با ۵ تابلونقاشی عظیم دنیا آشنا شوید
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۹۹۱۵
هنر در انواع شکلها و اندازهها به مخاطبان ارائه شده است. هنرمندان در طول تاریخ آثار هنری بلند بالا یا طراحیهای ریز خلق کردهاند. در این بین برخی از تابلوهای نقاشی که در ابعاد بزرگ خلق شدهاند در زمره مشهورترین آثار هنری جهان قرار میگیرند.
به گزارش ایسنا، هنرمندان چیرهدست و نامدار تاریخ در برخی موارد بومهای نقاشی عظیم را برای جان بخشیدن به ایدههایی که در ذهن میپروراندند، انتخاب کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه با پنج مورد از شاهکارهایی آشنا میشوید که در ابعاد بزرگ خلق شدهاند:
«گشت شبانه» اثر «رامبرانت»
احتمالا بارها نام این نقاشی را در فهرست مشهورترین تابلوهای نقاشی جهان دیدهاید. «رامبرانت» به عنوان یکی از برجستهترین استادان قدیم نقاشی مجموعه آثار متنوعی از خود به جای گذاشته است. با این حال، تابلو نقاشی «گشت شبانه» همچنان مهمترین اثر کارنامه هنری او محسوب میشود.
این اثر که در سال ۱۶۴۲ و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است، عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان «فرنس بانینک» (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان «ویلم ون رویتنبرچ» (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است.
اگر چه این روزها همه علاقهمندان به هنر این اثر را با نام «گشت شبانه» میشناسند اما عنوان رسمی این اثر «گروه نظامی بخش دوم تحت فرماندهی کاپیتان «فرنس بانیک»( Frans Banninck Cocq)» است.
«رامبرانت» این نقاشی را در ابعاد ۳۶۳ در ۴۳۷ سانتیمتر خلق کرده است.
«ندیمهها» اثر «دیگو ولاسکز»
«دیگو ولاسکز» نقاش دربار «فیلیپ چهارم» بود و برای خلق پرترههای گرانقیمتی شهرت دارد که گویای ظاهر و شخصیت سوژههایش هستند. نقاشی «ندیمهها» تحسینشدهترین اثر «ولاسکز» است.
«ندیمهها» در سال ۱۶۵۶ در کاخی واقع در مادرید خلق شد. اغلب اعضای دربار که در این تابلو نقاشی به همراه «مارگاریتا» و دو ندیمه ملکه به تصویر کشیده شدهاند قابل شناسایی هستند. در این تابلو نقاشی همچنین خود «ولاسکز» درحالی که تابلو نقاشی بزرگی را نقاشی میکند و دو کوتوله، دیده میشود. نام زن و مردی که در پشت سر ایستادهاند و همچنین نام مردی که در خارج از اتاق بر روی پلهها ایستاده است نیز شناسایی شده است. در آینه نیز صورت «فیلیپ چهارم» و «ماریانا»ی اتریشی یعنی والدین دختربچهای که در مرکز تابلو دیده میشود، نقاشی شده است. این دو درحال تماشای اتفاقی بودند که در اتاق میافتاد.
این نقاشی در ابعاد ۳۱۸ در ۲۷۶ سانتیمتر خلق شده است.
«بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات» اثر «ژرژ سورا»
«بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات» توسط «ژرژ سورا» یکی از نقاشان پیشگام سبک «نقطهچینی» و در سال ۱۸۸۴ خلق شد.
«سورا» برای خلق این تابلو بزرگ ۲۰۷.۶ در ۳۰۸ سانتیمتری از میلیونها نقطه رنگ استفاده کرد.
«مجموعه تابلوهای نقاشی نیلوفرهای آبی» اثر «کلود مونه»
«کلود مونه» نقاش امپرسیونیست از سال ۱۸۸۳ تا ۴۳ سالگی در «ژیورنی» زندگی کرد. «مونه» با الهام گرفتن از باغهای زیبایی که داشت مجموعه بزرگی از تابلوهای نقاشی با موضوع «نیلوفرهای آبی» خلق کرد.
این مجموعه حدود ۲۵۰ تابلو نقاشی را شامل میشود و بزرگترین این تابلوهای نقاشی در موزه «موزه اورانژری» واقع در پاریس نگهداری میشوند. طول این تابلوها در کنار همدیگر به ۹۱ متر میرسد!
«شماره یک» ۱۹۵۰ اثر «جکسون پولاک»
«جکسون پولاک» نقاش هیجاننمایی انتزاعی تابلو نقاشی «شماره یک» ۱۹۵۰ را در ابعاد ۲۲۱ در ۲۹۹.۷ سانتیمتر خلق کرد. او این تابلو نقاشی را با استفاده از سبک منحصر به خودش یعنی «نقاشی کنشی» خلق کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تابلو نقاشی جکسون پولاک کلود مونه تابلوهای نقاشی تابلو نقاشی سانتی متر خلق شده شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
هوش مصنوعی (AI) را میتوان برای دیدن جزئیات تصاویری که از چشم انسان دور میمانند، آموزش داد. اکنون یک ابزار هوش مصنوعی، چیز غیرمعمولی را در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: بخشی از این نقاشی را رافائل نکشیده است.
به گزارش فرادید، چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلوی معروف به مدونا دلا روزا (یا بانوی گل سرخ) دیده میشود.
در واقع محققان مدتهاست بر سر اینکه آیا این نقاشی واقعاً اثر رافائل است یا خیر بحث کردهاند. نتیجهگیری درباره منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز دارد، با این حال روش جدیدتر تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی به حمایت از کسانی آمده که فکر میکنند دستکم برخی از ضربات به دست هنرمند دیگری انجام شده است.
محققان بریتانیایی و آمریکایی یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سفارشی را بر اساس آثاری که میدانیم نتیجه روش ویژهی قلموکاری این استاد ایتالیایی است، توسعه دادند.
حسن اوگیل، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر از دانشگاه برادفورد در بریتانیا، ماه دسامبر، پس از انتشار یافتههای محققان توضیح داد: «با استفاده از تجزیه و تحلیل ویژگیهای عمیق، از تصاویر تأیید شده نقاشیهای رافائل استفاده کردیم تا کامپیوتر را آموزش دهیم که سبک او را تا حد بسیار دقیقی تشخیص دهد، از ضربههای قلم مو گرفته تا پالت رنگ، سایهها و هر جنبهای از کار.»
«کامپیوتر نسبت به چشم انسان، سطوح عمیق میکروسکوپی را میبیند.»
فرآیندهای یادگیری ماشینی معمولاً باید با مجموعه وسیعی از نمونهها آموزش داده شوند، چیزی که همیشه در مورد آثار یک هنرمند تک در دسترس نیست. تیم در این مورد، برنامه از پیش آموزشدیدهای را که Microsoft به نام ResNet50 توسعه داده بود، همراه با یک تکنیک یادگیری ماشینی سنتی به نام Support Vector را اصلاح کرد.
قبلاً ثابت شده بود این روش در شناسایی نقاشیهای رافائل دارای دقت ۹۸ درصدی است. معمولاً آموزش روی عکسهای کامل داده میشود، اما این بار آموزش روی جزئیات صورتها متمرکز بود.
مدونا، کودک و سنت جان همگی آثار خلقشده رافائل در نظر گرفته میشوند، اما در مورد سنت جوزف اینطور نیست. محققان خاطرنشان میکنند در بحثهای قبلی درباره اصالت این نقاشی، تصور میشد صورت سنت جوزف به خوبی سایر چهرههای موجود در قاب، کشیده نشده است. احتمالاً شخص دیگری در کشیدن صورت سنت جوزف نقش داشته است
اوگیل میگوید: «وقتی دلا روزا را به طور کلی آزمایش کردیم، نتایج قطعی نبود.»
«بنابراین، تکتک قطعات را آزمایش کردیم. تایید شد بقیه تصویر رافائل کشیده، اما چهره جوزف به احتمال زیاد کار رافائل نیست.»
جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، احتمالاً خالق چهره چهارم بوده است، اما این نتیجهگیری به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشیهای کلاسیک را آشکار میکند، این بار با هوش مصنوعی.
به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سالهای ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ روی بوم نقاشی شده است. اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری در این که کل این اثر، کار رافائل باشد، دچار تردید شدند.
اکنون درستی این تردیدها تقریباً با قطعیت به اثبات رسیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی پشت این مطالعه تأکید میکند که این هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین متخصصان هنری شود، در آینده به کمک آنها خواهد آمد.
اوگیل میگوید: «این موردی نیست که فکر کنیم هوش مصنوعی جای انسانها را میگیرد. فرآیند احراز هویت یک اثر هنری شامل بررسی بسیاری از جنبههای آن میشود، از منشأ آن گرفته تا رنگدانهها، وضعیت اثر و غیره.»
با این حال، از این نوع نرمافزار میتوان به عنوان ابزاری برای کمک به این فرآیند استفاده کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام