Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین سوگواری عاشورا در بزرگداشت مقام والای اسوه صبر و ایثار حضرت امام حسین (ع)در شهر‌ مقدس قم در حال برگزاری است.

جای جای شهر مقدس قم به ویژه آستان سراسر نور بانوی کرامت در روز عاشورای حسینی  حال و هوای دیگری دارد و کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی سید و سالاران شهیدان به پرواز در می‌آورد،

دلدادگان ساحت مقدس اهل بیت (ع) در قالب هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) آمده اند تا این مصیبت عظیم را به بانوی کرامت (س) تسلیت بگویند و با قطره اشکی دل و دیده را به نور عترت و عصمت روشن کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوگواران در این روز حزن انگیز  با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر، و توزیع نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

امروز طنین ندای لبیک یا حسین (ع) و لبیک یا ابالفضل العباس (ع) در گوشه گوشه شهر قم به گوش می‌رسد.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مساجد به ویژه مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، تکایا و مساجد، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع معظم تقلید در حال برگزاری است و سخنرانان در این مجالس به مناقب سیدالشهدا (ع) و به تبیین پیام نهضت عاشورا می‌پردازند.

دهمین روز از محرم سال۶۱ هجری قمری، امام حسین (ع) و یارانشان با لبانی تشنه‌تر از کویر تا آخرین قطره خون خود جنگیدند تا حقانیت اسلام و اهمیت نماز را در تاریخ ثبت کنند. این جنگ با سپاه یزید به فرماندهی عمر بن سعد در صحرای کربلا و در ظهر همان روز پس از به جا آوردن نماز ظهر به امامت امام حسین (ع) میان سپاه اسلام و کوفیان شدت بیشتری گرفت. پس از شهادت امام حسین (ع) سر ایشان را به نیزه کردنند و بر جنازه‌هایشان با اسبان خود تاختند. از این واقعه تلخ و بی‌رحمانه عاشورا سال‌های زیادی می‌گذرد، اما شوق عزاداری مسلمانان هر سال بیشتر از قبل است.

مروری بر سبک زندگی حسینی

حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  ما ضمن عرض تسلیت به مناسبت عاشورای حسینی در خصوص سبک زندگی امام حسین (ع) گفت:امام سوم شیعیان در تمام سال‌های زندگی پربرکتشان سبک زندگی اسلامی توام با آزادیخواهی و عدالت را ارائه می‌کنند.

او افزود: با بررسی در سیره زندگانی امام حسین (ع) می‌بینیم که ایشان در برهه‌های مختلف زندگی از  کودکی تا بزرگسالی در نقش‌ پسر، پدر، همسر، برادر، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند که می توان از هر فصل زندگی ایشان  یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.

این کارشناس مذهبی  عنوان کرد: حسین (ع) مهربان ترین بودند همان طور که در حدیث کساء آمده است وقتی وارد خانه می‌شوند،با ادبیاتی پر مهر و عطوفت  عنوان می‌کنند: «بوی بهشت و بوی جدم می‌آید»  پدربزرگ ایشان حضرت ختمی مرتبت در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع)نسبت  می‌دهند: «تو شافع امت و پرچمدار منی». حضرت زهرا(س) خطاب به امام حسین(ع)می‌گویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی». این ادبیات اگر در زندگی‌ها حاکم و جاری شود، بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به روابط محکم خواهر و برادری امام حسین(ع) اضافه کرد: حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان  و غمخوار یکدیگر هستند که حضرت زینب(س) در زمان ازدواجشان شرط می‌کنند که من هر روز باید برادرم را ببینم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونه‌ای است که زینب (س) تا دم شهادت هم برادر را همراهی می کند و در گودال قتلگاه  بالای سر او می‌ایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو می‌کند.


حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ می‌کنندتا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمی‌زدند و به او اقتدا می‌کردند و مردم ایشان را تحریک می‌کردند که تو خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمی‌کردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آن‌ها نشان می‌دادند.


او ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونه‌ای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.


این کارشناس مذهبی بیان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، حضرت زهرا (س) برای سلامتی ایشان روزه نذر می‌کند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آن‌ها می‌آید، غذایشان را به آن‌ها می بحشند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمی‌شود؛ این‌ها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را می‌رساند.


او افزود: زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود می‌روند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعه‌ای آب هم نمی‌نوشند، این نشان می‌دهد که تربیت از درون خانواده شروع می‌شود و آن‌ها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.


حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از سیدالشهداء(ع) گفت:در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت همراه باشد، در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفی‌ترین صحنه‌ها اتفاق می‌افتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمی‌کنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزو‌ها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگ هایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از خانواده و دین دفاع کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که امام حسین(ع)الگوی کامل  برای زندگی فردی، اجتماعی و روش‌های اخلاقی، عبادی و سیاسی  است ،تاکید کرد:خانواده ها در جوامع اسلامی باید برنامه های زندگیشان را بر مبنای سبک زندگی حسینی تنظیم کنند، چرا که زندگی حسینی عاقبت بخیری انسان را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار امام حسین(ع) الگوبرداری شود، ادامه داد:امام حسین (ع) سرش را در راه حق داد و تمام هستی خود را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بودند و فقرا را اطعام می‌کردند و هر کسی گرفتار می‌شد، نزد ایشان برای حل مشکل می‌آمد،

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم ۱۴۰۱ عاشورای حسینی حجت الاسلام موسوی کارشناس مذهبی امام حسین ع زندگی حسین سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت

هادی محمودنژاد گفت: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاورد‌هایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: از جمله پروژه‌هایی که رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

محمودنژاد با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است، افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • در بازی تراکتور - استقلال همه ضرر کردند؛ به جز رقیب سرسخت حسین حسینی!
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند