Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@07:10:31 GMT

نقش عشق محرم بر قلب شهر

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۲۵۹۳

نقش عشق محرم بر قلب شهر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهر در راستای انتقال یک پیام و مفهوم امری است که در غالب کشورها از آن بهره برده می‌شود. استفاده از این امکان در کشور ما، در قالب دیوارنوشت و بیلبورد سابقه‌ای طولانی دارد. با این حال «دیوارنگاره» در ایران امری نوپا است که در میدان ولی عصر (عج) بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مکان به تناوب و بر اساس مناسبت‌های تقویمی، دیوارنگاره‌ها در معرض دید مردم قرار می‌گیرند. آثار هنری با موضوع محرم، موضوع ثابت دیوارنگاره میدان ولی عصر (ع) است که هر بار با شکل و شعاری متفاوت رونمایی می‌شود. در این گزارش نگاهی داریم به دیوارنگاره های محرمی این میدان در پنج سال گذشته.

دل به دریا زده مدافع حرمی

سال ۹۷ دیوارنگاره میدان ولی عصر (ع) تلفیقی نمادین بود از مفهوم ایثار شهدای کربلا و مدافعان حرم. این اثر با عنوان «دل به دریا زده مدافع حرمی» با نقاشی حسن روح الامین و شعر پویا سرابی آماده شد. روح الامین شمایل حضرت عباس (ع) به عنوان علمدار و سقای کربلا را در حالی ترسیم کرد که بخاطر امام حسین (ع) و یاران ایشان وارد فرات شده است. شعر «دل به دریا زده مدافع حرمی» اشاره‌ای گویا به رشادت حضرت عباس (ع) دارد؛ در عین حال گویای امتداد ایثار ایشان توسط مدافعان حرم است.

الحسین یجمعنا

در سال ۹۷ و در آستانه اربعین حسینی دیوارنگاره میدان ولی عصر (ع) با عنوان «الحسین یجمعنا» و شعار «بر محور عشق حسین (ع) در اتحادیم» رونمایی شد. این اثر اشاره به راهپیمایی عظیم و بی‌مثال اربیعن داشت که همه عاشقان امام از سراسر دنیا را گرد هم می‌آورد. در پیشانی تصویر، بارگاه مطهر ایشان قرار دارد و جمعیت مشتاق، اطراف آن دیده می‌شود. پرچم‌ها نشانه‌ای هستند از تنوع ملیت‌هایی که دل در گرو عشق ایشان دارند. استفاده از آسمان صاف و آبی در انتهای تصویر، علاوه بر زیبایی شناسی، تاکیدی است بر رسیدن روزهای روشن با استعانت از امام حسین (ع).

علم نمی‌افتد

یک سال بعد دیوارنگاره میدان ولی عصر (ع) با عنوان «قسم به دست‌های عمو علم نمی‌افتد» طراحی و آماده شد. این اثر در راستای پویش «در لشکر حسینیم» قرار داشت و ایده آن برگرفته از لحظه های پس از شهادت حضرت عباس (ع) است. زنان بر پیشانی تصویر قرار دارند و مقابل لشکر یزید ایستاده اند. پرچم سبز در دست زنی افراشته است و کودکی او را همراهی می کند. این دیوارنگاره ایستادگی حضرت زینب (س) در برابر لشکر کفر و مجاهدت ایشان برای افشای آن ها را هم یادآوری می کند. در عین حال تاکیدی است نمادین بر نقش زنان امروز برای مقابله با جور و ستم.

الحسین یجمعنا

در این سال بار دیگر شعار «الحسین یجمعنا» محور طراحی دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) همزمان با اربعین شد. این بار اما تصویر متفاوت از سال قبل بود و جمعیتی را نشان می داد که از دروازه ای مزین با نام ابا عبدالله الحسین (ع) به سمت کربلا عبور می کنند. در این اثر بر سختی راه و عشق برای رسیدن به مقصد تاکید می شود؛ آن هم با نمایش بیابانی که غرق در گرما است. این بار هم پرچم کشورهای مختلف نشانه ای است از دلدادگی مردم سراسر جهان به امام حسین (ع) و وحدت مسلمان ها با رمز نام ایشان. زیر جمله «الحسین یجمعنا» یک شعر هم به چشم می خورد: « حب الحسین یجمعنا شد شعار ما ، در خمیه حسین (ع) یکی شد زبان ما».

ما ملت امام حسینیم

دیوارنگاره سال ۹۹ با جمله معروف شهید حاج قاسم سلیمانی آماده شد :«ما ملت امام حسینیم». این اثر با گرافیک سینا رعیت دوست بی نیاز از هر گونه شرح ِتصویری بود و جمله، همه مفهوم را در خود جا داشت. این عنوان با یک جمله تکمیل می‌شد:«باید تمام زندگی ام مثل او شود». سازندگان اثر، از ظرفیت جامعه پس از شهادت سردار سلیمانی بهره بردند و تاکید ایشان بر لزوم استعانت از امام حسین (ع) را سرلوحه طراحی دیوارنگاره قرار دادند.

در مصاف

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی دیوارنگاره دیگری رونمایی شد با عنوان «درمصاف» با نقاشی حسن روح الامین. شعارش این بود: «پشت به پشت و صف‌شکن / ‏کیست حریف تن به تن». این اثر، نمایش قدرت و شجاعت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است که برای رسیدن به آب، لشکر دشمن را از پا در می‌آورند. «در مصاف» یادآور برادری این دو شخصیت بزرگوار هم هست و معنایی مهم در دل خود دارد. در عین حال تاکیدی است بر لزوم حفظ برادری در جامعه امروز.

برسان سلام ما را

دیگر دیوارنگاره سال ۹۹ با عنوان «برسان سلام ما را» همزمان با اربعین در معرض دید مردم قرار گرفت. این اثر ارتباطی مفهومی با دیوارنگاره «ما ملت امام حسینیم» داشت. این بار به جای جمله شهید سلیمانی، تصویر ایشان در کنار ابومهدی المهندس قرار داشت. این دو رفیق را در شب بارانی و دل انگیز حرم امام حسین (ع) می‌بینیم که کبوتران اطراف آن‌ها، حکایت از شهادت‌شان دارد. شعار دیوارنگاره یعنی «گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوئیم» تاکیدی است بر زنده بودن و پویایی مکتب شهید سلیمانی.

امان نامه

عنوان دیوارنگاره محرمی میدان ولی عصر (ع) در سال ۱۴۰۰ ، «امان نامه» نام داشت؛ با شعار «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی» ( هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت). این جمله معروف حضرت ابوالفضل (ع) است که ولایتمداری ایشان را نشان می‌دهد. او برای یاری امام حسین (ع) و اسلام جان خود را نثار کرد و علم را بر زمین نگذاشت. آن چه در نقاشی حسن روح الامین مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رشادت حضرت عباس (ع) و وحشتی است که در دل دشمن انداخته؛ تصویری نمادین و دلپذیر از غلبه ظلم بر جور.

مرا دریاب ارباب

دیوارنگاره ماه محرم امسال باز هم کاری است از حسن روح الامین. او در این اثر به «کمک و دستگیری» امام حسین (ع) اشاره می‌کند و برای بیان این مفهوم از موضوع توبه حر استفاده کرده تا بگوید آغوش امام (ع) بر روی همه گشوده است. در کنار این طرح، شعار«ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» نقش بسته که بیتی از یک مداحی است و مضمون آن هم طلب دستگیری همه ما از امام (ع) است.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1659532

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هنرمندان محرم عاشورا اربعین حسینی دیوارنگاره میدان ولی عصر حسن روح الامین الحسین یجمعنا حضرت عباس امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مس با محرم دربی استان را هم نباخت

مس رفسنجان با هدایت محرم نویدکیا دربی استانی کرمان را هم نباخت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تیم‌های مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان از ساعت 17:45 امروز (چهارشنبه) در چارچوب دیداری از هفته بیست‌وپنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر در ورزشگاه شهدای صنعت مس به مصاف هم رفتند که در پایان بازی دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند.

سعید سحرخیزان در دقیقه 28 روی ارسال تورس تک گل میهمان را وارد دروازه حریف کرد تا در این فصل برای تیمش هفت گل به ثمر رسانده باشد.

فرشید باقری در دقیقه 60 روی ارسالی از نقطه کرنر موفق به گشودن دروازه محمدرضا اخباری و ثبت گل مساوی نارنجی‌پوشان شد.

سیدرضا مهدوی قضاوت این مسابقه را برعهده داشت که به سجاد شهباززاده و فرشید باقری از رفسنجان و علیرضا کوشکی از گل‌گهر سیرجان کارت زرد نشان داد.

دیگر خبرها

  • معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
  • مس با محرم دربی استان را هم نباخت