Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی یک جلسه غیرعلنی با رهبران آژانس ضدتروریسم، مقام شماره ۲ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرد مبارزه علیه القاعده و دیگر گروه‌های افراطی یک اولویت باقی خواهد ماند اما بودجه و منابع این آژانس به طور فزاینده‌ای بر روی چین متمرکز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سال پس از خاتمه جنگ در افغانستان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ارشد امنیت ملی این کشور کمتر به بحث درباره ضدتروریسم می‌پردازند و بیشتر درخصوص "تهدیدات سیاسی، اقتصادی و نظامی چین و روسیه" گفت‌وگو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک تغییری در آژانس‌های اطلاعی دیده شده است. صدها افسری که پیشتر بر روی مسئله تروریسم فعالیت می‌کردند، اکنون توجه خود را به سمت چین معطوف می‌کنند.

چند روز پس از حمله پهپادی سازمان سیا در کابل علیه ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده، چین به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایشات نظامی بزرگی را در اطراف این جزیره برگزار و تهدید کرد که روابط خود را با آمریکا قطع می‌کند. این اتفاقات پیام دیوید کوهن، معاون سازمان سیا و فرد شماره ۲ این سازمان را که چند هفته پیش اعلام کرده بود، برجسته کرد؛ وی گفته بود: «اولویت اصلی این آژانس این است تا تلاش کند که پکن را درک و با آن مقابله کند.»

آسوشیتدپرس مدعی شد: «مدتهاست که جاه‌طلبی‌های اقتصادی و سیاسی فزاینده چین هشداری برای ایالات متحده بوده است. چین تلاش کرده است تا بر انتخابات خارجی تاثیر بگذارد، کمپین‌های سایبری و شرکت‌های جاسوسی راه‌اندازی کند و میلیون‌ها اقلیت اویغور را در اردوگاه‌ها بازداشت کند.» همچنین برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند که پکن، کنترل جزیره تایوان را در سال‌های آتی "به زور" به دست خواهد گرفت.

حامیان دولت بایدن تاکید می‌کنند که کشته شدن الظواهری به دست آمریکا نشان از توانایی این کشور برای هدف قرار دادن تهدیدات خارجی در افغانستان است اما در حالیکه منتقدان دولت او می‌گویند که اقامت الظواهری در کابل آن هم تحت محافظت آشکار طالبان، حاکی از احیای گروه‌های افراطی‌گرا است؛ گروه‌هایی که آمریکا همچنان درخصوص مقابله علیه آن‌ها به خوبی مجهز نیست.

تغییر اولویت درخصوص مبارزه علیه تروریسم به تمرکز بر چین، توسط بسیاری از افسران اطلاعاتی سابق و قانونگذاران هر دو حزب حمایت می‌شود و آن‌ها معتقدند که برای این کار دیر هم شده است.

جیسون کرو، نظامی سابق که زمانی در افغانستان و عراق خدمت کرد و اکنون یکی از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا است، گفت: «ایالات متحده طی سالهای اخیر بسیار بر روی موضوع ضدتروریسم متمرکز بوده است. تهدید بزرگ کنونی روسیه و چین است. گروه‌های تروریستی، مسیر زندگی آمریکایی را تخریب نخواهند کرد اما چین می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.»

تامی تورپ، سخنگوی سیا خاطرنشان کرد: «تروریسم همچنان به عنوان یک چالش بسیار جدی باقی می‌ماند. این موضوع به اندازه حمله روسیه به اوکراین، و چالش‌های استراتژیکی که توسط جمهوری خلق چین ایجاد شده، توجه ما را به خود جلب می‌کند. سیا همچنان با تمام قوا تهدیدهای جهانی تروریسم را بررسی و با شرکایش برای مقابله با آن‌ها همکاری خواهد کرد.»

کریس استوارت، نماینده جمهوری‌خواه در یوتا و یکی از اعضای اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «دیر است. اما همین که ما در نهایت تمرکز خود را به سمت مردم، منابع، دارایی نظامی و دیپلماسی چین تغییر دادیم، خوب است.»

به گفته هفت تن از افرادی که به این موضوع آگاه هستند اما نخواستند نامشان فاش شود، کنگره آمریکا از سازمان سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی خواسته است که چین را اولویت اصلی خود قرار دهند.

این منابع افزودند اگرچه بسیاری از کارهای مربوطه به یادگیری زبان نیاز ندارند اما داخل سازمان سیا، بیشتر افسرها در حال یادگیری زبان چینی هستند و توجه و نقش جدید خود را به سمت این کشور متمرکز می‌کنند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که افسران اطلاعاتی نسبت به چالش‌های جدید آموزش می‌بینند. به گفته افسران سابق، پیشرفت‌هایی که درخصوص مبارزه با تروریسم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر صورت گرفت شامل استفاده بهتر از داده‌ها و منابع مختلف اطلاعاتی جهت ساختن شبکه‌ها و شناسایی اهداف نیز برای مقابله با روسیه و چین "سودمند" هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان سیا چین حمله روسيه به اوكراين افغانستان کشتن الظواهری سازمان سیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود و از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست.

او افزود: گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد و مطمئنیم این گفتگو کمک می کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شود و بتوانیم در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط مان را با آژانس تقویت بکنیم. بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند و ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم.

کد خبر 848661 برچسب‌ها محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی خبر ویژه هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • واکنش رییس سازمان انرژی به شایعه ممنوعیت ورود بازرسان آژانس
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • محکومیت کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا به جرم جاسوسی
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه