Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید خیلی ها دوست داشته باشند بدانند ایام محرم در نیم قرن پیش در قلعه‌گنج واقع در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان یا هر منطقه دیگری چگونه برگزار می شده است؛ زمانی که نه برق بوده و نه دیگر وسایل و تجهیزات امروزی؛ به همین علت مرور برخی رسوم مربوط به ایام محرم در قلعه گنج شاید خالی لطف نباشد؛زمانی که مردم در آن زمان زیر سایه سار آلاچیق ها که از برگ درختان نخل درست شده بود، در خنکای شب دور هم می نشستند و خالصانه سینه می زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میردوست کرمیان متولد ۱۳۲۲  اهل روستای آهوان دادعباس در شهرستان قلعه گنج است که باوجود سن بالا همچنان در کنار جوان ترها در عزاداری های محرم شرکت می کند.

میردوست کرمیان

وی درباره آیین های محرم در گذشته اینچنین می گوید: همزمان با برگزاری عزاداری محرم در روستای آهوان از دیگر روستاهای اطراف از جمله دولاب، تاریکماه، آهوان چاه‌مازَگی و حتی روستای گُجَک که کیلومترها فاصله دارد، از قبل از غروب افتاب و پای پیاده اهالی راه می افتادند و خود را سرشب به عزاداری می رساندند.

کرمیان افزود: این افراد می آمدند تا مراسم نوحه خوانی و روضه خوانی دهه محرم را از نزدیک ببینند و بعد نیز پای منبر می نشستند.

«منبرخوان و روضه خوان دهه محرم در روستای آهوان شخصی به نام ملا حسن خانی اهل روستای نودژ (اینک به بخش آسمینون در شهرستان منوجان ارتقا یافته) بود که تا پایان دهه محرم در اینجا می ماند و روضه امام حسین (ع) را می خواند».

کرمیان که می گوید چند دهه قبل هوای منطقه این مقدار گرم نبود، می گوید که باوجود آنکه وسیل تردد مثل ماشین وجود نداشت و امکانات نبود اما جمعیت زیادی برای عزاداری جمع می شدند و چند نفر نیز نوبتی نوحه می خواندند. در زمستان هم شب ها هیزم جمع می کردیم و عزاداران دور آتش جمع می شدند و نوحه خوانی و سینه زنی برگزار می شد.

به گفته وی فقط روز عاشورا مراسم قبل از ظهر برگزار و تا عصر هم تمام می شد.

این شهروند قلعه گنجی اظهارداشت: در ایام دهه محرم مرحوم مادرم نذر داشت و از مهمانان سایر مناطق پذیرایی می کرد؛ همچنین هرکدام از اهالی روستا نیز وسفندی نذر می کرد و در مراسم شریک می شد.

مراسم گَبَل بُری

کرمیان در ادامه از مراسم سنتی قدیمی های قلعه گنج به نام گبل بری برای نوزادان بیمار در ایام محرم گفت و توضیح داد: یکی از رسوم گذشته رسمی بود به نام گَبَل‌بُری؛ گبل به معنی بغل و بری یعنی بریدن بود که ظهر عاشور قبل از منبر و روضه عاشورا برای شفای کودکان بیمار، نیت می کردند و با دعا برای شفاعت امام حسین تا کودکان شفا یابند، پارچه یا بازوبندی را به بازوی کودکان و نوزادان با نیت امام حسین (ع) می بستند.

وی افزود: والدین این پارچه ها را بر بازوی کودکانشان می بستند و وقتی روضه روز عاشورا تمام می شد، منبرخوان پارچه را باز می کرد.

پای صحبت دیگر ریش سفید منطقه

محمد صمیمی معلم بازنشسته و اهل روستای زر و کِشیت قلعه گنج نیز در این باره توضیح داد: مراسم محرم در زمان قدیم و حدود ۵۰ سال قبل بسیار ساده تر از مراسم امروز برگزار می شد.

وی افزود: فردی به نام شیخ احمد رهبر برای مراسم منبرخوانی و روضه خوانی محرم از روستای نودژ منوجان به روستای کشیت قلعه گنج می آمد.

به گفته صمیمی، همچنین از محلی های منطقه شخصی به نام دینار اخوندی بود که خوب نوحه خوانی و مدیحه سرایی می کرد و جمعیت زیادی می آمدند تا پای نوحه او بنشینند.

وی یادآور شد: در مراسم محرم اغلب نوحه می خواندند و به سینه می زدند؛ مراسم هم بیشتر به صورت واحد(سینه زنی به شکل حلقه افراد) انجام می شد.

عکس آرشیوی است

یادآوری شروع محرم

صمیمی گفت: از دیگر رسوم محرم این بود که قبل از شروع محرم گروهی متشکل از چند نفر عَلَم را به دوش می کشیدند و پیاده، خانه به خانه به این روستا و آن روستا می رفتند که حین دور زدن در روستاها نوحه می خواندند و با صدای نوحه، علم گردان ها هریک از اهالی که نذر و نذورات نقدی یا غیر نقدی داشتند نیز جمع آوری می کردند.

وی افزود: با این کار هم نذورات مردم جمع می شد و هم به مردم منطقه اطلاع رسانی می شد که محرم در راه است.

به گفته صمیمی، در تمامی شب های دهه محرم  هر کدام از اهالی یک شب هزینه پذیرایی عزاداران حسین (رع) را می داد و غذا نیز فقط آبگوشت نذری بود.

این شهروند قلعه گنجی افزود: از برگ درختان نخل آلاچیق به نام حسینیه درست می کردیم و اهالی روستا و مناطق همجوار برای شرکت در عزای حسین به اینجا می آمدند.

به گفته وی، اهالی در روز عاشورا در اقدامی هماهنگ و با یکدیگر غذای نذری روز عاشورا را تهیه و توزیع می کردند.

صمیمی گفت: نوحه خوانی بدون بلندگو و سیستم پخش صوتی بود و نوحه خوانان با سبک نوحه قدیمی و گویش محلی اجرا می کردند به طوری که عزاداران نیز همراهی و همنوایی می کردند.

به گزارش ایرنا مراسم عزاداری ایام محرم طی روزهای اخیر در نقاط مختلف شهرستان قلعه گنج باحضور گسترده مردم ادامه داشت و امروز در روز عاشورا نیز این عزاداری ها به اوج خود رسیده بود.

برچسب‌ها قلعه گنج کرمان محرم ۹۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قلعه گنج کرمان محرم ۹۸ قلعه گنج کرمان محرم ۹۸ روز عاشورا نوحه خوانی ایام محرم دهه محرم قلعه گنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۸۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی تنها مدیر فرهنگی هنری منطقه22 از دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه 22 خبر داد و گفت : ویژه برنامه صادق آل عبا در روز شنبه 15  اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق علیه السلام از میدان المپیک با تلاوت قران کریم  توسط قاری ممتاز دکترحسین جعفری شروع خواهد شد پس از آن  ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمد نیک آریا در سوگ امام جعفر صادق روضه خوانی خواهد کرد. 

تنها در ادامه افزود:دسته های عزاداری منطقه بعد از مراسم میدان المپیک  به سمت دانشگاه علامه طباطبایی حرکت نموده و در دانشگاه با نوای مداح اهل بیت (ع) حاج حسن جعفری و اقامه نماز ظهر و عصر این مراسم ادامه خواهد داشت . همچنین موکب های پذیرایی در میدان المپیک و در دانشگاه  مستقر است. 

شایان ذکر است، این برنامه به همت فرهنگسرای تهران با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی، شهرداری منطقه22،پایگاه بسیج عمار یاسر، مجمع مساجد و هیات های مذهبی برگزار می‌شود. 

وی یاد آور شد؛ دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می توانند روز شنبه15 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح به میدان المپیک منطقه22 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان