Web Analytics Made Easy - Statcounter

 از حضرت زینب(س) نقل شده است که فرمودند: در شب عاشورا، نصف شب به خیمه برادرم حضرت عباس(ع) رفتم و دیدم جوانان بنی هاشم به دور ایشان حلقه زده بودم و ایشان مانند شیر ضرغام با آن ها سخن می گفتند و به آن ها می فرمودند:« ای برادرانم و ای پسر عموهایم! فردا هنگامی که جنگ شروع شد، نخستین کسانی که به میدان رزم می شتابند، شما باشید تا مردم نگویند: بنی هاشم جمعی را برای یاری خواستند، ولی زندگی خود را بر مرگ دیگران ترجیح دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

جوانان بنی هاشم پاسخ دادند:«ما مطیع فرمان شما هستیم.»

حضرت زینب(س) فرمودند:« از آن جا به خیمه حبیب بن مظاهر رفتم و دیدم با یاران غیر بنی هاشم جلسه مذاکره تشکیل داده اند و به آن ها می گویند:« فردا وقتی که جنگ شروع شد، شما پیشقدم شوید و نخست به میدان بروید و نگذارید که یک نفر از بنی هاشم، قبل از شما به میدان برود، زیرا که بنی هاشم، سادات و بزرگان ما هستند.»

اصحاب گفتند:« سخن شما درست است» و به آن وفا کردند.

خواب دیدن امام حسین(ع)

هنگام سحر شب عاشورا، امام حسین(ع) اندکی خوابید و بیدار شد و به حاضران فرمودند:در خواب دیدم، سگانی به من روی آوردند تا مرا بدرّند، در میان آن ها سگی دو رنگ دیدم که از همه بر من سخت تر بود و گمان دارم کُشنده من از میان دشمن، مردی مبتلا به پیسی است، باز در عالم خواب، رسول خدا(ص) را با جمعی از اصحاب دیدم که فرمودند:« ای پسرم من، تو شهید آل محمّد هستی و اهل آسمان ها و صفیح اعلی از آمدن تو شادی می کنند و امشب، افطار تو در نزد من باشد، تأخیر مکن، این فرشته ای است که از آسمان فرود آمد تا خون تو را بگیرد و در شیشه سبزی نگهدارد.»

این خوابی را که دیده ام حاکی است که اجل نزدیک است و بدون شک، هنگام کوچ کردن فرا رسیده است.

صبح عاشورا پس از نماز صبح، امام حسین(ع) یاران خود را برای جنگ به صف کرد و آن ها ۳۲ نفر سواره و ۴۰ نفر پیاده بودند.

درمورد تعداد سپاه امام(ع)، اختلاف بسیار نقل شده است و کمترین عددی که گفته اند ۶۱نفر است و بیشترین عددی که ذکر شده ۴۵ نفر سواره و صد نفر پیاده است.  

امام حسین(ع)، زهیر بن قَیْن را امیر سمت راست لشکر و حبیب بن مظاهر را امیر جانب چپ لشکر قرار دادند و پرچم جنگ را به دست برادرشان حضرت عباس(ع) سپردند و خود و بنی هاشم در قلب لشکر قرار گرفتند و خیمه ها را پشت سر خود قرار دادند، اطراف خیمه ها را قبل از آن، خندق کنده و پر از هیزم و چوب کرده بودند و آتش زدند از بیم آن که دشمن از پشت سرشان نیایند.

از آن سو عمر سعد، لشکر خود را به سمت راست هدایت کرد و با همراهان خود به سوی امام حسین(ع) آمد و در سمت راست لشکرش، عمروبن حجّاج بود و در جانب چپ، شمر بن ذی الجوشن بود و عروة بن قیس فرمانده سواران و شبث بن ربعی امیر پیادگان و پرچم را به دست غلامش «درید» داد.

جمعی از دشمنان نزدیک آمدند و اسب های خود را در اطراف خیمه ها به جولان درآوردند و آن خندق را پشت خیمه ها و آتش را که در آن شعله ور بود دیدند، شمر با آواز بلند گفت: ای حسین، قبل از آتش دوزخ، به آتش دنیا شتاب کرده ای.

امام (ع) فرمودند: ای پسر زن بزچران، تو به آتش افروخته دوزخ سزاوارتر هستی.

مسلم بن عوسجه خواست شمر را هدف تیر قرار دهد، امام(ع)، او را از این کار منصرف کردند.

مسلم عرض کرد: اجازه دهید او را بزنم. زیرا او شخصی فاسق و از دشمنان و از ستمگران بزرگ است و اکنون خداوند کُشتن او را برای ما آسان کرده است و امام حسین(ع) فرمودند:«او را نزن. زیرا من خوش ندارم آغازگر جنگ باشم.»

در این موقع، امام حسین(ع) شتر خود را خواستند و سوار بر آن شدند و خطبه ای خواندند که به عنوان خطبه اول آن حضرت در عاشورا یاد می شود و در آن خطبه، موعظه کردند و خود را معرفی نمودند و از آن جمله فرمودند: آیا این سخن پیامبر(ص) به شما نرسیده است که فرمودند:« حسن و حسین(ع)، دو آقای جوانان بهشت هستند.»

اگر می گویید دروغ می گویم، همانا در میان شما کسانی مانند جابربن عبدالله انصاری، ابوسعید خدری، سهل بن سعد ساعدی، زید بن ارقم و انس بن مالک هستند، بروید و از آن ها بپرسید تا به شما آگاهی دهند که این گفتار را از پیامبر(ص) درباره من و برادرم شنیده اند، آیا این گفتار، شما را از ریختن خون من جلوگیری نمی کند؟

شمر گفت: او(حسین علیه السلام) خدا را تنها با زبان می پرستد. اگر بدانم چه می گوید؟

حبیب بن مظاهر فریاد زد:

« سوگند به خدا من تو را می نگرم که تو تنها خدا را با زبان، آن هم هفتاد زبان می پرستی.»(یعنی سراسر وجودت نفاق است) و من گواهی می دهم که تو نمی دانی امام حسین(ع) چه می گوید و قلب تو تیره و مهر زده شده است.»

و پس از گفت و گوی دیگر، لشکر دشمن حمله را شروع کردند و وقتی که حُرّ بن یزید ریاحی، دید جریان به جنگ انجامید، بی درنگ خود را کنار کشید.

عمر سعد به پرچمدار خود رو کرد و فریاد زد: ای درید! پرچم را از نزدیک بیاور، سپس تیری به کمان گذاشت و به سوی لشکر امام حسین(ع) پرتاب نمود و گفت: گواهی دهید که من نخستین کسی بودم که تیر رها کردم و به دنبال او لشکر، تیرها را رها کردند و جنگ شروع شد و پس از جنگ تن به تن چند نفر، حمله دست جمعی شروع شد و از دو طرف گروهی کشته شدند و به قول بعضی در همین  حمله اولی، پنجاه نفر از اصحاب امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و پس از حمله های دو نفری و سه نفری و چهارنفری، بنا شد که یاران امام حسین(ع) فرد فرد به میدان جنگ بروند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واقعه کربلا واقعه عاشورا تاسوعا و عاشورای حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۶۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند

استاندار اصفهان گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما رسانه‌ها چهره خبیث این رژیم را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، نهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان در انعکاس اخبار و اطلاعات، افزود: اگر از ابتدا جایگاه اطلاع‌رسانی به درستی دیده می‌شد، رسانه می‌توانست در پیگیری و مطالبه حقوق مردم به خوبی نقش آفرینی کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بسیار حساس و سرنوشت ساز بود.

وی ادامه داد: تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را ضایع کنند و این هدف را با ناامیدی مردم و حاشیه سازی برای مردمی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند پیش بردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این شرایط رسانه‌های ما در تلاش بودند تا نگاه واقعی و متفاوتی از ایران اسلامی را به جهان مخابره کنند که از این بابت عملکرد اصحاب رسانه کشور و استان جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: در انتخابات مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم.

استاندار اصفهان همچنین از اصحاب رسانه استان در پوشش دستاوردهای دولت قدردانی کرد و گفت: حضور رسانه را ارج می‌نهیم و از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کمال قدردانی را داریم.

مرتضوی ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده همچنین ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم و قهرمان گویای جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم مسلمان فلسطین است.

وی ادامه داد: هر چند که آنها در تلاش هستند تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما خبرنگارانی که با رشادت و جانفشانی در آن منطقه حاضر هستند چهره خبیث رژیم صهیونسیتی را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر 748650

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند