Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@00:01:48 GMT

تاسوعای حسینی؛ از همایش سقا دار بادرود تا جغجغه زنی در ابیانه + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۲۵۴۵

تاسوعای حسینی؛ از همایش سقا دار بادرود تا جغجغه زنی در ابیانه + تصاویر

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، روز تاسوعا به احترام حضرت ابوالفضل (ع) در اقصی نقاط میهن اسلامی ایران و به احترام مقام علمدار کربلا با رسوم مختلف و سنتی برگزار می‌شود.

در نطنز نیز هیأت ابوالفضل حسینی مرکز شهر از صبح آماده عزاداری می‌شود و هیأت خود به حسینیه ارشاد رفته و به‌عنوان مهمان در آن مکان عزاداری کرده و در ادامه به محل هیأت حسینی حاجی‌ها می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مکان در استقبال از هیأت گوسفند و شتر قربانی می‌کنند و در ادامه هیأت در سطح شهر به عزاداری پرداخته تا نماز ظهر تاسوعا در حسینیه مرکز شهر اقامه شود.

 

 

در شهر بادرود نیز صبح امروز همایش بزرگ سقا در مرکز هیأت حضرت ابوالفضل این شهر برگزار شد و مداحان به مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی پرداختند.

در آستان مقدس آقا علی عباس هم همایش بزرگ عباسیون با حضور هیأت‌های مذهبی در حرم مطهر برگزار شد.

 

 

 

 

 سنگ‌زنی یا کرب زنی که مشابه جغجغه زنی است یکی از روش‌های عزاداری است که اجراکنندگان این مراسم در حین خواندن مرثیه در سوگ امام حسین (ع) همراه با ریتم خاص نوحه، با زدن دوتکه چوب دایره‌ای شکل به یکدیگر همراه با حرکت‌های همگون و ریتمیک به عزاداری می‌پردازند.

 

گر چه وجه اشتراک این مراسم در تمامی نقاط استفاده از دوتکه چوبی است که به هم می‌زنند اما در اجرا و زمان آن تفاوت‌های قابل‌توجهی به چشم می‌خورد.

 

پیر و جوان یک جفت جاغجاغا در دست گرفته‌اند و آماده حرکت دسته هستند، این مراسم بسیار باشکوه و زیبا است و دسته به‌طرف میدان پالیزا حرکت می‌کند.

نوحه‌خوان‌ها نیز همچون گذشته و با همان لحن قدیمی نوحه جاغجاغا را می‌خوانند و این دسته در سطح روستا باشکوه هرچه‌تمام‌تر حرکت می‌کند.

 

در این هنگام در میدان پالیزا، جاغجاغا زنی برای لحظاتی توقف می‌کند تا مردم این محله به پخش نذورات خود بپردازند، نوحه‌خوان‌ها برای درگذشتگان محل فاتحه تمنّا می‌کنند.

 

 

دسته جاغجاغا زنی مجدداً به سمت محله یسمون برمی‌گردد و پس از عبور از کوله باغی به سمت بالا و محله پخونگاه حرکت می‌کند، هر جا صاحبان عزا نشسته‌اند توقف می‌کند و قرائت فاتحه و حرکت مجدد، دسته پس از عبور از پخونگاه از مسیر راسته به سمت زیارت حرکت می‌کند،جاغجاغا زنی در زیارت هم بسیار باشکوه است.

 

 

مردم دور تا دور حوض زیارت به‌صورت منظم می‌ایستند و با نوحه‌خوانی و بحر طویل زیبا که می‌خوانند این مراسم را در این محل عرفانی باشکوه‌تر جلوه می‌دهند، پس از خروج از زیارت مجدداً به سمت مسجد جامع حرکت و به محله یوسمون برمی‌گردند و جاغجاغا زنی به پایان می‌رسد.

 

 

روز تاسوعا نخل پوشش قرمز و طلایی‌رنگ دارد؛ نخل را از مسیر تعیین‌شده به سمت پالیزا حرکت داده سپس به محله یسمون و در ادامه به پخونگاه و عبور از کوله علی صادق و سپس از مسیر راسته به حسینیه جایگاه نخل می‌رسند، در روز تاسوعا نخل از ابتدای حرکت تا برگشت بدون توقف است.

 

 

انتهای پیام/63025/ق/

منبع: فارس

کلیدواژه: محرم نطنز بادرود ابیانه سقا جغجغه زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین

ایسنا/هرمزگان امروز هیأت تجاری و اقتصادی استان هرمزگان در سومین روز از سفر خود از نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه چین بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان امروز، ۸ اردیبهشت در این بازدید با اشاره‌ به اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای شهر شیشه هرمزگان گفت: نیاز است به موازات امور زیربنایی شهر شیشه، صنایع پایین دستی این صنعت بزرگ نیز در استان راه‌اندازی شود و امروز فعالان تجاری و اقتصادی هرمزگان در نمایشگاه صنعت شیشه کشور چین با تکنولوژی روز دنیا جهت ایجاد طرح‌های پایین دستی این صنعت آشنا شدند.

وی حضور شرکت‌های ایرانی دراین نمایشگاه را مزیت خوبی دانست و افزود: شیشه فلوت کاوه، شیشه اردکان و شیشه سهند در این نمایشگاه بین‌المللی درکنار رقبای خود حضور داشتند و فرصت مناسبی برای هیأت تجاری هرمزگان جهت مذاکرات فراهم شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • روز خوش استقلال و پرسپولیس