Web Analytics Made Easy - Statcounter

چین معتقد است که خودِ آمریکا و رویه‌های خاص این کشور در عرصه سیاست خارجی، بزرگترین موانع بر سرِ راه ایجاد ثبات در نظام بین‌الملل هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «چین معتقد است که خودِ آمریکا و رویه‌های خاص این کشور در عرصه سیاست خارجی، بزرگترین موانع بر سرِ راه ایجاد ثبات در نظام بین‌الملل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نشانه ساده از این مساله نیز این است که آمریکا در ۲۴۰ سال اخیر، تنها ۱۶ سال را از جنگ‌های خارجی به دور بوده است. اضافه بر این، از سال ۲۰۰۱ تاکنون، جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی آمریکا به نامِ مقابله با تروریسم، موجب کشته شدنِ بیش از ۹۰۰ هزار انسان شده اند که از این میزان، ۳۳۵ هزار نفر افراد غیرنظامی بوده اند. در این میان، میلیون‌ها انسان نیز مجروح یا آواره شده اند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی، ضمن اشاره به اوج گیری مجدد تنش‌ها میان چین و آمریکا با محوریت بحران‌هایی نظیر جنگ اوکراین و به طور خاص سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا "نانسی پلوسی" به تایوان که در نوع خود نقض صریح سیاست "چین واحدِ" خودِ دولت آمریکا است، سعی کرده به این پرسش بنیادین پاسخ دهد که در میدان عمل، بین چین و آمریکا، کدامیک به معنای واقعی کلمه تهدیدی برای دیگری و حتی کل جهان است؟
میدل ایست آی در مقاله خود به طور خاص به این موضوع اشاره می‌کند که مقام‌های آمریکایی در ظاهر مواضع سازنده‌ای را در رابطه با چین اتخاذ می‌کنند با این حال آنچه در مورد سیاست خارجی آمریکا امری شایع است این نکته می‌باشد که گفته‌های رهبران آمریکایی هیچ تناسبی با اعمال و اقدامات آن‌ها ندارد و همین موضوع موجب شده تا واشینگتن اقدامات تحریک‌آمیز و تهاجمی زیادی را علیه چین انجام دهد و واکنش این کشور را برانگیزد. جالب اینکه آمریکایی‌ها پس از واکنش‌های ارائه شده از سوی چین، اقدامات این کشور را نمود‌هایی از اینکه چین بازیگری مخرب در عرصه معادلات بین المللی است معرفی می‌کنند.
میدل ایست آی در این رابطه می‌نویسد: «روابط پُرتنش چین و آمریکا به یک چالش عمده و اصلی ژئوپلیتیک در قرن جاری تبدیل شده است. در این راستا، وجود دهه‌ها وابستگی اقتصادیِ متقابل قدرتمند (میان چین و آمریکا) بر پایه زنجیره‌های تدارکاتی ریشه دار و سرمایه گذاری‌های متقابل، عملا در حال فروپاشی است.
در این چهارچوب، تنش‌ها میان دو طرف به تازگی و در جریان سفر اخیر "نانسی پلوسی" به تایوان، بار دیگر اوج‌گیری قابل توجهی را پیدا کردند. در این راستا، آمریکا علی رغم پذیرشِ سیاست "چینِ واحد" و تلقی تایوان به مثابه بخشی از خاک تایوان در چهارچوب این سیاست، عملا نوعی سیاست ابهام را مدت هاست که در این رابطه اتخاذ کرده است. در این چهارچوب، سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اقدامی تحریک آمیز علیه دولت چین بود. باید توجه داشت که در مورد مساله تایوان، چین دقیقا همان حساسیت‌هایی را دارد که روسیه در مورد اوکراین سال هاست که بر آن‌ها تاکید داشته است.
برای چیزی در حدود نیم قرن، روابط چین و آمریکا رو به رشد بوده است. در این دوران، اقتصاد آمریکا تا ۱۸ برابر رشد کرده است. این در حالی است که اقتصاد چین بیش از ۱۳۰ برابر رشد را نشان داده است. در این چهارچوب، همکاری‌های چین با آمریکا و استفاده این کشور از بازار گسترده آمریکا، پکن را به یک قدرت اقتصادی بزرگ در جهان تبدیل کرد. در این راستا، روانه شدنِ جریان قابل توجهی از کالا‌های ارزان قیمت چینی به بازار آمریکا، تا حد زیادی اقتصادِ به شدت مصرف گرای این کشور (آمریکا) را حفظ کرد و البته که سود‌های قابل توجهی را نیز نصیب شرکت‌های آمریکایی به واسطه همکاری‌های آن‌ها با چینی‌ها نمود.
با این همه، بنیان اوج گیری این روابط با وقوع دو واقعیت و اتفاق عمده و اساسی تضعیف شد. اول، شکل گیری این درک در آمریکا مبنی بر این مساله بود که هر چه روابط تجاری واشینگتن با پکن گسترش یابد، نظام سیاسی چین به آن چیزی تبدیل نخواهد شد که مطلوب و مد نظرِ آمریکا است.
چین در‌های اقتصاد خود را به روی جهان گشود در حالی که از حیث سیاسی از ساختار مطلوبِ خود حراست کرد. "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین در جریان یک سخنرانی در سال ۲۰۱۳ توضیح داد که چرا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای چین شوکه کننده بود. مقام‌های آمریکایی در آن سال این سخنرانی را نمودی از خیانت چین به غرب قلمداد کردند.
پس از وقوع بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز که چین به موتور محرکه رشد اقتصادی جهان تبدیل شد، بسیاری از مقام‌های آمریکایی به این نتیجه رسیدند چین در حالِ تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی است و در کنار رشد اقتصادی خود، ادعا‌های گسترده آمریکا در مورد دارا بودن موقعیت هژمونیک جهانی را به چالش خواهد طلبید.
معمایِ امنیت
نتیجه رویکرد‌های منفی آمریکا به چین در سال‌های اخیر، اوج گیری پدیده‌ای بوده که از آن در حوزه روابط بین‌الملل با عنوان "معمای امنیت" یاد می‌شود. خیزش چین برای آمریکا یک تهدید است، زیرا این خیزش و اوج‌گیریِ قدرت، رهبری متصورِ جهانی آمریکا و نظم بین المللیِ مطلوب آن را به چالش می‌کشد. از سوی دیگر، دغدغه‌ها و اقدامات آمریکا علیه چین، از سوی پکن به مثابه رویه‌هایی درک می‌شوند که هدف اصلی آن‌ها محدودسازی نقشِ جهانی چین است.
سال ۲۰۱۷، "گراهام آلیسون" استاد علوم سیاسی آمریکایی یکچنین تهدید و مساله‌ای را در چهارچوب یک ماتریکس تاریخی جذاب قرار داد و آن را "تله توسیدید" نامید. اصطلاحی که به "جنگ‌های پلوپونزی" در یونان باستان و به طور دقیق به زمانی برمی گردد که دولتشهرِ آتنِ در حال ظهور و قدرت گیری، وارد جنگ با دولتشهر اسپارت شد که رقیب آتن بود و به شدت از قدرت گیری فزاینده آن در هراس بود. آلیسون با بررسی و ارزیابی ۱۶ مورد از قدرت‌های نوظهور در تاریخ، به طور خاص به این جمع بندی رسیده که در ۱۲ مورد، شاهد وقوع جنگ‌های بزرگی بوده ایم.
به طور خلاصه باید گفت، روابط آمریکا و چین علی رغم اینکه انتظار می‌رفت به سمت صمیمیت و گسترشِ هر چه بیشتر حرکت کند، در نهایت به تلخی و نقطه زوال رسیده است. این دو هیچگاه به نقطه صمیمیت و دوستی کامل نرسیدند و همین مساله موجب شده تا خروجی این رابطه در نهایت چیزی جز خشم و نفرت نباشد. موضوعی که موجب شده اکنون جامعه جهانی به شدت به دنبال این باشد که جلو اوج گیری اختلافات میان چین و آمریکا را بگیرد تا این مساله یک جنگ جهانیِ دیگر را ایجاد نکند.
در ایالات متحده آمریکا، تا حد زیادی مناظرات و مباحثات با محوریت چین تعطیل شده اند. از این رو، هیچ سند و مدرک تجربی نیز نمی‌تواند طرز تفکر آمریکایی‌ها بویژه در عرصه سیاست خارجی را تغییر دهد. در این راستا شاهدیم که علی رغم قطبی گراییِ شدید سیاست در آمریکا، دو حزب اصلی این کشور یعنی احزاب دموکرات و جمهوریخواه، دیدگاهی مشترک را نسبت به چین دارند و هر دو آن را تهدیدی علیه آمریکا ارزیابی می‌کنند. اینکه بتوان ذهنیت رهبران چینی را خواند، بسیار سخت و مشکل است با این حال چندان مشکل نیست که بدانیم چینی‌ها نیز علی‌القاعده نگاه متفاوتی را به آمریکا ندارند.
"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه دولت آمریکا اخیرا با اشاره به سیاست دولت بایدن در قبال چین، آن را نمودی از تلاش‌های آمریکا جهت مدیریت رقابت‌های روزافزون میان دو دولت ارزیابی کرد. متاسفانه در دیپلماسی آمریکا، سخنان و موضع گیری‌های مقامات این کشور، لزوما با اقدامات و اعمال آن‌ها همخوانی ندارد و بین این دو در موراد مختلف، تناقضاتی جدی دیده شده است.
بلینکن از سیاست کشورش در قبال چین به مثابه تلاشی در دفاع و اصلاح کردنِ نظم بین المللی قانونگرا (بر اساس ادعای بلینکن)، حمایت کرده است. وی تصریح کرده که چین تنها کشوری است که هم نیت تغییر نظم جهانی و هم به نحو روزافزونی قدرتِ اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را جهت پیشبرد این دستورکار دارد.
این قبیل موضع گیری‌های آنتونی بلینکن و رویه‌هایی که وی در عمل در پیش می‌گیرد، به ویژه در مورد کشوری نظیر چین، به سختی این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که آمریکا در پسِ مدیریت مناقشات خود با پکن است. در این نقطه باید پرسید که آیا آمریکا به دامان یک مفروض غلطِ دیگر نظیر فرض دیرینه اش دال بر اینکه بتواند نظام سیاسی چین را به حوزه دموکراسی غربی وارد کند، خواهد افتاد؟ آیا چین واقعا به دنبال تغییر نظم بین‌المللی است؟ این مساله محتمل است با این حال، شواهد در این رابطه تا حد زیادی دور از ادعا‌های مطرح شده (از سوی مقام‌های آمریکایی) به نظر می‌رسند.
مهارِ چین
خیزش چشمگیر چین دقیقا در چهارچوب و سازوکار‌های نظم جهانی اتفاق افتاده که بنیان آن‌ها را خودِ آمریکا بنا کرده است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین از این نظم جهانی و جهانی سازی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس دفاع و حمایت کرد. جالب اینکه در آن زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا این نظم را زیر سوال برد. در این نقطه باید پرسید که به چه دلیل چین باید نظمِ جهانی را تغییر دهد که خود تا حدی در حراست از آن نقش داشته است؟
بلینکن چین را به مثابه بخشی حیاتی از اقتصاد جهانی که حضور آن در مقابله با چالش‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و پاندمی کرونا کاملا ضروری است، ارزیابی کرده است. وی افزوده که ایالات متحده آمریکا و چین باید در مواجهه با این بحران‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند. وی همچنین سعی کرده به نوعی به چین این اطمینان خاطر را بدهد که آمریکا به دنبال دوران جنگ سردِ جدید نیست و نمی‌خواهد نقش چین به مثابه یک قدرت مهم جهانی را انکار کند یا آن را متوقف سازد. در واقع آمریکا نمی‌خواهد چین را از رشد اقتصادی اش و یا پیشبرد منافع این کشور محروم کند.
روشن نیست تا چه حد این قبیل مواضعِ اعلامی مقلم‌های آمریکایی نظیر آنتونی بلینکن، چین را نسبت به نیات آمریکا نسبت به خود مطمئن ساخته و می‌سازد. در شرایط فعلی، آمریکا ابتکار‌هایی در مطنقه ایندو‌پاسفیک (نزدیکی چین) نظیر "کوآد" (که در برگیرنده آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا است) و پیمان "آکوس" (شاملِ آمریکا، انگلستان، استرالیا) را رهبری می‌کند که این قبیل اتحاد‌ها به نحو صریح و روشنی با هدفِ مهار چین در چهارچوب مجموعه‌ای از ائتلاف‌های منطقه‌ای و حلقه‌های پایگاه‌های نظامی آمریکا که در جوارِ زنجیره‌های تدارکاتی ضروری چین قرار دارند، تعریف شده اند.
اینکه آمریکا به نحو گسترده‌ای در نزدیکی مرز‌های چین نیرو‌های نظامی خود را تقویت می‌کند، به هیچ عنوان با اقدامات چینی‌ها در انجام رویه‌های مشابه همراه نشده است. آمریکا حدودا ۸۰۰ پایگاه نظامی در اقصی نقاط جهان دارد این در حالی است که چین صرفا یک پایگاه نظامی در خارج از مرز‌های خود دارد (پایگاه مذکور در کشور جیبوتی قرار دارد). در این نقطه واقعا باید پرسید که دقیقا چه کسی، چین یا آمریکا را بایستی به مثابه تهدیدی علیه طرف مقابل و حتی تهدیدی جهانی به حساب آورد؟
بلینکن در موضع گیری تحریک کننده دیگری علیه چین گفته است که: "در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ در چین، این کشور در دو عرصه داخلی و خارجی، ماهیتی سرکوبگر‌تر را به خود گرفته و ادعا‌های (به زعم آمریکا) غیرقانونی زیادی را نیز در دریای چین جنوبی مطرح ساخته است و در عین حال، قوانین و هنجار‌های تجاری مختلفی را نیز نقض کرده و یا دور زده است و در عمل موجب وارد آمدنِ خسارت به کارگران و شرکت‌ها در ایالات متحده آمریکا شده است". در این راستا، موضع چین در مورد روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین نیز از انتقاد‌های آنتونی بلینکن دور نمانده است.
شگفت انگیز نیست که شاهدیم چین نیز به این قبیل رویه‌های آنتونی بلینکن، پاسخ‌های متقابلی را ارائه کرده است. در این میان اگر آمریکا علیه چین دست به اقدامات سخت زده است، چین نیز واکنش‌های جدی را به آن‌ها نشان داده است. از نگاه پکن، روایت خاص آمریکا از چین که عملا به دنبال برسازی این کشور به مثابه یک تهدید است سعی دارد تا از این طریق، در امور داخلی چین مداخله کند و سیاست داخلی و خارجی چین را مشکل دار و منفی جلوه دهد که همگیِ این اقدامات نیز در چهارچوب گسترده ترِ مهار و سرکوب چین قرار دارند. مسائلی که در نوع خود نمودی از سیاست خارجی فریبکارانه، ریاکارانه و خطرناک آمریکا در قبال چین هستند.
ادراک چین مبتنی بر این مساله است که نیت واقعی دولت بایدن، حراست از یک نظم خاص بین المللی است که صرفا با هدفِ حفاظت از منافع خودِ آمریکا و تداوم بخشیدن به هژمونیِ متصور آن طراحی شده است.
در این میان چین معتقد است که خودِ آمریکا و رویه‌های خاص این کشور در عرصه سیاست خارجی، بزرگترین موانع بر سرِ راه ایجاد ثبات در نظام جهانی هستند. یک نشانه ساده از این مساله نیز این است که آمریکا در ۲۴۰ سال اخیر، تنها ۱۶ سال را از جنگ‌های خارجی به دور بوده است. اضافه بر این، از سال ۲۰۰۱ جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی آمریکا به نامِ مقابله با تروریسم موجب کشته شدنِ بیش از ۹۰۰ هزار انسان شده اند که از این میزان، ۳۳۵ هزار نفر افراد غیرنظامی بوده اند. در این میان، میلیون‌ها انسان نیز مجروح یا آواره شده اند.
نباید فراموش کرد که در مساله چین، آمریکا همچون موضوع روسیه، به متحدان اروپایی خود دلگرم است. در این راستا شاهد بوده ایم که این دو کنشگر (اروپا و آمریکا) در قالب سازمان ناتو و بیانیه‌های رسمی آن به صراحت، اهداف و سیاست‌های دولت چین را بر خلاف منافع، امنیت و ارزش‌های خود قلمداد می‌کنند.
اخیرا روسای "اف بی آی" و "ام‌ای فایو"، بیانیه مشترک بی سابقه و تهاجمی را صادر کرده و نسبت به جاسوسی چین، کارزار‌های سایبری آن و شبکه جهانی کارگزاران چین که هدف اصلی آن‌ها سرقت فناوری‌های غربی است، هشدار دادند.
اینطور به نظر می‌رسد که غرب در حال آماده سازی خود است تا در مقابل چین و روسیه به نحوی تمام عیار بایستد. در این نقطه باید پرسید که آیا دیگر کشور‌های جهان نیز حاضر هستند که پا در این مسیر بگذارند؟
خیلی زود اروپا که روابط تجاری گسترده‌ای را با چین دارد، با معمای مشابهی که اکنون در رابطه با روسیه شاهد آن است، رو به رو خواهد شد. اگر اروپا به سیاست آمریکا در مورد چین وفادار باشد، اقتصاد آن خسارت‌های سنگینی را در روز‌های پیشِ رو متحمل خواهد شد.»

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چین و آمریکا روسیه و چین هژمونی آمریکا عرصه سیاست خارجی مقام های آمریکایی میان چین و آمریکا آنتونی بلینکن باید پرسید بین المللی نظم جهانی بین الملل اوج گیری علیه چین شده اند جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت

آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصۀ شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را در تهدید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اطلاع دادند: فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است در غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» شروع شده است. این شهرک­‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد. در حالی که عرصه و حریم محوطۀ شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد. بر اساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات­‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانۀ محل شهر نوین قرار دارند. همچنین تپه­‌های شمال­ غربی که مملو از قطعات سفال، تکه­‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می­‌گیرد.

به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس­‌کوچه­‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطۀ ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

قمادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کَمادی نامیده و نوشته است که کمادی پیش از این شهری بزرگ و پرشکوه بوده، ولی اکنون (سدۀ ۷ قمری / ۱۳ میلادی) کوچک و کم‌اهمیت شده است، زیرا مغولان چند بار آن را ویران ساخته‌اند. کمادی در سدۀ ۱۳ قمری / ۱۹ میلادی در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم بومی ویرانه‌های آن را شهر دقیانوس می‌نامند (گابریل، ۱۲۹؛ سایکس، ۲۶۷). برخی همین شهر دقیانوس را شهر جیرفت کهن دانسته‌اند (دایره‌المعارف بزرگ اسلامی). از قمادین به عنوان خزانۀ نفایس چین و ختا، هندوستان، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند: بخشی از عرصه و حریم این مجموعه باستانی ارزشمند نیز کمتر از دو دهه پیش به صورت قطعات یک هکتاری به گروهی از بازنشسته‌های کشوری واگذار شده است. این بخش که بیش از ۷۰  هکتار وسعت دارد مشخص نیست طی چه سازوکار و با استناد به کدام قانون و کدام استعلام از میراث فرهنگی واگذار شده است و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

اکنون این پرسش‌ها از سوی جمعی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است که آیا این طرح، ملاحظات مربوط به «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (اتاف) را در نظر گرفته است؟ همچنین، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوب کرده بود که برای «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» ضرورتاً باید «ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی در محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.» آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌­ها و دارایی­‌های تاریخی و فرهنگی آن دنبال خواهد شد یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل­‌های آینده حفظ خواهند شد؟

بقایای شهر دقیانوس

جیرفت از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج‌هزار سال قدمت دارد و الواح خطی یافته‌شده از آن نشان‌دهنده یکی از نخستین خط‌های اختراع‌شده توسط بشر معرفی شده است. این محوطه باستانی پیش از این، با غارت گسترده‌ای مواجه شده بود؛ اوایل دهه ۸۰ که «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیاء دفن‌شده در آن آشکار شد و مردم با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند، آن زمان جیرفت را پنیری سوئیسی توصیف می‌کردند که حفاران آن را برای یافتن اشیاء تاریخی سوراخ سوراخ کرده بودند.

تصویر ماهواره‌ای بخشی از بقایای شهر کهن جیرفت بقایای شهر کهن جیرفت

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد