Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: هدف امام حسین(ع) در واقعه عاشورا رسیدن به تمدن توحیدی از طریق خروج مردم از جهالت، دستگیری جامعه و قرار دادن آن‌ها در مسیر هدایت بوده است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، با اشاره به حقیقت و هدف این واقعه اظهار کرد: هدفمندی قیام امام حسین (ع) یکی از نکات مهم و ضروری است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن نیز روشمندی باید مورد بررسی قرار گیرد، به این معنا که روش‌های دستیابی به اهداف بررسی شود. طبیعتا امام حسین(ع) در قیام عاشورا هدفی را دنبال می‌کرده و از طرفی روش‌هایی را مورد استفاده قرار می‌داده تا بتواند به هدف خود دست پیدا کند. 

وی افزود: با توجه به سیره اهل بیت(ع) به شکل کامل و به تعبیر کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری، می‌توان دریافت که هدف در واقع ایجاد شرایطی برای دستیابی به تمدن توحیدی بوده است. بنابراین هدف تمام انبیاء الهی و اهل بیت از جمله امام حسین(ع) نیز رسیدن به تمدن توحیدی است تا نگاه جهانی‌سازی که در حوزه دین و توحید وجود دارد تحقق یابد. اما متاسفانه در بسیاری موارد فهم این موضوع بسیار سخت است و گاهی موضوعات در بیان عاشورا به اندازه‌ای تنزل پیدا می‌کند که این موضوع در این واقعه معنایی پیدا نمی‌کند. 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: بنابراین باید همواره توجه داشت که اتفاقاتی که در عاشورا رخ داده برای چنین هدف بزرگ و کلیدی بوده تا به تمدن توحیدی دست پیدا کنیم. تمدنی که در آن رب و الله محوریت قرار دارد؛ به این معنا که ربوبیت خداوند مورد تأیید مردم قرار گیرد. امروزه در تفکر ابلیس که در نگاه اُمانیست تجلی پیدا می‌کند، بیان می‌شود که رب انسان، انسان است، اما ما معتقدیم که رب انسان، الله است و امام حسین(ع) به دنبال فراهم ساختن چنین شرایطی بوده‌ است، به گونه‌ای که تصویری از تمدن کاملا توحیدی ترسیم کند. 

ویژه تصریح کرد: روشمندی قیام امام حسین(ع) برای رسیدن به هدف تمدن توحیدی در راستای خروج مردم از جهالت دینی است و امام حسین(ع) تلاش می‌کند تا شرایطی که  توسط کانون‌های قدرت و ثروتی که در زمینه اجتماعی ایجاد شده و متاسفانه با ظاهری دینی ظهور پیدا کرده‌ است را به مردم بشناساند، زیرا این کانون‌ها به سبب قدرت خود مردم را در جهالت نگه داشته و در واقع مردم به اندازه‌ای در جهل قرار داشتند که دیگر نمی‌توانستند تشخیص دهند که امام حسین(ع)، امام شیعیان است و به تعبیری ایشان را فردی خارج از دین می‌دانستند. از طرفی دیگر یزید را امیرالمومنین می‌دانستند و این بالاترین نقطه جهالت جامعه بود. 

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروز نیز توسط کانون‌های قدرت و ثروت مورد توجه قرار دارد، نگه‌داری مردم در جهالت است. زمانی که مردم جاهل باشند کانون‌های ثروت و قدرت می‌توانند هر کاری انجام دهند و هر شرایطی را ایجاد کنند. لذا در این شرایط امام وظیفه دارد که برای رسیدن به تمدن توحیدی مردم را از جهالت خارج کند. بر این اساس امام حسین(ع) قیام می‌کند تا این جهالت را بشکند و مردم را آگاه کند، همان‌گونه که قرآن نیز بارها در مورد وظیفه انبیاء می‌گوید: «یعلمهم».

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: لذا امام حسین(ع) نیز با قیام خود به مردم می‌فهماند که آن‌هایی که در کانون قدرت قرار دارند، انسان‌های سفاک و خون‌ریز هستند. بنابراین حرکت و قیام ایشان در گام نخست در راستای خارج کردن مردم از جهالت است. از این رو درس بزرگی که امروز می‌توان دریافت این است که لازمه رسیدن به تمدن توحیدی و دنبال کردن مسیر عاشورا، سعی و تلاش در جهت از بین بردن جهالت است. 

ویژه با اشاره به اینکه طبیعتا نتیجه جهالت، ضلالت خواهد بود گفت: امام صادق(ع) در زیارت اربعین می‌فرماید که امام حسین(ع) آمد تا مردم را از ضلالت رهایی بخشد. ضلالت در مقابل هدایت قرار دارد؛ بنابراین قیام امام حسین(ع) در گام نخست در جهت آگاه‌سازی مردم و در گام بعدی هدایت آن‌ها است. پس قیام عاشورا برای هدایت انسان‌ها است، چراکه انسانی که جاهل است نمی‌تواند راه را تشخیص دهد. لذا ابتدا باید آگاه و عالم شود، سپس در مسیری قرار گیرد و پس از آن به هدف و غایت که همان تمدن توحیدی است، برسد. به این ترتیب قیام امام حسین(ع) همراه با نگاه هدایتی عالی در برابر تمام موضوعاتی است که در جامعه گمراه آن زمان شکل گرفته است. 

وی افزود: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که به راحتی نمی‌توان موضوعات عاشورا را تحلیل کرده و از آن‌ها نتیجه‌گیری کرد و تا هنگامی که نگاه هدایتی نسبت به قیام امام حسین(ع) وجود نداشته باشد، نمی‌توان برخی موضوعات را دریافت، اما با توجه به نگاه هدایتی حرکت امام حسین(ع)، درک برخی موضوعات برای ما بسیار راحت خواهد شد. 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام حسین(ع) در تمام مسیر زندگی و قیام خود، مردم و جامعه را در حوزه‌های فردی و اجتماعی، به روش‌های مختلف هدایت می‌کرده‌ است. بنابراین هدف قیام امام حسین(ع) حرکت به سمت تمدن توحیدی و جهانی‌سازی آن است که به دست امام زمان (عج) اتفاق خواهد افتاد و در این راه از طریق خروج مردم از جهالت و آگاهی‌بخشی آن‌ها از تفکر یزیدیان بهره برده‌اند. 

ویژه اضافه کرد: تفکر کسانی مانند یزید و شمر یک ایدئولوژی است و ایدئولوژی آن‌ها را باید در زمان‌های مختلف شناخت. بنابراین راه رفتن در این مسیر بدون امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) امکان‌پذیر نیست. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عاشورا عاشورا و تاسوعا عاشورای حسینی قیام عاشورا كربلا امام حسين ع قیام امام حسین ع قیام امام حسین ع کارشناس مذهبی مردم از جهالت قرار گیرد کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)