Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در ماه آگوست 2022 ازبکستان تصمیمات و اقداماتی در مورد توسعه طرح‌های حمل و نقل فرامرزی گرفته است که در مسیر اتصال آسیا به اروپا با دور زدن مسکو است. 

«تاشکند» امضای قراردادی را در مورد ساخت خط ریلی متصل کننده چین با ازبکستان از طریق قرقیزستان تایید کرد. این شبکه را بخشی از مسیر ترانس قاره‌ای با دور زدن روسیه قلمداد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح ربع قرن است که بررسی می‌شود.

مقامات ازبکستان این خط ریلی را بخشی از یک ابتکار بزرگ برای توسعه مسیرهای حمل و نقل و تجارت به غرب، از آسیای مرکزی به ترکیه و بعد به اروپا، اما با دور زدن روسیه می‌دانند.

«ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه در این زمینه اظهار داشت: «تاشکند» از پروژه زیرساختی بزرگ در قفقاز که ترکیه و آذربایجان آن را به طور فعال پیش می‌برد، حمایت می‌کند. کریدور «زنگه‌زور» از طریق خطوط ریلی ساخته شده توسط شوروی از طریق منطقه «سیونیک» ارمنستان عبور می‌کند.

وی در نخستین نشست قالب گفت و گوی جدید بین ازبکستان، ترکیه و آذربایجان که روز 2 آگوست در شهر «تاشکند» برگزار شد، گفت: ازبکستان علاقه مند به احیای کریدور «زنگه‌زور» است که می‌تواند کوتاه ترین مسیر زمینی از آسیا به اروپا باشد.

ناراف اظهار داشت: اتصال کریدور ریلی «چین- قرقیزستان- ازبکستان» با کریدور ترانس قفقاز یک شبکه واحد حمل و نقل بین کشورهای ما ایجاد و مسیر جغرافیایی تجارت از چین به اروپا را توسعه می‌دهد. اگر کریدور «زنگه‌زور» /«سیونیک» واقعاً اجرا شود، آذربایجان یک ارتباط حمل و نقل زمینی با منطقه «نخجوان»، سرزمینی که همسایه ارمنستان، ایران و ترکیه است، دریافت خواهد کرد.

«الهام علی‌اف»، رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست گفت: این پروژه با ایجاد یک مسیر زمینی بدون وقفه بین ترکیه و سرزمین اصلی آذربایجان، کل جهان ترک را متحد می‌کند و «آنکارا» به شدت از این ایده حمایت می‌کند.

اگرچه «ایروان» با ایجاد این خط به عنوان بخشی از توافقنامه آتش‌بس که در سال 2020 میلادی پس از جنگ 44 روزه با آذربایجان امضا شد، موافقت کرد اما این که آذربایجان دائماً از آن به عنوان یک «راهرو» یاد می‌کند و از نام آذربایجانی «زنگه‌زور» استفاده می‌کند، موجب برخی بدگمانی‌ها می‌شود.

ناراف همچنین خاطرنشان کرد: ازبکستان تلاش می‌کند از پتانسیل مسیر دیگر حمل و نقلی متصل کننده آذربایجان با ترکیه - خط ریلی «باکو- تفلیس- قارص» استفاده کند.

وی ادامه داد: ازبکستان، آذربایجان و ترکیه نباید به عملکرد «نقاط ترانزیتی» محدود شوند، بلکه با ایجاد نقاط تولید، لجستیک و بازاریابی در مسیرهای حمل و نقل موجود، «کریدورهای اقتصادی» را نیز تشکیل دهند. این امر امکان تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا را به بازارهای خارجی فراهم می‌کند.

ازبکستان مانند دیگر کشورهای آسیای مرکزی به دنبال مسیرهای به سمت غرب جایگزین مسیرهای از طریق روسیه است زیرا تحریم‌های بین المللی اعمال شده در ارتباط با حمله به اوکراین این مسیر به سمت اروپا را کم اثر کرده است.

«تاشکند» خط ریلی «چین، قرقیزستان و ازبکستان» را به عنوان بخشی از این برنامه می‌داند زیرا به «پکن» یک مسیر ریلی جایگزین به آسیای مرکزی را می‌دهد. خط ریلی موجود ابتدا از طریق قزاقستان می‌گذرد.

خط ریلی «چین، قرقیزستان و ازبکستان» ربع قرن است که مورد بحث قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد حمله روسیه به اوکراین انگیزه جدیدی به آن داده است.

ناراف گفت: امروز کشورها در زمینه انجام یک مطالعه امکان سنجی طرح ساخت خط ریلی «چین- قرقیزستان-ازبکستان» به طور فعال کار می‌کنند که «وان ای» وزیر امور خارجه چین نیز همچنان اظهار داشت که این طرح باید هر چه زودتر به پایان برسد.

مقامات قرقیزستان کاملاً معتقدند که ساخت این خط ریلی در پاییز امسال آغاز خواهد شد، اگرچه این امر مستلزم انجام یک مطالعه امکان سنجی با سرعت خیره کننده است.

هنوز مشخص نیست که هزینه ساخت این خط ریلی را که هزینه آن 8 میلیارد دلار برآورد شده است، چه کسی پرداخت خواهد کرد.

اگرچه چین از همه ثروتمندتر است، اما تاکید می‌کند که قرار نیست تمام هزینه‌ها را متقبل شود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: مسیرهای حمل و نقلی زنگه زور آذربایجان ترکیه ارمنستان حمل و نقل زنگه زور خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران

تین نیوز

شماری از آگاهان امور اقتصادی افغانستان می گویند که این کشور می تواند خط آهن قزاقستان را که از طریق این کشور به جنوب آسیا وصل می شود، از طریق اسلام قلعه به خط آهن ایران وصل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان به تازگی با سریک ژومانگارین معاون نخست وزیر قزاقستان درمورد احداث شبکه راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کرد.

اکنون این موضوع مطرح است که ایجاد این شبکه خط آهن چه اهمیتی برای افغانستان و کشورهای منطقه دارد؟ و افغانستان چه سودی از آن می برد؟

شبیر بشیری آگاه امور اقتصادی در این ارتباط، گفت: افغانستان بدنبال گسترش تجارت دوجانبه با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین گسترش شبکه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی با کشورهای همسایه و منطقه است.

بشیری با بیان اینکه حکومت سرپرست افغانستان و بخش خصوصی افغانستان از ایجاد این شبکه راه آهن استقبال می کنند، اظهار داشت: با تطبیق این شبکه خط آهن، افغانستان بر اساس موقعیت ژئوپلیتیک که در منطقه دارد می تواند نقش استراتژیک را بازی کند و آسیایی مرکزی را به آسیایی جنوبی وصل کند.

این آگاه امور اقتصادی گفت: با ایجاد این خط آهن، ترانزیت و حمل و نقل تجارتی ایجاد می شود و افغانستان نقش پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و آسیایی جنوبی را به خوبی ایفا می کند.

بشیری خاطرنشان کرد: در صورت محقق شدن این ایده تجارتی و حمل و نقلی، منافع اقتصادی زیادی عاید افغانستان و کشورهای منطقه خواهد شد.

در همین حال، آذرخش حافظی آگاه امور اقتصادی گفت: افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی به انواع مختلف حمل و نقل زمینی نیاز دارد و ایجاد خط آهن قزاقستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا نقش ترانزیتی افغانستان را ارتقا بخشیده و حمل و نقل را تسهیل می کند.

حافظی افزود: ایجاد این شبکه برای رونق اقتصادی و ارایه بهتر خدمات، بالا رفتن نقش ترانزیت افغانستان اثر مثبت دارد و درعین حال و برای همگرایی منطقه ای مفید می باشد.

این آگاه امور اقتصادی افزود: ایجاد خط آهن قزاقستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا، سبب گسترش مناسبات تجارتی، صنعتی و خدماتی میان آسیایی مرکزی و آسیایی جنوبی و سایر کشورهای منطقه می شود.

وی تصریح کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران خط آهن از طریق اسلام قلعه را داریم و می توانیم خط آهن قزاقستان را که خاک افغانستان را به جنوب آسیایی وصل می کند، به جمهوری اسلامی ایران هم وصل کرده و این پروژه بزرگ اقتصادی را محقق کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش AFC به صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!