Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور خزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت اقلیمی و کاهش شدید منابع آبی عنوان کرد: باید با توجه به این مشکلات برنامه ریزی کرد تا بتوانیم در کنار حفظ منابع آب و خاکمان، درآمد کشاورزان را نیز مدنظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر ممنوعیت کشت دوم در شهرستان فامنین، گفت: کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی، سیر و سیب زمینی تابستانه ممنوع است و با کشاورزان متخلف بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد می‌شود و تاکنون تعداد ۲۰ کشاورز متخلف که عمدتاً ذرت کار هستند به امور آب شهرستان معرفی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تصریح بر اینکه در صورتی که کشت دوم محدود نشود، وضعیت منابع آبی این شهرستان، به ویژه در زمینه آب‌های زیرزمینی بحرانی خواهد شد؛ افزود: آموزش‌هایی را در راستای افزایش میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین هنم چنین توصیه به محدود کردن کشتهای پر آبر در پیش گرفته‌ایم.

خزایی در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ اشاره کرد و افزود: سطح اجرای آبیاری با نوار تیپ در سال زراعی جاری در شهرستان فامنین بیش از ۳۰۰ هکتار است.

این مسئول با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ هکتار از این سطح مربوط به آبیاری غلات با نوار تیپ است؛ اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ هکتار از کشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و کشت‌های زیر پلاستیکی نظیر هندوانه و خربزه با سیستم آبیاری نوار تیپ آبیاری می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین به میزان هدررفت آب در روش آبیاری بارانی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در فامنین باید استفاده از سیستم آبیاری تیپ به عنوان جایگزینی مناسب در پیش گرفته شود.

کد خبر 5557879

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان فامنین جهادکشاورزی همدان آبیاری نوین محرم 1401 مراسم عزاداری ماه محرم بوشهر ویروس کرونا حسینیه مهر عکس استانها همایش شیرخوارگان حسینی تاسوعای حسینی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه تاسوعا و عاشورا عاشورا اردبیل شهرستان فامنین نوار تیپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری

محمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی شهرستان سامان، گفت: در این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، خاک حاصلخیز، وجود رودخانه زاینده‌رود احتمال وقوع این دو تخلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه باید حافظ آب، خاک و اراضی ملی این مملکت باشند تا آیندگان نیز از این موهبت بهره‌مند شوند، افزود: برخی تخلفات از جمله تغییر کاربری اراضی و احداث ساختمان در باغات، خاک را از بین می‌برد.

موسوی اضافه کرد: احداث ساختمان در باغ‌ها و اراضی کشاورزی نیازمند اخذ مجوز قانونی است و در صورت احداث بنا و ساختمان غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی و شکایت اداره جهادکشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری به مراجع قضایی، این تکلیف بر دوش دادگستری است، که طبق قانون رسیدگی کند.

وی گفت: با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی و اینکه آپارتمان‌های کنونی، متراژ‌های پایینی دارند و انبار‌های مناسب برای نگهداری ادوات کشاورزی و ابزار‌های مورد نیاز وجود ندارد و کشاورز در زمین کشاورزی خود، نیاز به سرپناه کوچکی دارد، نیاز است قانونگذار در خصوص احداث بنا‌های کوچک در اراضی کشاورزی تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید

قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان

موسوی اظهار داشت: تاکنون در مجلس شورای اسلامی، در خصوص احداث بنا در اراضی کشاورزی، قانون مناسبی وضع نشده است و طبق قانون فعلی، بنا‌های احداثی باید تخریب شوند که این مساله می‌طلبد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ساخت بنا‌های مجاز با متراژ معین در باغات، برای انباری تصمیم‌گیری کنند.

وی با تشکر از دادگستری شهرستان سامان و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی، دولتی، حاکمیتی، محلی در این شهرستان، گفت: در این شهرستان در سال‌گذشته روند ارتکاب جرم تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغات ۲۳ درصد و تصرف عدوانی ۲۵ درصد کاهش داشته است.

موسوی با اشاره به اینکه سامان، یکی از شهرستان‌های گردشگری استان است و سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است، بیان داشت: اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان، نگاه ویژه‌ای به شهرستان سامان داشته باشد و تسهیلات اشتغالزایی بیشتری، به متقاضیان واجد شرایط اختصاص دهد.

وی با اشاره به مشکلات برخی از طرح‌های کشاورزی در شهرستان سامان به خصوص دهستان شوراب صغیر اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از طرح‌های کشاورزی در این شهرستان به دلایل گوناگون از جمله خشکسالی، منحل و یا ابطال شدند که باید برای احیا و یا واگذاری مجدد این طرح‌ها به واگذار شوندگان تصمیم گیری شود.

موسوی یکی از مهمترین مشکلات طرح‌های کشاورزی در استان و به خصوص شهرستان سامان را انتقال به دیگری عنوان کرد و ادامه داد: بار‌ها اعلام شده انتقال زمین کشاورزی توسط مستاجر اولیه به دیگران غیرقانونی است و در آینده مشکلاتی گریبانگیر طرفین قرارداد می‌شود و در صورت طرح دعوی، دادگاه طبق مُرِ قانون عمل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • استقبال دانشگاه آزاد از ایده‌های نو در حوزه کشاورزی، دامی و شیلات
  • ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل