تولید آثار فاخر مذهبی باید به جریان تبدیل شود
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۹۹۵۱
در سال جاری برای آنکه این سخنرانیها وجه تسمیه مناسب برای تخصیص بودجه داشته باشند پیشوند «تکیه» هم بر آنها گذاشتهاند ولی آیا وظیفه مدیران نهادهایی نظیر فارابی و موزه سینما، راهاندازی تکیه برای سخنرانی عاشورایی است یا برنامهریزی برای جذب افراد توانمند در راستای تولید محتوای عاشورایی جذاب؟ بازپخش چندباره آثار فاخر و ارزشمندی که در سالهای گذشته تولید شده و در جای خودش ضروری است و همچنان هم با استقبال مخاطبان مواجه می شود، نشان از نبود دغدغه ای جدی برای تولید اثر فاخر جدید در میان مدیران سینما و تلویزیون دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاریخ سینما و تلویزیون پس از انقلاب اسلامی را که مرور میکنیم با نهایتاً سه محصول درجه یک عاشورایی روبهروییم و چند فیلم و سریال متوسط و ضعیف.
فیلمهای «سفیر» و «روز واقعه» و سریال «مختارنامه» سه محصول عاشورایی سینما و تلویزیون هستند که در این چهل و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید شدهاند و آن قدر ماندگار بودهاند که در همه این سالها بارها و بارها بازپخش شدند اما همچنان مخاطب دارند.
ساخت «سفیر» با حمایت شهید کلاهدوز
از «سفیر» شروع میکنیم که «فریبرز صالح» آن را ساخت. فریبرز صالح که سینما را در اروپا تحصیل کرده و تجربیاتی همچون فیلم «کتیبه» و سریال «چنگک» را نیز پیش از سفیر در کارنامه داشت در همان ابتدای انقلاب اسلامی و چنان که خود او گفته برای اینکه پیش روی علاقهمندان انقلابی برای ورود به سینما مسیری بگذارد، فیلم سفیر را با حمایت واحد فرهنگی سپاه و شهید یوسف کلاهدوز ساخت. در سال ۶۱ برای تولید فیلم سفیر حدود ۱۵میلیون هزینه صرف شد و صالح تمام آموزههای خود از تولید یک بیگپروداکشن تاریخی را به کار گرفت تا داستان «قیس بن مسهر» را جلوهای دیدنی ببخشد و در نهایت فیلمش هم در نخستین دوره جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت و هم در اکران عمومی.
«روز واقعه» داستان عشقی مقدس
فیلم «روز واقعه» براساس فیلمنامهای از بهرام بیضایی که خود برآمده از داستان «عشق مقدس »حسینقلی مستعان است، تولید شد. بیضایی در دوران ممنوعیت فعالیت ابتدای انقلاب متن روز واقعه را با امضای عین سالک به واسطه داریوش فرهنگ به مدیران وقت تلویزیون میرساند و با وجود تأیید اولیه، چند سالی طول میکشد تا فیلمنامه بیضایی نه در تلویزیون بلکه در فارابی و نه توسط خود بیضایی بلکه توسط شهرام اسدی به تهیهکنندگی مرتضی شایسته و با سرمایهای ۱۰۰میلیونی که ۲۵ درصد آن را شایسته تأمین کرده بود، ساخته شود.
بررسی کارنامه بعدی شهرام اسدی نشان از آن دارد که بخش عمده موفقیت روز واقعه از متن منسجم بیضایی بوده که علاوه بر اساطیر، خیلی خوب زبان آرکاییک را میشناخته؛ شاخصهای که بسیاری از آثار تاریخی- مذهبی پرهزینه بعدی را به دلیل عدم تسلط سازندگان بر آن، به شکست کشاند.
بیضایی فیلمنامههای تاریخی- آیینی دیگری هم داشت از جمله «پرده نئی» و «اشغال» که نتوانست هیچ کدام را بسازد و همان روز واقعه شد، تنها کار تولید شده تاریخیاش.
«مختارنامه» تصویر زیبای یک قیام
داوود میرباقری «مختارنامه» را پس از تجربیاتش در «امام علی(ع)» و «معصومیت از دست رفته» ساخت و البته فکر مختار زمانی به سرش زد که مشغول تحقیق روی فیلمنامه سلمان فارسی بود. میرباقری تقریباً تمام
دهه ۸۰ را بر سر نگارش و تولید مختارنامه گذاشت با بودجهای ۲۰ میلیاردی و به تهیهکنندگی محمود فلاح.
مختارنامه را باید یکی از پربازپخشترین سریالهای محصول رسانه ملی دانست که در هر بار بازپخش، کلی تبلیغ را روانه رسانه ملی میکند. مختارنامه به زیبایی هم فرازهایی از عاشورا و هم خونخواهی مختار را به تصویر میکشید.
میرباقری تقریباً یک دهه معطل ماند تا توانست پروژهای دیگر به نام سلمان فارسی را تولید کند. یک دههای که اگر تلف نمیشد شاید شاهد پایان تولید سلمان و تأمل میرباقری بر پروژهای دیگر میبودیم .
قدر مؤلفان را بدانیم
داوود میرباقری، فریبرز صالح و بهرام بیضایی مؤلفانی بودهاند که زمینهساز سه اثر عاشورایی ماندگار برای سینما و تلویزیون شدند ولی تقریباً هیچ برنامه جامعی برای استفاده بعدی از تجربیات آنها وجود نداشت. البته که اینها تنها مؤلفان حاذق سینما و تلویزیون نبودهاند و داشتهایم امثال اکبر خواجویی، علی رفیعی، محمدهادی کریمی، کیهان رهگذر، امرالله احمدجو، بیژن بیرنگ، ضیاءالدین دری، مرضیه برومند، مسعود جعفری جوزانی و... که در دهههای مختلف به عنوان مؤلفان آثاری ماندگار برای سینما و تلویزیون مورد توجه قرار گرفتند و اگر بخواهیم به دنبال شکوفایی باشیم راهی نیست جز استفاده از چنین امتحان پسدادگانی.
وقتی افراد امتحان پس داده را چنان که باید به خدمت نمیگیریم تا رشد کنند و جلو بروند به جایش جماعتی بدون کمترین دانش یا
تجربه عملی وارد گود شده و پروژهها را میگیرند و نتیجهاش هم میشود انبوه آثار کمارزش یا بیارزش که در همان پخش اولیه نیز مخاطب ندارند.
گوشی هست برای شنیدن؟
برخی مدیرانی که تا محرم میشود یادشان میافتد که با برگزاری همایش و سخنرانی و پخش صدباره فیلمها و سریالهای ماندگار ادای دین کنند به سالار شهیدان، یادشان باشد که بینش امام فقط زمانی در جامعه مستولی میشود که تولید آثار کیفی درباره حرکت عاشورا به جریان بدل شود و وقتی آثار کیفی تولید میشود که نخبگان هنری به حال خود رها نشوند. نخبگان هر روز متولد نمیشوند و گاهی باید سالها بگذرد تا یکی مثل داوود میرباقری پیدا شود و چنان درام، تاریخ و مذهب را گره بزند که دلهای مؤمنان را به مرکز ثقل توحید رهنمون شود. بنابراین از تلفات بودجه برای حرکتهای نمایشی دست برداریم و تا دیر نشده برنامه بریزیم برای حمایت از نخبگانی که هم صنعت تصویر متحرک را میشناسند و هم علقههای جدی دارند برای ارائه روایتهای تاریخی- مذهبی جاندار.
خبرنگار: حامد مظفری
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: عاشورا سریال مختارنامه محرم سینما و تلویزیون روز واقعه فیلم نامه تولید شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لکههای صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سالهای گذشته قرار بود برخی لکههای صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.
علی حدادی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه سالهای سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.
وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشتهایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.
وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکههای صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.
این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.
حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.
وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستانهای طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازماندهاند.
نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوستهای زیست محیطی در تبدیل این لکهها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.
وی در پاسخ به اینکه گفته میشود تبدیل این لکهها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد میکند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطهای است و در برخی ماههای سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساختهای لازم را در این محدوده ایجاد کند.
حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمیتوانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.
انتهای پیام