Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: روز عاشورا را که می‌شود عرش و فرش برای مظلومیت امام‌حسین (ع) اشک می‌ریزند و عزاداری می‌کنند. در این میان برخی معابر شاهد تجمع عزاداری دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی هستند. در واقع در هر منطقه یک معبر مرکز عزاداری در روز عاشورا می‌شود و عزداران حسینی هر کجا که باشند خود را به آنجا می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابان ۱۷ شهریور در جنوب شرق تهران هم روز عاشورا حس و حال عجیبی به خود می‌گیرد. نخل‌گردانی، علامت‌کشی، اجرای آیین گل‌مالی و شاه‌حسین گویان از معروف‌ترین عزاداری‌ها درخیابان ۱۷ شهریور است. خیابان ۱۷ شهریور از بزرگراه بعثت در منطقه ۱۵ آغاز می‌شود و به میدان خراسان در منطقه ۱۲ متصل می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

معروف‌ترین نخل گردان‌ها

یکی از هیئت‌هایی که در روز عاشورا به خیابان ۱۷ شهریور می‌آیند هیئت یزدی‌ها و کاشانی‌های مقیم تهران هستند. این هیئت‌ها مسیر خود را از ابتدای خیابان ۱۷ شهریور آغاز می‌کنند و در نهایت به میدان خراسان می‌رسند. یکی از مراسم‌هایی که شهروندان به خاطر آن در روز عاشورا به خیابان ۱۷ شهریور می‌آِیند مراسم «نخل‌گردانی» یا «نخل‌برداری» است که بیشتر این مراسم توسط هیئت‌های یزدی‌ها و کاشانی‌های مقیم تهران انجام می‌شود. نخل‌گردانی یا همان حمل تابوت چوبی نمادی از شهادت امام حسین(ع) است. در روز عاشورا می‌توانید تجمعی از هیئت‌های یزدی‌ها، کاشانی‌ها و شاهرودی‌هایی را ببینید که از معروف ترین نخل گردان‌های ایران هستند.

علامت‌کشی به سبک جوانان منطقه ۱۵

جوانان و نوجوانان به سبک عزاداری خاص از جمله «علامت‌کشی» یا «علم کشی» علاقه دارند. بیشترین تجمع در روز عاشورا در خیابان ۱۷ شهریور مربوط به جوانان و  هیئت‌های منطقه ۱۵ است که «علم» حمل می‌کنند. یکی دیگر از سنت‌های عزاداری در خیابان ۱۷ شهریور «ادای احترام علم‌ها» به مساجداین خیابان است. در این سنت، شخصی که علم بر روی دوش او است از کنار هر مسجدی که رد می‌شود، روبروی مسجد می‌ایستد و علم را حرکت می‌دهد و ادای احترام می‌کند و در نهایت این علم‌ها در میدان خراسان روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و به یکدیکر ادای احترام می‌کنند.

گل‌مالی به سبک اقوام لر و لک

در روز عاشورا در خیابان ۱۷ شهریور تا چشمتان کار می‌کند عزادارانی را می‌بینید که لباس‌ها و سر و صورت خود را «گل مالی» کرده‌اند. این سبک عزاداری مربوط به مردم «لر» و «لک» است که در سوگ عزیزان خود انجام می‌دهند و این سنت به مراسم عزاداری امام حسین (ع) هم رسیده است. گاهی اوقات در خیابان ۱۷ شهریور دسته‌های عزاداری را می‌بینید که عزاداران تمام قد در گل فرو رفته‌اند و از صبح عاشورا تا شب شام غریبان در همین وضعیت هستند. این دسته‌های عزاداری ظهر عاشورا پشت سر هم در تقاطع «تیر دوقلو» در خیابان ۱۷ شهریور تجمع می‌کنند.

هیئت شاه‌حسین‌گویان

یگی از زیباترین مراسمی که در خیابان ۱۷ شهریور تجمع می‌کنند می‌توان دید مراسم «شاه حسین گویان» است که توسط هیئت‌های آذری‌های مقیم مرکز انجام می‌شود. به این مراسم «شاخسی» کوتاه شده «شاه حسین» می‌گویند. شاخسی در اصل یک رژه نظامی است که در آن عزاداان نوعی چوب یا شمشیر را در دست می‌گیرند و آن را از زمین تا فرق سر خود حرکت می‌دهند وقتی چوب به زمین نزدیک می‌شود همگی با صدای بلند می‌گویند «شاخسی» به معنای «شاه حسین» و وقتی چوب یا شمشیر به سرشان نزدیک می‌شود همگی می‌گویند «واخسی» به معنای «وای حسین». اکثر آذری‌های مقیم تهران در روز هر منطقه‌ای باشند برای دیدن این نوع عزاداری خود را به خیابان ۱۷ شهریور می‌رسانند.

شکوه بندگی در ظهر عاشورا

هیئت‌های عزاداری در خیابان ۱۷ شهریور به لحظات ملکوتی اذان ظهر نزدیک که می‌شوند، در بخشی از خیابان می‌ایستند و نماز جماعت برپا می کنند. شکوه این مراسم در جایی که شهروندان عادی هم با این هیئت‌ها متحد می‌شوند و به نماز می‌ایستند دوچندان ‌می‌شود. تجربه خواندن نماز جماعت در ظهر عاشورا آن هم زیر سقف آسمان تصویر شکوه بندگی عزاداران حسینی است.

کد خبر 696359 برچسب‌ها محله تاسوعای حسینی عاشورا همشهری محله منطقه ۱۵ ماه محرم - اربعین ماه محرم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله تاسوعای حسینی عاشورا همشهری محله منطقه ۱۵ ماه محرم اربعین ماه محرم خیابان ۱۷ شهریور شاه حسین گویان روز عاشورا نخل گردانی ظهر عاشورا علامت کشی منطقه ۱۵ هیئت ها گل مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه عاشورا  با اشاره به اینکه از ۸ الی ۱۴ اردیبهشت ماه هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران است و برنامه‌های مختلفی در سطح سپاه استان برگزار می‌شود گفت: دیدار بانماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، تجلیل از معلمان نمونه و اندیشه ورز، برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، حضور در حوزه‌های علمیه، فراخوان آثار مرتبط با شهید مطهری، برگزاری زنگ سپاس در مدارس، پویش مطهر و تجلیل از هادیان سیاسی از برنامه‌های این هفته است.

حجت الاسلام سرایی افزود: دوره‌های عقیدتی سیاسی ما می‌تواند، بسیاری از مشکلات  جوانان را حل کند،مابرای سربازان عزیز برنامه‌های عقیدتی داریم چرا که این ها ذخیره اسلام و انقلاب هستند وآموزش‌های قرآنی و عقیدتی در سپاه نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری شخصیت بی نظیری بود که آثار و تفکرات او در جامعه ما ساری و جاری است اظهار داشت: دعوت از مربیان و هادیان و قاریان قرآنی و فرهنگی با هدف تبیین آثار استاد شهید مطهری و نیزاشنایی با مبانی و اعتقادات دینی در بین پاسداران ما بسیار ارزشمند است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا تصریح کرد: باید موضوع خود سازی را با حضور عالمان اثر گذار درسپاه ادامه دهیم، سپاه پاسداران تمام تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را تبیین می‌کند و هر قدر این باور‌های درونی پاسداران و اعتقادانشان قدرتمند شود حضور در میدان اثر گذارتر خواهد بود و دشمنان را مایوس خواهد کرد.

استاد آیت الله مطهری ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به دست گروه جنایتکار فرقان به شهادت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • برگزاری مراسم کهن بیل گردانی در شهر نیم‌ور
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • اینجا صدا جان می‌گیرد
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • رضا درویش تا پایان فصل ماندنی شد
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • حدادی: به واگذاری پرسپولیس به ۶ بانک خوش‌بین هستم
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم