Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:31:30 GMT

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هرمزگان از رکود خارج شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۰۷۸۳

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هرمزگان از رکود خارج شد

سید علی اصغر علامه روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این نیروهای بومی از هفته دولت ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱  جذب منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان شده اند؛ یکی از بندها و شروط عقد قرارداد با سرمایه گذار و پیمانکاران نیز اختصاص سهمیه جذب به نیروهای بومی است.
وی به خروج منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان از رکود اشاره و عنوان کرد: امروز منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان از رکود خارج شده و  برای ایجاد پروژه‌ها از سوی دولت با مخالفت مواجه نمی شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طی ۲۰ ماه گذشته افزون بر ۱۸ پروژه در این منطقه شروع شده که ۱۳ پروژه مربوط به دولت سیزدهم بوده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان اظهار داشت: همه ۱۳ پروژه عمرانی و زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار بوده و درحال فعالیت هستند.
علامه ادامه داد: سال گذشته پروژه انبارهای سالکو  در این منطقه ویژه مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر نیز ۲ پست اسکله آماده بهره برداری در هفته دولت است.
وی یادآورشد: همچنین مجوز نیروگاه یکهزار مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان نیز گرفته شده که در حال آماده کردن اسناد مناقصه آن هستیم.
علامه ابزارداشت: در هفته دولت پیش رو، یک واحد پتروشیمی و پنج پروژه زیرساختی جدید هم با حضور مقام های کشوری و استانی کلنگ زنی می شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان به مساله محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: موضوعات محیط زیست منطقه را به طور کامل رصد کرده و صنایعی که مستقر می شوند نیز مجوزهای لازم زیست محیطی را دریافت می کنند، همچنین برای مشکلات زیست محیطی در حوزه دریا نیز به طور کامل طبق‌دستورالعمل ها و استانداردها پیش می رویم تا به مشکلی بر نخوریم.
علامه، با اشاره به واردات و صادرات محصولات منطقه ویژه اقتصادی پارسیان تصریح کرد: حدود ۷۰۰ هزار تن محصول به کشورهای آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس و هند صادر شده و همچنین ۱۳۰ هزار تن محصول نیز که شامل آلومینا هستند، از کشور چین وارد شده است.
تحریم ها تاثیر چندانی بر مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نداشته است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان ادامه داد: هر چند تحریم ها سختی های خاص خود را دارد اما تحریم در مجموعه ما چندان اثرگذار نبوده بلکه آنچه که بر روند توسعه منطقه ما تاثیر می‌گذارد؛ کم کاری است، عده ای با کار نکردن پشت تحریم ها خود را پنهان می‌کنند.
علامه، با گریزی به موضوع تحریم ها و اثرگذاری آن بر مجموعه اقتصادی انرژی بر پارسیان، تصریح کرد: تحریم ها قاعدتا بر روند پیشرفت فعالیت ها بی تاثیر نیست، اما در شرایطی نیستیم که تحریم ها مانع از پیشرفت کار و فعالیت این مجموعه شود.
وی یادآورشد: پروژه پارسیان در سال ۸۶‌ آغاز شده و آن زمانی که تحریم  چندانی وجود نداشته،فعالیت ها کند بود، ولی در یک سال گذشته که بیشترین تحریم ها اعمال شده، ۲ برابر گذشته پیشرفت داشته ایم.
آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، آب غرب هرمزگان را تامین می کند
علامه یادآورشد: آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان، پیشرفت فیزیکی خوبی دارد که با راه اندازی آن، تضمینی برای تامین آب آشامیدنی غرب هرمزگان و بویژه شهرستان پارسیان خواهد بود.
وی، با بیان اینکه در حوزه مسوولیت های اجتماعی نیز فعالیت های گسترده ای را شروع کرده ایم، اظهار ‌داشت: سد بردول یکی از معضلات شهر پارسیان است که در مواقع بارندگی خسارت هایی را به شهروندان وارد می کند، از این رو در حال ایجاد و ساخت کانال هدایت آب هستیم تا بتوانیم این دغدغه مردم را  برطرف کنیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان، ادامه داد: در حوزه ورزش، آموزش و پرورش، بهداشت در سطح شهرستان نیز قدم‌هایی را برداشته‌ایم اما منطقه ویژه، هنوز به بهره برداری‌کامل نرسیده و کاستی هایی را در این زمینه داریم.
علامه، با انتقاد از عقب افتادگی منطقه ویژه پارسیان، تصریح کرد: پروژه ای ۱۴ ساله نباید اینگونه باشد و عقب افتادگی داشته باشد، به طور قطع در زمینه های مختلف کم کاری شده اما امروز با سرعتی که برای بهره برداری صنایع پیش بینی می شود، امیدواریم فعالیت های گسترده تری را انجام دهیم تا بتوانیم محرومیت را از غرب هرمزگان برچینیم.
علامه‌ خاطرنشان کرد: روزانه منطقه ویژه را رصد کرده و بالای سر پروژه ها و پیمانکاران حضور داریم و اجازه نخواهیم داد هیچ پروژه ای معطل بماند.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان یکی از قطب های توسعه صنعتی کشور با وسعت ۹ هزار و ۸۰۰  هکتار با امتیازاتی از جمله استقرار در کنار مخازن گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان، نزدیکی به ذخایر گازی ایران و قطر، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه)، مجاورت با خط لوله سراسری هفتم گاز طبیعی، دسترسی به آب‌های آزاد و خطوط حمل و نقل دریایی، فاصله ۲۰ کیلومتری تا فرودگاه بین المللی خلیج فارس (عسلویه) است.
فرصت­‌های سرمایه­‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان شامل تولید صنایع انرژی بر (پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و آلومینا)، پروژه های پشتیبان (شامل نیروگاه، پروژه­‌های بندری، آب شیرین­کن) و پروژه­‌های پایین دستی (شامل شهرک صنعتی صنایع پایین دستی صنایع انرژی بر و احداث شهرک صنعتی صنایع کوچک) می‌شود.

برچسب‌ها پارسیان هفته دولت اشتغال زایی افتتاح پروژه هرمزگان منطقه ویژه اقتصادی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارسیان هفته دولت اشتغال زایی پارسیان هفته دولت اشتغال زایی افتتاح پروژه هرمزگان منطقه ویژه اقتصادی دولت سیزدهم منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بهره برداری فعالیت ها هفته دولت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • قاچاق چوب در بندر پارسیان
  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود