Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-08@03:02:32 GMT

مصرف ۴۳ درصد غلات جهان در بخش غیر انسانی

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۰۶۷۰

مصرف ۴۳ درصد غلات جهان در بخش غیر انسانی

در حالی که ۴۷ میلیون نفر جدید در سراسر جهان از آغاز جنگ در معرض "گرسنگی شدید" قرار گرفته اند اما 43 درصد از غلات تولیدی جهان در بخش غیر انسانی مصرف می شود.

به گزارش ایران اکونومیست در حالی که خطر قحطی در بسیاری از کشورها وجود دارد و گندم اوکراین همچنان در کانون توجه قرار دارد، اما آنچه که از گندم و غلات تولید شده در خارج از اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر مورد استفاده حیوانات و اتومبیل‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً مقاله‌ای در روزنامه سوئیسی "Le Temps" منتشر شده است که درباره تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صادرات غلات به کشورهای جهان صحبت شده است.

اوکراین و روسیه حدود یک سوم گندم معامله شده در بازارهای جهانی و حدود یک چهارم جو جهان را تولید می‌کنند و صادرات این دو کشور - که شامل روغن آفتابگردان و ذرت برای تغذیه دام نیز می‌شود - حدود ۱۲ درصد از کل صادرات جهان را تشکیل می‌دهند.

در حالی که ۴۷ میلیون نفر جدید در سراسر جهان از آغاز جنگ در معرض "گرسنگی شدید" قرار گرفته اند اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در حال حاضر غلات کافی برای تغذیه همه بشریت وجود دارد ولی اما مشکل در نحوه توزیع آن است، زیرا ۴۳ درصد از غلات به دام می‌رسد یا به عنوان سوخت زیستی سوزانده می‌شود.

ذرت که گسترده‌ترین غلات در جهان است اغلب به عنوان سوخت زیستی سوزانده می‌شود. برای مثال در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱۴ میلیون تن ذرت به سوخت تبدیل شد یا ۱۹ درصد ذرت جهانی، در حالی که اکثر ذرت جهان را به خود اختصاص داد. تولید (۵۹ درصد) برای خوراک دام است.

به گفته سازمان ملل این بحران در زمانی رخ می‌دهد که بلایای آب و هوایی، درگیری‌ها و استرس‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، گرسنگی را در بسیاری از کشورها، به‌ویژه در آفریقا و خاورمیانه تشدید می‌کند و جنگ ممکن است تعداد افرادی را که امسال با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند، افزایش دهد.

در پایان ماه مارس گذشته، اتحادیه حمل و نقل و محیط زیست اروپا (T&E) تأثیر صنعت سوخت زیستی بر امنیت غذایی را در گزارش خود با عنوان "غذا نه سوخت" محکوم کرد و در آن فاش کرد که معادل ۱۵ میلیون قرص نان سوزانده شده است.

در چین، دولت از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین هشدار داده است که به دلیل کمبود ذرت، «به شدت پردازش ذرت به بیواتانول را کنترل خواهد کرد».

با افزایش قیمت سوخت، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تقاضای سوخت زیستی در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۱ ۵ درصد افزایش یابد.

سوخت زیستی، به طور کلی، انرژی حاصل از یک گیاه یا حیوان است. بر خلاف سایر منابع طبیعی مانند نفت، زغال سنگ و انواع سوخت‌های فسیلی و سوخت‌های هسته‌ای، یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدید پذیر است.

برخی از مناطق جهان شروع به رشد انواع خاصی از گیاهان، به ویژه برای استفاده در زمینه سوخت‌های زیستی، از جمله ذرت و سویا در ایالات متحده، و همچنین شلغم در اروپا، نیشکر در برزیل، و روغن نخل در جنوب شرقی آسیا کردند.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: آفریقا ، اوکراین ، خاورمیانه ، روسیه ، غلات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آفریقا اوکراین خاورمیانه روسیه غلات سوخت زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۰۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن غلات در مزارع

کیومرث اکبری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه یک سن مادر در هر مترمربع می‌تواند ۸۰ کیلو کاهش تولید در واحد سطح را ایجاد کند، گفت : گندم‌ها با ۲ درصد سن‌زدگی خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تأخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهانی از حدود ۲۰ اردیبهشت‌ماه به بعد هوا بین ۲ تا سه درجه گرم‌تر از وضعیت معمول می‌شود و مراحل پورگی آفت که سبب سن‌زدگی می‌شود سریع‌تر طی می‌شود، لذا زمان واکنش برای برخی از مناطق از دست خواهد رفت.

وی از کشاورزان درخواست کرد؛ به محض اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام کردند بلافاصله نسبت به مبارزه اقدام کنند هرگونه تأخیر در انجام مبارزه سبب سن‌زدگی و خسارت به گندم می‌شود.

اکبری تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح استان در سطح زیر کشت کندم دیم و آبی از بهمن‌ماه سال گذشته با دستورالعمل مبارزه جدی آغاز شده و تا به‌امروز به خوبی جلوی خسارت این آفت کلیدی و اصلی گندم گرفته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • از فصل گرما بدون خاموشی تا سرعت گرفتن افتتاح پروژه‌های عمرانی در نصف جهان
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • توزیع بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در فروردین ۱۴۰۳
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!