Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاسخگوی بی توجهی، تخریب و هدر رفتن پتانسیل یک میراث جهانی دیگر در استان کردستان چه کسی یا چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آثار باستانی هر سرزمین بخش لاینفک هویت ملی و سندی گران بها در اثبات پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی مردمان آن سرزمین است.

امروزه در سراسر دنیا و خصوصاً در کشورهای توسعه یافته وجود آثار باستانی و معرفی آنها به عنوان شاخصه‌های فرهنگی نه تنها به نمایش گذاردن افتخارات فرهنگی هر ملت در ویترین جهانی به شمار می‌آید، بلکه گامی اساسی در توسعه صنعت گردشگری نیز محسوب می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیویه و کرفتو دو اثر باستانی شاخص استان کردستان سال‌ها قبل به سبب ارزش‌های والای فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند و بنا به ارزش‌های بی‌شمار و منحصر به فرد با اختصاص پایگاهی پژوهشی کاندیدای ثبت در فهرست میراث جهانی (یونسکو) شدند. ثبت غار طبیعی - تاریخی کرفتو در سال 2017 با شماره 6193 در فهرست موقت میراث جهانی (یونسکو) نویدبخش روزهایی خوبی برای این آثار و متعاقباً تحول فرهنگی درخوری در منطقه بود. این مهم طولی نکشید تا با بازنشسته شدن مدیر پایگاه و روی کارآمدن مدیر کل جدید میراث فرهنگی استان در دولت قبل به باد فراموشی سپرده شد. باگذشت بیش از یک سال پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو همچنان چشم انتظار انتصاب مدیری لایق و شایسته است تا با ارائه و پیشبرد برنامه‌های مدبرانه بتواند همچون دیگر آثار تاریخی کشور در راستای ثبت جهانی گامی بردارد.

سوال این است که چرا با وجود نیروهای متخصص و توانمند در مجموعه میراث فرهنگی استان با گذشت بیش از یک سال هنوز پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو فاقد مدیر است؟ و پاسخگوی بی توجهی، تخریب و هدر رفتن پتانسیل یک میراث جهانی دیگر در استان کردستان چه کسی یا چه کسانی هستند؟

با اندک تاملی می‌توان دریافت عامل یا عاملان این رخداد چه کسانی هستند و علت چیست؛ انتصاب مدیر کل میراث فرهنگی در اواخر دولت قبل و تلاش‌های بی وقفه برای تحمیل خویش به دولت جدید و همچنین حفظ جایگاه، صرف زمان برای تبلیغات کاذب و عوام فریبانه با افتتاحیه‌های پوشالی و بی‌سرانجام همچون کاخ موزه خسروآباد، موزه مسجد – مدرسه دارالاحسان و ...، صرف توان برای حذف یا جابه‌جایی کارکنان و کارمندان مخالف خواسته‌های متخلفانه مدیر استان و هم پیمانان ایشان، همچون حفاری غیر مجاز قلعه حسن‌آباد را می‌توان بخشی از دلایل و علل عدم انتخاب و انتصاب مدیری برای پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو طی یک سال اخیر توسط مدیر کل میراث فرهنگی استان دانست. 

لازم به ذکر است که عدم انتصاب مدیر پایگاه برای مجموعه زیویه و کرفتو به عنوان دو شاخصه تاریخی و فرهنگی استان طی یک سال اخیر نه تنها سبب تاخیر در پیشبرد برنامه‌های ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی (یونسکو) شده است و استان کردستان را از داشتن چند اثر جهانی دیگر محروم نموده است، بلکه زمینه گسترش حفاری‌های غیر مجاز در این منطقه و تخریب قلعۀ زیویه را نیز فراهم آورده است. 

تعیین تکلیف و پیگیری وضعیت اسفبار این آثار مغفول و مغضوب خواسته‌ای مردمی و ملی است که همت مدیران استانی و مسئولین مربوطه در وزارت میراث فرهنگی را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کردستان استان کردستان زیویه و کرفتو فرهنگی استان میراث فرهنگی میراث جهانی انتصاب مدیر یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی بعدازظهر شنبه ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج و حضور در جلسه هم‌اندیشی که با حضور، مشاور امور مجلس و استان‌ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این اداره‌کل در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

در این جلسه مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6090228

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه