Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:40:11 GMT

نگاهی به آیین‌های عاشورای حسینی در بروجرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۷۱۶۴

نگاهی به آیین‌های عاشورای حسینی در بروجرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از آداب تاسوعا و عاشورا در بروجرد نذر کردن چراغ برای سقاخانه هاست، حاجتمندان چراغی با اجازه صاحبخانه بر می دارند و نذر می کنند که با برآورده شدن حاجاتشان مثلا ۱۰ چراغ جایگزین آن کنند، در برخی مواقع به جای چراغ از کالاهای دیگر به ویژه لیوان و استکان که مورد استفاده هیات ها و سقاخانه هاست استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عصر تاسوعا حال و هوای دیگری در بروجرد دارد، کوچه پس کوچه ها شاهد عبور دختران سیاه پوش و نقابدار است که پابرهنه راه افتاده اند و با نیت و خواست های مختلف به چهل منبر سر می زنند و در ۴۰ سقاخانه شمع روشن می کنند.

در این روز شهر پر است از حاجاتی که در شعله شمع ها می سوزد و نیازنسل جوان را به رخ می کشد و دعای مردم برای برآورده شدن تمام نیازها است.

بیش از ۵۰۰ هیات و دسته سینی زنی، زنجیرزنی در بروجرد وجود دارد که در ایام محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا از خیابان های شهر عبور می کنند و اغلب خود را به امامزاده جعفر (ع) و برای تجدید میثاق با شهدای کربلا به گلزار شهدای ین شهر می رسانند.

سحرگاه عاشورا زمان 'خره گیری 'به معنای مالیدن گل و خاک به بدن است که نشانه اوج سوگواری مردم در عزای امام حسین است.

در این روز حمام های عمومی شهر رایگان است و عزاداران بعد از اذان صبح به حمام می روند و در حالی که سرتاپای خود را با گل رس پوشانده اند سینه می زنند.

برخی از آن ها با همان حالت و تنها با پوشش حوله به دور بدن های خود بیرون می آیند و در همان نزدیکی به سینه زدن می پردازند.

صبح عاشورا که بیرون باشی در هر خانه ای که نذری داشته باشد می توانی صبحانه صرف کنی و البته حلیم لذیذترین این صبحانه هاست.

با نزدیک شدن به ظهر عاشورا راه اغلب دسته های عزاداری به خانه مرحوم آیت الله بروجردی و امام زاده جعفر ختم می شود و بعد از دقایقی اوج گرفتن عزاداری با اذان ظهر سکوت شهر را فرا می گیرد.

مردم برای خوردن غذای ظهر عاشورا که معمولا آب گوشت و حلیم مخصوص بروجرد است در خانه هایی که نذری می دهند پخش شده و خود را برای مراسم 'آتش زدن خیمه ها و  شام غریبان' اماده می کنند.

گروه های زن و مرد با روشن کردن شمع و بر سر نهادن طبق هایی حاوی کاه و خرما و شمع و یا عروسک هایی به نشانه کودکان یتیم کربلا، در کوچه پس کوچه های شهر به راه می افتند و با صدایی اندوهناک در رثای امام می خوانند.

تعزیه ها که با موضوع حوادث عاشورا نوشته و اجرا می شوند همانند سایر شهرهای کشور در بروجرد نیز برگزار می شود.

کُــتل نیز که نوعی نمایش آئینی است به ذکر تصویری برخی از صحنه های کربلا و پس از آن می پردازد. دسته های کتل، دارای حیوانات سنتی بویژه شتر و اسب هستند و افراد مختلف لباسهایی می پوشند که آنها را به شکل و شمایل شخصیت های مثبت و منفی حادثه کربلا در می آورد.

معمولا کتل ها در معابر حرکت می کنند و فقط صدای عزاداری از بلندگوهای همراه آنها شنیده می شود اما گاه توقف می کنند و نوحه هایی نیز می خوانند.

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران وفادارش مغازه‌ها از لباس‌های سیاه عزا، طاقه‌های پارچه سیاه، طبل‌ها، زنجیرها پر می‌شود و بوی محرم در هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها، مساجد، امامزاده‌ها، سقاخانه‌ها و خانه‌های مردم استشمام می‌شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: انچه در عزاداریهای تاسوعا و عاشورای حسینی در بروجرد قابل توجه است پایبندی به سنتها و احیای آیینهای عزاداری حتی در دورترین روستاهای این شهرستان است.

حمید آقایی افزود: ادا نذر در هر شرایط از سوی عاشقان حتی افراد کم بضاعت این شهر نیز رونق خود را دارد و برخی خانواده‌های بروجردی صورت می گیرد.

وی افزود: حضور عزاداران در بیت آیت الله العظمی بروجردی و برپایی آیین روضه خوانی مداحان بر شهدای دشت نینوا، توزیع نذری و پذیرایی از عزاداران بخش عمده‌ای از فعالیت عزاداران را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اضافه کرد: این حضور که هر سال پرشورتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود، گویای پیوند ناگسستنی اقشار مردم با دین اسلام، ائمه اطهار علیهم السلام و سیره زندگی آنهاست که در این قالب نمود می‌یابد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: توجه به فلسفه عاشورا و قیام خونین امام حسین(ع) تقویت شعور در کنار شور حسینی به خصوص در بین نسل جوان، نیاز به  واکاوی بیشتر دارد.

حجت الاسلام سید نصرت اله موسوی افزود: باید بیش از گذشته ابعاد و وقایع دشت نینوا، تبیین فرایض امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اهداف امام حسین(ع) از این قیام و تقویت بصیرت عزاداران توسط سخنرانها و مداحان  در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها بروجرد ماه محرم عاشورای حسینی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد ماه محرم عاشورای حسینی بروجرد ماه محرم عاشورای حسینی لرستان امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است

ایسنا/لرستان شهردار بروجرد با بیان اینکه بروجرد شهر علما و قطب صنعت ورشوی کشور است، بیان کرد: نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است.

یحیی عیدی بیرانوند در جلسه شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران لرستان با بیان اینکه فضای عمومی شهر نشان‌دهنده اقتصاد شهر است، گفت: باید کارگروه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همه دستگاه‌ها شکل بگیرد.

شهردار بروجرد با بیان اینکه به منظور جذب سرمایه‌گذار باید خواسته‌ها و زمان‌بندی آنها تعیین شود، تصریح کرد: صنایع آلاینده چهره شهرها را مخدوش کرده و ساماندهی این‌ها باید از سوی متولیان امر انجام شود.

عیدی بیرانوند خواهان استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌ها شد.

وی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر بروجرد خود را سرباز ولایت و رئیس‌جمهور می‌دانند و چنانچه مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند موانع را در امر مدیریت و مبلمان شهری برطرف کنند.

شهردار بروجرد افزود: بروجرد دومین شهر استان به لحاظ جمعیتی به‌حساب می‌آید و باید ارزش افزوده براساس جمعیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • اراک قهرمان مسابقات تنیس روی میز منطقه ۵ دانشگاه آزاد شد
  • ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد
  • بازدید معاون وزیر راه و شهر سازی از نهضت ملی مسکن بروجرد
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است