Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارگردان سینما گفت: دلیل ساخته نشدن فیلم‌ها با محوریت قیام امام حسین (ع) بخاطر این است که اینگونه آثار در زمره آثار تاریخی و حماسی به حساب می‌آید که از نظر اقتصادی ساخت اینگونه فیلم‌ها نیاز به اعتبار و سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

دانش اقباشاوی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص فضای آثار سینمایی مربوط به ایام محرم گفت: اگر از ابتداسینما ایران این گونه آثار را بررسی کنیم به چند مورد برمی‌خوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونه اول فیلم‌های مستند گونه است مانند مستند آقای «تقوایی» در اربعین سال ۴۸ یا ۴۹ ساخته شده است؛ که آئین‌های عزاداری را بررسی می‌کند.

وی افزود: به عقیده من بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت دفاع مقدس وهشت سال جنگ تحمیلی، آثار عاشورایی به دو دسته تقسیم می‌شود. بخش اول آثاری است که در مورد فرهنگ و داستان‌های عاشورا است فیلم‌هایی همچون «روز واقعه»، «رستاخیز» و سریال «مختارنامه» اشاره کرد.

کارگردان فیلم هیهات تصریح کرد: فرهنگی که نزد نیروهای ایران که برخواسته از فرهنگ عاشورا امام حسین (ع) بوده است به ویژه آثار دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را می‌توان در زمره آثار عاشورایی بررسی کرد. همیشه این بحث بوده است که درسینمای عاشورایی آثار کمی ساخته شده است. اما نظر من این است که با اضافه کردن بخش اعظمی از سینما دفاع مقدس به سینمای عاشورایی کم کاری انجام نشده است و دست سینمای ایران از این بابت خالی نیست.

وی ادامه داد: البته گفته فوق به این معنا نیست که دیگر فیلمی نسازیم، بلکه باید از تجریبات پیشین استفاده کرد و از این دریا و اقیانوس مفاهیم خوب و زیربنایی و ازلی، ابدی که در فرهنگ عاشورا مستتر است بهره‌مند شویم و بتوانیم با مخاطب ایرانی و حتی غیرایرانی ارتباط برقرار کنیم.

اقباشاوی در مورد اینکه چرا در سال‌های اخیر اثر قابل ملاحضه‌ای درباره قیام امام حسین (ع) ساخته نشده است، افزود: دلیل ساخته نشدن فیلم‌ها با محوریت قیام امام حسین (ع) بخاطر این است که اینگونه آثار در زمره آثار تاریخی و حماسی به حساب می‌آید که از نظر اقتصادی ساخت اینگونه فیلم‌ها نیاز به اعتبار و سرمایه‌گذاری بالایی دارد وهمچنین سنگین بودن پروژه برای سازنده باعث می‌شود که تولیدهای این حوزه اندک باشد.

وی اضافه کرد: اما یک نکته دیگر هم وجود دارد، بعد از آن مسائلی که برای اثر قابل ملاحظه‌ای همچون رستاخیز که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده بود، رخ داد؛ اقتصاد سینما و فرهنگ ترسید که به این حوزه ورود کند. و می‌توان گفت عمده‌ترین مسائلی که هم سرمایه داران وهم خالقین آثار سراغ تولیدهای عاشورایی نمی‌روند؛ به ماجراهای فیلم رستاخیز بازمی‌گردد.

دستیار کارگردان فیلم رستاخیز در خصوص سرنوشت فیلم رستاخیز تاکید کرد: هم اکنون این فیلم در یک پلتفرم شیعی به نام هلال چنل در حال پخش است. در داخل کشور نیز اپلیکیشن *۷۸۰# اکران این اثر را برعهده دارد.

وی درباره اینکه مدیران سینمایی چه کمکی می‌توانند به رونق این گونه تولیدات داشته باشند؛ اضافه کرد: در موضعی نیستم که بخواهم در این مورد اظهار نظر کنم چون مسئولین ما همگی اهل روضه و تکیه هستند اما به عنوان یک فعال در سینمای ایران عقیده دارم که هرچه شرایط آسان‌تر گرفته شود و مشوق‌هایی برای خالقین وسرمایه گذاران توسط متولیان امر در نظر گرفته شود اتفاقات بهتری رخ بدهد.

کد خبر 594607

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فیلم عاشورایی قیام امام حسین محرم ۱۴۰۱ فیلم رستاخیز فیلم روز واقعه سریال مختارنامه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قیام امام حسین فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۴۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • محمدجواد حسین‌ نژاد؛ بازگشت به آزادی با انگیزه انتقام
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • پایداری هوای قابل قبول برای تهرانی‌ها در یک هفته اخیر
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟