Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:01:38 GMT

امروز سرهای بی جان از اسلام ناب محمدی پیام می دهند...

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۶۹۸۵

امروز سرهای بی جان از اسلام ناب محمدی پیام می دهند...

ایسنا/کردستان امروز روز عاشوراست روز امتحان بزرگ، روز پشت کردن به دنیا و رو کردن به ذات لایزال الهی، روز به قربانگاه رفتن حسین به عشق الله، روز تحمل غم از دست دادن برادر به عشق رسیدن به قدرت احدیت، روزی که سرهای بی جان حاوی بزرگترین پیام اسلام ناب محمدی است.

«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» امروز روز عاشوارست، روز سوز و گداز دل عاشقان و محبان سرور و سالار شهیدان و روز پاسخگویی به «هل من ناصر ینصرنی» به راستی کیست که به یاری بیاید تا خاندان و اهل بیت رسول اکرم(ص) تنها و بی یار و یاور در کربلا نمانند هرچند دست یاریگر خداوند همواره یار و یاور انسان‌هایی است که از جان خود گذشتند تا دین اسلام را احیاگری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین رفت تا احیاگر دین جدش باشد، تا جهان و جهانیان بازگو کنند عشق و ایثاری که گذشت از فرزند، برادر، خانواده، شهر و دیار ابا و اجدادیش. حسین گذاشت و گذشت تا یادآوری باشد برای اخلاص بندگی، حسین کربلا را برای شهادت انتخاب کرد تا امروز همگان بازگو کنند که برای حفظ و احیای دین مهربانی چه تن‌ها که بی‌سر مانده و چه جان‌ها که فدا شده تا امروز نوای اسلام جهانگیر شود و همگان سر طاعت در برابر دین اخلاص و بندگی فرود بیاورند.

امروز دشت کربلا با خون حسین و یارانش سیراب می‌شود تا از این سیراب شدن گل‌هایی بروید که نوای آزادی و آزادگی دین اسلام را به گوش جهان و جهانیان برسانند.

قیام امام حسین(ع)؛ مسیر اسلام را باردیگر اصلاح کرد

ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه شهرستان مریوان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با تسلیت ایام عاشورا و تاسوعای حسینی اظهار کرد: با مطالعه و تحقیق در تاریخ از وجود بزرگانی آگاه خواهیم شد که برای احیای سنت‌های دین خدا از بسیاری از خواسته‌ها و مطالبات دنیوی گذشته و خود را پاک و منزه در آستانه حق تعالی قرار داده‌اند.

وی قیام امام حسین(ع) را یکی از بارزترین قیام‌های تقابل حق و باطل دانست و افزود: امام حسین(ع) در این قیام تمام قد و با تمام توان در مقابل جریان فتنه و استبداد ایستاد.

امام جمعه شهرستان مریوان با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۱۴ قرن از قیام خونین عاشورا، هنوز این نهضت چراغ راه آزادگان جهان است، بیان کرد: عاشورا را باید مکتبی انسان‌ساز معرفی کرد که در آن درس آزادگی می‌توان آموخت.

وی افزود: امام حسین(ع) برای احیای آنچه که مدنظر قرآن و رسول خدا بود، جان مبارک خویش، اهل بیت و یارانش را در طبق اخلاص گذاشت و همین امر باعث شد تا مسیر انحراف پیدا کرده اسلام در آن زمان، دوباره اصلاح شود.

بازگشت به مکتب عاشورا؛ راه برون رفت از مشکلات

ماموستا محمدامین راستی، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، ضمن تسلیت ایام محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، با اشاره به اینکه ایمان، تقوا و پرهیزکاری جایگاه انسان را نزد خداوند ارتقاء می‌دهد، اظهار کرد: مسائل دنیوی باعث گمراهی عده‌ای می‌شود که پایه‌های ایمانی سستی دارند. کسانی که همواره خدا را کنار خود می‌بینند، هرگز فریب مسائل دنیوی را نمی‌خورند.

وی به ضرورت بازخوانی مکتب عاشورا اشاره کرد و افزود: برخی از افراد در دام دشمنان دین اسلام افتاده‌اند و به نوعی خواسته یا ناخواسته حقیقت عاشورا و نهضت سیدالشهدا (ص) را تحریف می‌کنند، این افراد و جریانات که بی شک از سوی استکبار به آن‌ها دیکته می‌شود، به دنبال کمرنگ کردن این فصل مهم از تاریخ اسلام هستند.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت ادامه داد: امام حسین (ع) در زمان خویش از اعتبار و جایگاه بسیار بالایی در نزد مسلمین برخوردار بودند و از این رو می‌توانستند بهترین و والاترین مناصب حکومتی را داشته باشند، ولی ایمان و اعتقاد ایشان به خدا، قرآن و رسول اکرم (ص) باعث شد که در مقابل دستگاه ظلم و ستم قد علم کرده و نهضت عاشورا شکل بگیرد.

وی افزود: جامعه ما امروز برای برون رفت از مشکلات نیازمند بازگشت به مکتب عاشورا است، بنابراین در این ایام بهترین و مهمترین کاری که شما طلاب و روحانیون می توانید انجام دهید، تبیین اسلام واقعی به ویژه تبیین ابعاد نهضت امام حسین (ع) است.

ماموستا راستی در پایان یادآور شد: امیدواریم که بصیرت و بینش حسینی نصیب همه ما شود؛ کسی که از بینش و بصیرت عاشورایی و حسینی برخوردار است، هرگز در دام توطئه‌های عقیدتی و فرهنگی دشمن نخواهد افتاد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عاشورا و تاسوعا امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!

رسانه اصولگرای جوان نوشت: مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است.

روزنامه جوان نوشت:

دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.

اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.

تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.

تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.

جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.

جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.

بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)

در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است:

«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»

این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.

تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.

تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.

دیگر خبرها

  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • عکس| پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • کشتی فرنگی جام تختی| نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند