Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، روز واقعه فرا رسید، همان روزی که بزرگترین مصیبت عالم در آن به وقوع پیوست، همان روزی که ۳۰ هزار نفر از سپاه کفر، خاندان سیدالشهدا (ع) را محاصره کردند در سرزمین بلا.

چه روز غم بار و سوزناکی است عاشورا، مگر می‌شود قلبی را یافت که در مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) در این روز آرام باشد و بی اضطراب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلام بر کربلا و عاشورا، سلام بر کسی که خداوند شفا را در خاک او قرار داده است و دعا زیر قبه و بارگاهش به اجابت می‌رسید.

ای رحمت الله الواسعه، ای پنجمین نفر از اصحاب کساء، ای ساکن کربلا، امروز تمام فرشتگان در مصیبتت چشمانی اشک آلود دارند؛ بر آن خون‌های جاری شده در دشت تف دیده کربلا، بر آن سرهایی که بر بالای نی نشستند و بر آن بدن‌های قطعه قطعه شده.

امروز عاشورا است؛ همان دهم روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری که خون مظلوم ترین فرد هستی به زمین ریخته شده، همان مدافع بی یاور که به فرموده امام زمان (عج) سرش را در ملأ عام از بدن جدا کردند و بر نیزه زدند و محاصن مبارکش با خون خضاب شد.

در روز عاشورا مردم عزادار شهر مقدس قم و هیئت‌های مذهبی از همان ساعات ابتدایی خود را به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رساندن تا مصیبت این روز غمبار را به ساحت بانوی کرامت تسلیت بگویند.

هیئت‌های مذهبی از نقاط مختلف شهر مقدس قم به سمت میدان آستانه حرکت کردند و از آنجا راهی حرم کریمه اهل بیت (ع) شدند و به یاد شهید دشت کربلا بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

هیئت رزمندگان اسلام قم با جمعیت چندین هزار نفری و هیئت عزاداری چهل اختران قم نیز که از بزرگترین و با قدمت ترین هیئت‌های مذهبی قم به شمار می‌رود نیز در روز عاشورای حسینی دسته عزاداری به راه انداختند.

جای جای حرم مطهر بانوی کرامت در روز عاشورای حسینی میزبان عزاداران سیدالشهدا (ع) بود و آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر نیز به رسم همیشگی در ایوان آئینه حرم مستقر شدند و به هیئت‌های عزاداری خوش آمد گفتند.

دسته‌های عزادار سینه‌زن و زنجیرزن، همزمان با طنین‌انداز شدن نوای ملکوتی اذان ظهر عاشورا، با متوقف کردن حرکت خود، نماز جماعت ظهر و عصر را در صفوفی به هم فشرده در صحن‌های مختلف حرم مطهر اقامه کردند و بعد از پایان نماز ظهر عاشورا حرکت هیئت‌های مذهبی از سر گرفته شد.

نماز ظهر عاشورای حسینی علاوه بر شبستان امام خمینی (ره) و صحن‌های اصلی حرم مطهر، در میدان آستانه و اطراف خیابان ارم نیز اقامه شد.

دسته‌های عزاداری از صبح روز عاشورا با حضور در صحن جامع امام مهدی (ع) مسجد مقدس جمکران مصیب عظمای عاشورا را به ساحت قطب عالم امکان امام زمان (عج) تسلیت عرض کرده و بر سر و سینه زدند.

هیئت‌های عزاداری شهرهای مختلف کشور نیز در این روز با حرکت به سمت حرم مطهر بانوی کرامت عزاداری کردند و در این میان شیعیان کشورهای دیگر از جمله کشورهای آفریقایی، عراق، افغانستان، پاکستان، بحرین و برخی دیگر از کشورها نیز در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی در این روز به عزاداری پرداختند.

نماز جماعت ظهر عاشورا با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عج) به امامت آیت الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مسجد مقدس جمکران اقامه شد.

آئین سنتی گل مالی لرستانی‌های مقیم قم نیز صبح روز عاشورای حسینی در امامزاده شاه جمال قم برگزار شد و این عزاداران به سمت حرم مطهر حرکت کردند و نوحه‌های محلی را زمزمه کرده و بر سر و سینه زدند.

صدها نفر از عاشقان قمر بنی هاشم (ع) در تأسی به آن حضرت، لباس سقایی بر تن کردند و با حضور در بین دسته‌های عزاداری به تشنه کامان آب می‌رسانند و قرار است دسته سقاها نیز در شب شام غریبان از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حرکت کنند.

از صبح روز عاشورای حسینی نیز مجالس عزاداری در دفاتر بیوت مراجع معظم تقلید و همچنین دفتر مقام معظم رهبری در قم برپا بود و خطبا و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به سخنرانی و نوحه سرایی پرداخته و اقشار مختلف مردم حاضر در این مجالس در سوگ مصیبت خاندان اهل‌بیت (ع) اشک ماتم ریختند.

آئین مقتل خوانی نیز ظهر روز عاشورای حسینی در حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و همچنین برخی از مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد و سوگواران به یاد مصیبت‌ها و وقایع دلخراش روز عاشورای حسینی اشک ریختند و بر سر و سینه زدند.

بعد از اقامه نماز ظهر و عصر نیز مراسم نمادین آتش زدن خیام حسینی در ابتدای بلوار پیامبر اعظم برگزار شد.

این مراسم که همه ساله از سوی کربلایی‌های مقیم قم برگزار می‌شود، تعزیه خوانان خیمه‌ها و چادرهایی را از صبح عاشورا به یاد خیمه‌ها کاروان امام حسین (ع) برپا می‌کنند.

این چادرها و خیمه‌ها پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا و شهادت اباعبدالله (ع) و یاران با وفایش و اسیر شدن زنان و کودکان کاروان امام حسین (ع) به صورت نمادین توسط یزیدیان به آتش کشیده شد.

دسته‌های عزاداری امشب نیز خود را برای برگزاری مراسم شام غریبان آماده خواهند کرد تا آغاز اسارت خاندان اهل‌بیت (ع) و حرکتشان به سمت کوفه و شام را به محضر کریمه اهل‌بیت (ع) تسلیت گویند.

برخی از هیئت‌های دیگر سطح شهر نیز مراسم شام غریبان امام حسین (ع) را با حرکت به سمت گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) برگزار خواهند کرد.

کد خبر 5558717 مهدی بخشی سورکی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قم محرم 1401 حرم حضرت معصومه س محرم 1401 مراسم عزاداری ماه محرم بوشهر عاشورا حسینیه مهر عکس استانها ویروس کرونا تاسوعای حسینی همایش شیرخوارگان حسینی خطبه های نماز جمعه کرمانشاه تاسوعا و عاشورا آمار کرونا روز عاشورای حسینی بر سر و سینه زدند نماز ظهر عاشورا هیئت های مذهبی روز عاشورا حرم مطهر اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ بنابر اعلام ستاد برگزاری نماز جمعه قبل از خطبه‌ها میثم مداحی، مدیرکل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با موضوع گرامیداشت هفته کار و کارگر سخنرانی می‌کند.


همچنین میز‌های خدمت دادگستری، سازمان بازرسی، ثبت اسناد و املاک، آموزش و پرورش، ثبت احوال، مرکز وکلای قوه قضائیه، بیمه سلامت، فرماندهی انتظامی، اداره کار و بیمه تامین اجتماعی در این مراسم برپا می‌شود.

دیگر خبرها

  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • (ویدئو) اقامه نماز یک دانشجوی بازداشت شده با دستبند
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی