Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم روستاهای اراضی و باغ ملک شهرستان مبارکه در روز تاسوعا و عاشورا با طبق‌های نذری بر روی دست از عزاداران اباعبدلله الحسین(ع) پذیرایی می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، تاسوعای حسینی که می‌رسد همه کسب‌وکارهای خود را جمع می‌کنند، لباس مشکی‌هایشان را بر تن می‌کنند و سربندهای یاحسین(ع)، یا ابالفضل(ع) فرزندانشان را می‌بینند و از این خیابان به آن خیابان و از این کوچه به آن کوچه برای عرض ارادت با قافله‌های عزای حسین(ع) همراه می‌شوند تا بگویند با وجود گذشت سال‌های طولانی هیچ چیز از غم آنچه بر سیدالشهدا(ع) و خانواده‌اش گذشت کم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز همچون سالها که همه در سوگ از دست دادن دردانه برادر اباعبدلله الحسین(ع) جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند شهرها و روستاها همه در سوگ او آداب دیرینه خود را برپا می‌دارند. از جمله این محل‌ها روستاهای اراضی و باغ ملک از شهرستان مبارکه است. در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نقل است که از سال‌های دور که قدمت این به حدود 300 سال می‌رسد و طبق گفته ساکن سالمندی که موهای خود را در این سالها در عزای حسین(ع) سفید کرده است برخی رسوم ویژه تاسوعا و عاشورا به هفت پشت مردم این روستاها بازمی‌گردد.

همه چیز از روز هشتم محرم و بعد از آن از روز تاسوعا از روستای اراضی آغاز می‌شود، روزی که همه در مجاورت حسینیه معروف روستای اراضی نذرهای خود را قربانی می‌کنند تا در روز تاسوعا با پخت نذرهایشان در میان مردم و عزاداران سیدالشهدا(ع) توزیع کنند.

در روز تاسوعا میزبانی از روستای اراضی آغاز می‌شود، پس از آنکه جوانان و مردم با دسته عزاداری و با تبلت‌ها و زنجیرهایشان راهی حسینیه این روستا شدند  نوبت آن می‌شود که به سمت روستای باغ ملک حرکت کنند، مردم اراضی در محلی در خطی مرزی میان دو روستا به استقبال مردمان باغ ملک می‌روند، امروز نوبت پخت غذا و پذیرایی اراضی‌ها از باغ ملکی‌ها است. بعد از آن دیگر تفاوتی ندارد که فلان نفر اهالی روستای اراضی است یا باغ ملک است، همه برای عزای حسین یکسان و اهالی یک محل‌اند.

کدام سنت‌ها و عزاداری‌های عاشورایی به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند؟ + فیلم برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در تاجیکستان عزاداری هیئت‌های مذهبی در هیئت هارونیه اصفهان برگزار شد

با هم به سمت حسینیه روستای اراضی به راه می‌افتد، مردم که از روز قبل اقدامات مرتبط به طبخ و آماده‌سازی غذاهایشان را انجام داده بودند، در طبق‌هایی آماده سینی‌های غذا را برای میزبانی از عزاداران روستای مجاور و سایر مردم بر روی دست‌ها می‌گیرند و وارد حسینیه می‌شوند.

اینجا نذری برای همه آنها که هستند و حتی آنانی که نیستند تهیه شده است. مردمان این روستا عقیده دارند در سالهایی که وضع معیشتشان مناسب نبوده این نذر بر حسین(ع) و خاندان او بوده که رزق‌شان را چندبرابر کرده است، به همین خاطر رزق رسیده از ارباب را برای پذیرایی دلدادگانش بر روی دست‌ها می‌گیرند و به میان مردم و جمعیت می‌آورند. به روز عاشورا که می‌رسد همین رسم اینبار به میزبانی باغ ملکی‌ها اجرا می‌شود و این روز پرغم با گریه بر حسین(ع) در روستای باغ ملک به پایان می‌رسد.

در ادامه می‌توانید فیلم و گزارش تصویری این میزبانی معنوی را مشاهده کنید:

انتهای پیام/163/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستای اراضی روز تاسوعا باغ ملک روی دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار رشتخوار گفت: ضروری است که شورائیان از اختلافات و دخالت دادن تفکرات سیاسی در کار شوراها پرهیز کنند.

حسین باهوش، ۱۱ اردیبهشت با حضور در جمع شوراهای اسلامی شهرستان گفت: امروزه عرصه، عرصه خدمتگزاری است، شوراهای اسلامی تنها نهادی هستند که بدون هیچ چشم داشتی و دریافت هزینه‌ای برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ شأنی بالاتر از خدمت کردن به مردم برای ما نیست، بیان کرد: از تمامی اعضای شوراهای اسلامی تقاضا داریم برای توسعه و آبادی شهرستان رشتخوار کمک کنند.

فرماندار رشتخوار تأکید کرد: شوراها نباید در محیط‌های شهر و روستا به صورتی عمل کنند که موجب ایجاد مشکلات شوند بلکه آنان باید مشکلات مردم را رفع و پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه شورائیان از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما از اعضای شورای اسلامی و دهیاران اجرا و پیگیری طرح نهضت ملی مسکن است که تاکنون این طرح بیش از ۲۹۱۱ نفر در شهرستان‌ متقاضی داشته است.

باهوش با اشاره به اینکه برای پیشرفت و توسعه شهرستان تاکنون زحمات بسیاری کشیده شده است، یادآور شد: در روستاهای براکوه، کت و سعادت‌آباد زمین‌های نهضت ملی مسکن تعیین و واگذار شده و در روستاهای فتح‌آباد، نوق، درریز، چاهشورک جنگل و تعدادی از روستاهای دیگر این طرح در دست اقدام است.

فرماندار رشتخوار همچنین به اقدامات انجام شده در خصوص پروژه باند دوم محور رشتخوار اشاره و اذعان کرد: قطعه ۷ پروژه باند دوم از مسیرهای مختلفی پیگیری شده است و در جلسه‌ای که با معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور مسئولان‌ استانی و شهرستانی در تهران برگزار شد قول پیگیری چندماهه اخذ شد و همچنان تا تحقق موضوع پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه همچنین قطعه ۹ این پروژه هم با سرعت در حال انجام است، ادامه داد: در حوزه اشتغال و کارآفرینی از چند ماه آینده اتفاقات خوبی در شهرستان رشتخوار رقم خواهد خورد و با راه‌اندازی شرکت‌های فولادی شاهد این موضوع خواهیم بود.

فرماندار شهرستان رشتخوار، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی علاوه بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی داشته باشند، زیرا اگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کاهش پیدا کند به مراتب نارضایتی‌های مردمی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان به حل و فصل کردن مشکلات توسط شوراها در سطح روستا، داشتن رویکرد فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی، برگزاری بازی‌های بومی محلی در روستاهای دارای ظرفیت و ... تأکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است