتقادات دینی مسلمانان به نوبت مأموریت‌های خود را به انجام می‌رسانند.
صفوف مسلمانان پس از فتوای ولی امر مسلمین، صرف نظر از مذاهب و زبان و کشورهایشان، موجودیت جامعه اسلامی را به‌عنوان یک امت واحده جلوه گر ساخت و نشان داد که مسلمانان با وجود اختلافات داخلی، هرگاه به‌درستی رهبری شوند می‌توانند به‌عنوان پیشتازان احیای ارزش‌های دینی و مقابله با نفرت پراکنی‌های غرب علیه مسلمانان، ایستادگی کنند. اکنون پس از ۳۳ سال، سلمان رشدی مانده با کابوس مرگ که هیچگاه دست از سر او بر نخواهد داشت. او حالا درس عبرتی برای همه آنانی شده است که به بهانه آزادی، خیال واهی اهانت به اسلام را در سر می‌پرورانند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سلمان رشدی امام خمینی ره آیات شیطانی فتوای امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این جشنواره که عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا(ع) است، ۱۲ نفر از شاعران کودک و نوجوان سروده‌های خود را برای شرکت کنندگان در همایش خواندند.

همچنین در این رویداد از جواد محقق هم تجلیل شد، جواد محقق نویسنده، شاعر حوزه کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار همدانی است که در سال ۱۳۳۳ متولد شده است و از استادان برجسته و به نام کشور هستند.

کتاب های هم سرو هم صنوبر، باران بهانه بود و صحن حرم با موضوع امام رضا(ع) از جمله آثار این هنرمند برجسته است.

رونمایی و نقد کتاب این لحظه‌ها را دوست دارم از خانم مریم زرنشان نویسنده همدانی از دیگر برنامه های این جشنواره ملی است.

موضوع این کتاب نیز درباره امام رضا(ع) است، خانم زرنشان هم نویسنده و هم شاعر هستند که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند.

این جشنواره ملی از جمله برنامه‌های جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است که به مناسبت دهه کرامت در همدان برگزار می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • اسبقیان: فدراسیون شطرنج با حضور پریدر در مسیر رو به رشدی قرار گرفته/ آرامش خوبی در این رشته حاکم است
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • عبرت‌های بابک برای اکبرها
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • منصوری: در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم روندی رو به رشدی داریم